شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 18, 2024
تصاویر/چهارمین همایش وقف و حوزه های علمیه

حوزه/ معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور با اشاره به اینکه ۲۷۰۰ موقوفه در کل کشور برای حوزه های علمیه ثبت شده است، اظهار داشت: ۱۷۶ هزار موقوفه منفعتی و انتفاعی در کشور ثبت شده است که موقوفات حوزه نسبت به آن، کمتر از ۲ درصد است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین شرفخانی پیش از ظهر امروز در چهارمین همایش «وقف و حوزه های علمیه» که در مدرسه عالی دارالشفاء برگزار شد، به بازخوانی تمام وقف نامه های موقوفات کشور در سال های اخیر اشاره داشت و گفت: تمام موقوفات در سامانه جامع مدیریت موقوفات ثبت شده است.

وی تصریح کرد: بیش از 500 هزار برگ وقف نامه بازخوانی و نیات واقفین به طور دقیق در سامانه ثبت شده است.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور افزود: درآمد موقوفات براساس نیات واقفین عمل می شود.

حجت الاسلام شرفخانی با بیان اینکه در گذشته به دلیل عمل به نیات سخت وقف شاهد اجرای 72 نیت بودیم، ابراز داشت: امروز این تعداد به 807 نوع نیت وقف افزایش یافته است.

وی با اشاره به اینکه 2700 موقوفه در کل کشور برای حوزه های علمیه ثبت شده است، اظهار داشت: 176 هزار موقوفه منفعتی و انتفاعی در کشور ثبت شده است که موقوفات حوزه نسبت به آن، کمتر از 2 درصد است.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور با بیان اینکه حدود 180 هزار رقبه مرتبط با طلاب و مدارس علوم دینی است، ابراز داشت: 4 هزار نوع نیت نسبت به تعداد کل نیات واقفین مرتبط با طلاب و مدارس علوم دینی ثبت شده است.

حجت الاسلام  شرفخانی افزود: براساس سامانه جامع وقف، سازمان اوقاف تولیت 1879 موقوفه حوزوی است و 806 موقوفه نیز توسط عالمان و وراث اداره می شود؛ البته بسیاری از موقوفات حوزوی که توسط عالمان دین اداره می شوند در سامانه درج نشده است.

وی با بیان اینکه تعداد کل رقبات تجاری مرتبط با حوزه 17 هزار است، ابراز داشت: بیشتر این رقبه ها، سرقفلی است و ارزش زیادی ندارند.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور با اشاره به اینکه رقبات مسکونی و کشاورزی مرتبط با حوزه به ترتیب 11 و 26 هزار است، افزود: امروز بسیاری از رقبات کشاورزی دچار خشکسالی شده است و درآمدی ندارند.

حجت الاسلام والمسملین شرف خانی با اشاره به اینکه خراسان رضوی بیشترین آمار موقوفات حوزوی را به خود اختصاص داده است، ابراز داشت: همچنین کهگیلویه و بویراحمد و ایلام کمترین موقوفات حوزوی را دارند.

وی افزود: بسیاری از تعداد 2700 موقوفه حوزه، فقط یک نیت آن مرتبط با حوزه می باشد و کمتر به طور کامل به نیت حوزه اختصاص یافته است.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور تصریح کرد: درآمد موقوفات حوزوی به طور شرعی و قانونی برای حوزه است و درآمدی برای سازمان اوقاف ندارد.     

حجت الاسلام شرفخانی با بیان اینکه از ابتدای انقلاب تا سال 1389 هرسال متوسط 200 وقف جدید صورت گرفته است، ابراز داشت: از سال 90 تا دی ماه 94 شاهد 9 هزار وقف جدید بوده ایم.

وی افزود: از سال 88 تا سال 94، فقط 320 مورد وقف جدید مرتبط با حوزه صورت گرفته است.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور با قدردانی از اقدامات صورت گرفته در کمیته وقف حوزه، گفت: در سال های اخیر شاهد اتفاقات خوبی برای احیای موقوفات حوزوی بودیم؛ در دوان پهلوی به بهانه اصطلاحات ارضی بسیاری از موقوفات از دست رفت.

حجت الاسلام  شرفخانی در پایان خاطرنشان کرد: باید حوزه و سازمان اوقاف دست به دست یکدیگر دهند تا به احیا و ایجاد موقوفات جدید بپردازند.

انتهای پیام/313/33

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha