یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
انتخابات

حوزه/ مقام معظم رهبری در سخنان اخیر خود پیرامون انتخابات، حتی مخالفین نظام را نیز برای حضور در این رویداد بزرگ حکومتی دعوت کردند.

خبرگزاری «حوزه» «ممکن است کسی بنده را قبول نداشته باشد، عیبی ندارد، امّا انتخابات مال رهبری نیست، مال ایران اسلامی است»؛ شاید این جمله را بتوان یکی از مهم ترین محور سخنان مقام معظم رهبری در 19 دی سال جاری دانست که تیتر یک بسیاری از رسانه های داخلی و خارجی را نیز به خود اختصاص داد.

حضرت آیت الله خامنه ای در دیداری که هرساله به مناسبت سالروز قیام خونین 19 دی با مردم قم صورت می گیرد، در یکی از مهم ترین بخش های سخنان خود به برگزاری انتخابات اشاره داشتند و آن را نفسی تازه برای ملت ایران برشمرده و از همه افراد جامعه برای حضور در پای صندوق های رای دعوت کرده و گفتند «حتّی آن کسانی که نظام را قبول ندارند، برای حفظ کشور، برای اعتبار کشور بیایند در انتخابات شرکت کنند. ممکن است کسی بنده را قبول نداشته باشد، عیبی ندارد امّا انتخابات مال رهبری نیست، مال ایران اسلامی است».

این بخش از سخنان مقام معظم رهبری از چند جنبه قابل توجه است؛ نخست آنکه این سخنان نشانگر آزادی مردم برای حضور یا عدم حضور در انتخابات است و اینکه هیچ فردی در جامعه ایران برای رای دادن اجباری ندارد و خود آزادانه انتخاب می کند که پای صندوق رأی برود یا خیر!

همچنین باید این سخنان را مؤید این مسئله دانست که موضوع انتخابات مسئله ای فرا جناحی، حزبی، فکری و سلیقه ای است؛ چرا که ممکن است افرادی در کشور علاقه ای به نظام و مسئولان نداشته باشند اما این امر باعث نمی شود تا نسبت به آنچه در مهم ترین سطوح حکومتی، اجرایی و تقنینی جامعه خود می گذرد، بی تفاوت باشند.   

نکته دیگر آن که دعوت همه مردم به حضور در انتخابات نشان دهنده تحقق راهبرد جذب حداکثری و دفع حداقلی در سخن و عمل سکاندار انقلاب اسلامی است؛ این سخن که اگر نظام و رهبری را نیز قبول ندارید اما در انتخابات شرکت کنید نشان از دعوت عمومی برای جذب حداکثری مردم دارد چرا که همه افراد جامعه در انتخاب سرنوشت سیاسی و اجتماعی کشور خود تاثیرگذار بوده و نقش دارند.   

نکته مهم دیگر این است که حضور تمامی ملت با هر نگرش و سلیقه سیاسی در انتخابات، لازمه حفظ استقلال کشور محسوب می شود چون تا وقتی نظام قادر باشد از امنیت و کیان ایران در جزیره پرتلاطم منطقه دفاع کند، همه افراد جامعه از نعمت آرامش برخوردار هستند اما اگر امنیت کشور دچار خدشه شود، همه افراد یک کشتی دچار طوفان می شوند و ضرر خواهند کرد.

شاهد این مدعا، دفاع هشت ساله در جنگ تحمیلی و وجود امنیت امروزی ما در مقابل بحران های موجود در کشورهای همسایه جمهوری اسلامی می باشد؛ بر این اساس حضور در پای صندوق های رای با هر نگرش و سلیقه ای، زمینه ساز تداوم این نعمت می شود.

از سویی دیگر دعوت عمومی همه مردم به حضور در انتخابات از سوی رهبری نشان دهنده امر به معروف و نهی از منکر در بُعد اجتماعی است؛ حفظ نظام اسلامی به فرمایش امام راحل(ره) از اوجب واجبات می باشد و بدون تردید یکی از عوامل حفظ این تمکن عظیم، برگزاری انتخابات با حضور حداکثری ملت است.

حضرت آیت الله خامنه ای با یک فراست و هوشمندی خاص و با نگاهی جامع همه افراد جامعه را حتی کسانی که به نظام و رهبری علاقه ندارند به حضور در انتخابات دعوت کردند تا توجه هر ایرانی را به سهم خود در تقویت ماندگاری کشور، حداقل مسئولیت شهروندی در انتخاب سرنوشت جامعه و به جای آوردن شکرانه نعمت امنیت یادآوری کنند.

این اقدام هوشمندانه رهبری را باید برگرفته از آیات قرآن کریم دانست؛ آنجا که در آیه 53 سوره انفال اشاره شده که «خداوند، هیچ نعمتی را که به گروهی داده، تغییر نمی‏دهد جز آن که آنها خودشان را تغییر دهند».

7 اسفند به عنوان روز انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری، تعیین خواهد کرد که آیا ملت ایران همچون گذشته از آبرو و اعتبار خود در دنیا دفاع خواهند کرد؟

محمد مهدی عنایت پور

انتهای پیام/313/33

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha