پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
آیت‌‌الله معرفت

حوزه/ قرآن پژوه حوزوی با اشاره به ویژگی ها و خدمات ماندگار مرحوم آیت الله معرفت ، ایشان را مدافع حریم قرآن و عترت و مایه افتخار تشیع توصیف کرد.

حجت الاسلام والمسلمین سید رضا مودب در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، با اشاره به فرارسیدن بیستم و نهم دی ماه، سالروز عروج ملکوتی استاد وارسته حوزه و قرآن پژوه معاصر، آیت الله محمد هادی معرفت اظهار داشت: آیت الله معرفت در سال 1309 در کربلای معلی به دنیا آمد و در نجف و کربلا و قم به تحصیل علوم حوزوی پرداخت و در سال 1385 در سن76 سالگي چشم از این جهان فروبست و در حرم ملکوتی فاطمه معصومه(س) به خاک سپرده شد.

عضو هیئت علمی دانشگاه قم افزود: ایشان علاوه بر نگاشتن کتب متعدد و اشتغال به دروس حوزوی و قرآن پژوهی، سال ها عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بوده و در دفاع از انقلاب و اسلام عزیز از هیچ کوششی فروگذار نمی کردند.

تلاش برای نشان دادن حقانیت اهل بیت(ع) بر پایه قرآن

وی با بیان این که مرحوم آیت الله معرفت در کنار فقه و اصول، همه عمر و توان خود را در راه تفسیر و علوم قرآن صرف کرد، گفت: ایشان با داشتن دانش و مهارت عالی در عرصه علوم و معارف قرآنی اهتمام ویژه اش این بود که حقانیت اهل بیت(ع) را بر اساس آیات قرآن اثبات کند.

این محقق و پژوهشگر علوم قرآنی افزود: ایشان به طور خاص با کتاب ده جلدی "التمهید فی علوم القرآن" که حاصل دو دهه کار مداوم علمی بود ، نقشه راه بسیار خوبی برای همه قرآن پژوهان و شیفتگان کلام وحی ترسیم کردند که بر اساس آن بتوان به معارف الهی دست یافت و آن را در مسیر هدایت بشریت بکار گرفت.

وی گفت: ایشان در عین تمرکز بر علوم و معارف قرآنی هیچ گاه از حدیث و کلام اهل بیت(ع) غافل نبود و تاکید ایشان همواره این بود که اساساً قرآن و دانش‌های قرآنی نباید از دانش‌های حدیثی تفکیک شود.

تربیت شاگردان ممتاز به برکت کلام وحی

حجت الاسلام و المسلمین مودب یادآور شد: ایشان از همه لحظات عمر خود در مسیر خدمت به ساحت مقدس قرآن و اهل بیت(ع) بهره برد و در این راستا به تربیت شاگردانی پرداخت که امروز بسیاری از آن ها در عرصه های علمی و پژوهشی ، حرف های زیادی برای گفتن دارند.

وی همچنین آیت الله معرفت را از جمله موسسان این انجمن در حوزه عنوان کرد و افزود: با وجود آن که نه سال است از ارتحال این عالم ملکوتی می گذرد اما حقیقتاً هنوز جای خالی ایشان به ویژه در عرصه تحقیقات و پژوهش های قرآنی کاملاً احساس می شود.

پاسخگویی به شبهات بر اساس کار علمی و مستدل

وی تاکید کرد: یکی از اقدامات ماندگار ایشان ، تلاش در مسیر پاسخ به شبهات قرآنی بود که از سوی دشمنان القا می شد و ایشان با کار علمی و پاسخ های منطقی و مستدل خود در مسیر روشنگری قرآنی گام برمی داشت و از تهمت ها و توهین ها ، هیچ هراسی به دل راه نمی داد.

قرآن علوم قرآنی در جامعه شیعی

این شاگرد آیت الله معرفت ادامه داد: به تعبیر زیبای حضرت آیت الله سبحانی، ایشان قهرمان علوم قرآنی در تشیع بودند به طوری که خلأ علوم قرآنی در جامعه شیعی را پر کردند و کتاب التمهید ایشان واقعاً مایه افتخار هر شیعه و هر فرد حوزوی است.

وی همچنین گفت: ویژگی بارز آثار ایشان آن است که تحقیق و پژوهش بسیاری در نگارش آن ها صورت گرفته و از غنای بالای علمی برخوردار است به طوری که بسیاری از علمای شیعه و حتی سنی به این مساله اذعان داشته و به تمجید از آن پرداخته اند.

تلاشی به وسعت یک عمر برای رفع تهمت از دامان شیعه

عضو هیئت علمی دانشگاه قم با اشاره به این که از دیرباز یکی از تهمت های ناروایی که به شیعه زده می شود این بوده که شیعیان به قرآن توجه چندانی نداشته و حتی به دنبال تحریف آن بوده اند، تصریح کرد: تلاش علمی امثال آیت الله معرفت همچنین نگارش آثار دقیق و گرانسنگی همچون تفسیر المیزان علامه طباطبایی(ره) نشان می دهد که این اتهامات ناروا صرفاً برای تخریب تشیع مطرح شده می شود و اساساً شیعه و تشیع پیوند ناگسستنی با قرآن و سنت نبوی دارد.

احیاگر علوم قرآنی در دوران معاصر

وی همچنین ابراز داشت: گزافه نیست اگر این عالم فقید را احياگر دروس‌ علوم‌ قرآني‌ در حوزه‌هاي‌ علميه‌ در دوران معاصر بنامیم چه آن که نگاهی به آثار قلمی و نیز حجم دروس ایشان گواهی بر این مدعاست.

وی تاکید کرد: اهتمام و مسئولیت شناسى این استاد برجسته حوزه های علمیه در امر تحقیق و پژوهش علوم دینی و قرآنی و به ویژه تبلیغ معارف اهل بیت(ع)، نکته ای است که همه حوزویان به خصوص طلاب و فضلای جوان باید آن را الگوی خود در امر طلبگی قرار دهند و به تاسی از چنین استادانی ، در مسیر کسب علم و نشر فضیلت، خستگی ناپذیر باشند.

 تاکید بر نقد و نوآوری در مسایل علمی و پژوهشی

عضو انجمن قرآن پژوهی حوزه همچنین با اشاره به اهمیت ویژه مرحوم آیت الله معرفت به مساله نقد و آزاداندیشی در مسایل علمی و پژوهشی گفت: ایشان به معنای حقیقی کلمه یک نواندیش و متفکر در عرصه قرآن و حدیث بوده و در سیره عملی ایشان نیز ما می دیدیم که چقدر به مساله نوآوری و خلاقیت در ارایه مباحث علمی اهتمام دارند.

وی با بیان این که بی شک یکی از مهم ترین عوامل ماندگاری و تاثیرگذاری آثار علمی برجای مانده از آیت الله معرفت، تکیه ایشان بر عنصر پژوهش محوری می باشد، افزود: ایشان در آثار و مقالات و گفتارهای خویش ضمن ژرف اندیشی و رعایت امانت در نقل مطالب دیگران ، اهتمام ویژه ای به مساله نقد و بررسی آثار در سایه کار تحقیقاتی عمیق و گسترده داشتند به طوری که این رویه ایشان همیشه برای ما شاگردان جالب و درس آموز بود و امیدوارم که چنین سیره علمی و عملی به الگویی فراروی همه طالبان علم و فضیلت و خادمان ساحت مقدس قرآن مجید تبدیل شود.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha