پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۳ شوال ۱۴۴۵ | May 2, 2024
حجت الاسلام احمد رهدار

حوزه/ پنجمین نشست علمی جریان شناسی فکری جهان اسلام با محوریت بررسی علم دینی در اندیشه طه جابر العلوانی در موسسه گفتگوی دینی وحدت در قم برگزار شد.

به گزارش خبر گزاری «حوزه»حجت الاسلام احمد رهدار در این نشست علمی با بیان اندیشه العلوانی در علم دینی اظهار داشت: جهان غرب بخش های مختلف جهان را از یک دیگر جدا کرده کرده و سبب به وجود آمدن رفتارهای اجتماعی متفاوتی شده، بنابراین اگر مبنای معرفتی تفکیک را در نظر بگیریم به این نتیجه خود هم رسید که جهانی غیر منجسم شامل داده های متفاوت با انسان های خرد داریم که نمی توانند وارد مباحث نظریه ای شوند.

 وی در ادامه افزود: اساس تفاوت معرفت اسلامی با معرفت غربی میراث اسلامی قرآن و روایات می باشد که عالی ترین مقام معرفتی است.

این پژوهشگر حوزه خاطر نشان ساخت: اسلامی کردن علوم، جوهر روش شناسی و همچنین خواستگاه معرفت شناسی دارد که معرفت شناسی اسلامی عملیات اجتهادی و عملیات ابداعی را می طلبد؛ لذا عملیات ابداعی در معرفت شناسی به گونه ای است که استنباط ما از میراث اسلامی به دیگر دیالوگ های گفتمان برسد.

 حجت الاسلام رهدار اذعان داشت: منابع معرفتی همچون وحی و جهان هستی مکمل یکدیگر بوده و این دو امر بیشترین کمک به تحقق ماموریت انسان می کند. 

وی خاطر نشان ساخت: دنیای غرب امروزه با عالم خود به مقابله با فرهنگ اسلامی آمده، به این معنا که در مثالی همچون موبایل خلاصه کرد به این وسیله از عالم غرب آمده و با آمدن این امر، الزامات و فرهنگی نیز در خود دارد که خود به خود باید در جهت استفاده از این وسیله مورد توجه قرار گیرند، همچون فضای مجازی نرم افزارها و.... که خود این امور زمینه ساز نفوذ فرهنگ غربی در جامعه اسلامی می باشد.

این محقق حوزوی در پایان ابراز داشت: با تامل در نظریه العلوانی می توان یافت که در این اندیشه، العلوانی نسبت به دین مکتب تشیع بیشترین جایگاه را در خود دارد.             

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha