جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام نعمت شکری / روحانی ورزشکار و داور جهانی رشته های رزمی

حوزه/ طی سال هایی که در حوزه مشغول تحصیل بودم، موفق به کسب مدرک مربیگری درجه یک فول کیک بوکسینگ در سال ۸۱ و ۸۲، داور درجه یک فدراسیون جهانی، بهترین داور مسابقات جهانی و بین المللی تهران و ... شدم

خبرگزاری «حوزه»/ حجت الاسلام نعمت شکری، کارشناس دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های آزاد کرمانشاه از ورزشکاران به نام و خوش اخلاقی است که در لباس مقدس روحانیت با دعوت از جوانان به امر ورزش آن ها را با مسائل معنوی و دینی آشنا کرده و ارتباطی عمیق میان آن ها و خدای متعال ایجاد می کند.

این روحانی ورزشکار در گفتگو با خبرنگار حوزه» در کرمانشاه علاوه بر تشریح فعالیت های ورزشی خود، بر لزوم توجه ویژه به ورزش طلاب تاکید کرد و آن را عامل مهمی در موفقیت علمی و معنوی طلاب خواند. حاصل این گفتگو در ادامه می آید.

ورزش را از چه زمانی شروع کردید؟

در سال 1370 و از سن ده سالگی به واسطه علاقه ای که نسبت به تکالیف دینی و عبادات داشتم این امور را بسیار با دقت بجا می آوردم، مرحوم آیت الله نجومی الگوی بنده در انجام تکالیف دینی بودند و همواره دوست داشتم همچون ایشان عبادات طولانی و خالصانه داشته باشم.

در همان سال ها با ورزش آشنا شدم و ورزش را تنها مقوله ای برای بالا بردن آمادگی جسمانی برای عبادت می دیدم، هدف اصلی من عبادت بود و برای دستیابی به این هدف شروع به ورزش کردم.

در سال های 70 تا 76  سه رشته سانشو، کنگ فو و کیوکوشینگ را آغاز کردم و تأثیرات آن را به وضوح مشاهده می کردم، خدمت به جسم در انجام عبادت بسیار اثرگذار بود و آمادگی جسمانیم به حدی رسید که اگر ساعت ها به عبادت مشغول می شدم احساس خستگی نمی کردم و این امر همان هدفی بود که درصدد عملی کردن آن بودم.

از چه سالی وارد حوزه علمیه شدید؟حجت الاسلام نعمت شکری / روحانی ورزشکار و داور جهانی رشته های رزمی

در سال 1378 وارد حوزه شده و روز بعد از ورود به حوزه کاشان موفق به تأسیس باشگاه ورزشی شدم، در ابتدای کار با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم می کردم و با مخالفت های بسیاری مواجه می شدم.

مدتی بعد در مسابقات انتخابی تیم ملی برای حضور در مسابقات سوئیس شرکت کردم، پس از بازگشت از مسابقات، به واسطه شرکت در مسابقات جهانی، برنامه های درسی ام در حوزه تحت الشعاع قرار گرفته بود، اما پس از مدتی کوتاه با توجه به همزمانی تحصیل و ورزش، از سوی مدیر وقت حوزه کاشان مورد توجه قرار گرفتم.

 مسئولان به این نتیجه رسیدند که ورزش وسیله ای برای بهتر انجام دادن رسالت است و مأموریت راه اندازی باشگاه ورزشی طلاب و روحانیان به بنده محول شد و در خیابان 22 بهمن در باشگاه زرین، زمانی خاص برای طلاب و روحانیان اختصاص یافت و طلاب بصورت منسجم و با برنامه به ورزش روی آوردند و خوشبختانه شاهد پیشرفت خوبی در میان طلاب بودیم و حتی طلاب در زمینه تحصیلی نیز موفق تر ظاهر شدند.

راه اندازی باشگاه ورزشی ویژه طلاب، سبب رخ دادن اتفاق های خوبی در حوزه شد که اولین آن حضور به موقع و 100 درصدی طلاب در کلاس های نوبت صبح بود، زیرا پیش از شروع کلاس ها برنامه صبحگاهی و ورزش اجرا می شد و طلاب با روحیه و نشاط بالایی در محضر اساتید حوزه های علمیه حضور پیدا می کردند.

 اتفاق خوب دیگر این که آرامش خاصی در طلاب حاکم شده بود و سومین مزیت این بود که فضای نشاط در بین طلاب شکل گرفت و حتی گاهی اوقات بعضی از سبک های رزمی را در محوطه حوزه های علمیه برگزار می کردیم که استقبال فراوانی از این قضیه می شد. مزیت دیگر نیز تعامل مناسب و زیبا میان طلاب و مسئولان حوزه بود.

نیت صادقانه و همکاری مسئولان در راستای تأسیس باشگاه ورزشی طلاب سبب ترغیب بنده به گسترش فضاهای ورزشی شد و پس از آن سه باشگاه دیگر ویژه طلاب و حوزویان تأسیس کردم و مسئولیت ورزش های رزمی شهر کاشان به بنده محول گردید.

 خوشبختانه با توجه به هدف و غایتی که داشتم با تلاش های فراوان و توکل و توسل به خدای سبحان و ائمه اطهار علیهم السلام به آنچه که مدنظر بود رسیدم و در این مسیر نیز تعداد فراوانی از طلاب و روحانیون را همراه و هم صدا کردم و با نهادینه شدن ورزش میان آن ها روحیه نشاط و شادابی در میان طلاب افزایش یافت.

در تمامی مسابقات قبل از ورود به رینگ مسابقه با خدای خود راز و نیاز می کردم و آمادگی جسمانی خود را برای حضور در مسابقات برای خودنمایی نمی دانستم و تنها برای رضایت خداوند متعال و دستیابی به هدف خود می دانستم و تلاش می کردم جسمم را برای عبادت آماده کنم.

ظاهرا در عرصه مربیگری و داوری بین المللی هم موفقیت های داشته اید؟حجت الاسلام نعمت شکری / روحانی ورزشکار و داور جهانی رشته های رزمی

طی سال هایی که در حوزه مشغول تحصیل علوم دینی و معارف الهی بودم، موفق به کسب مربیگری درجه یک فول کیک بوکسینگ در سال 81 و 82، داور درجه یک فدراسیون جهانی، بهترین داور در مسابقات جهانی و بین المللی و دریافت لوح تندیس از طرف مجمع تشخیص مصلحت نظام به عنوان فرزندان ملی به عنوان قهرمان قهرمانان شدم و پس از آن که به استان کرمانشاه عزیمت کردم و با راه اندازی و تأسیس تعدادی باشگاه ورزشی و در کنار آن برگزاری برنامه های فرهنگی و ورزشی در مساجد و در محیط دانشگاه تلاش کردم تا حدودی رسالتی را که بر دوش داشتم، به انجام برسانم.

تبلیغ دین مهمترین وظیفه روحانیت است، در این عرصه چه فعالیت هایی داشته اید؟

سال 81 به عنوان روحانی طرح هجرت به روستای سیاه کر از توابع استان گیلان رفتم، اوایل تنها سه فرد کهنسال برای برپایی نماز در مسجد حضور می یافتند. با مشاهده این شرایط درصدد ارائه راهکاری برای ترغیب جوانان و نوجوانان و خانواده های آن ها برای حضور در فضای معنوی مساجد برآمدم و به امام جمعه وقت پیشنهاد تاسیس یک باشگاه ورزشی را دادم که خوشبختانه با استقبال ایشان روبرو شد.

با حمایت سازمان فنی و حرفه ای سوله ورزشی در اختیار ما قرار گرفت و نکته جالب توجه این بود که نام بنده بر سردر سوله حک شده بود، این اقدام سبب جلب توجه مردم و خصوصا جوانان به سمت باشگاه ورزشی شد و خوشبختانه در مدت یک هفته با استقبال و ثبت نام 70 متقاضی روبرو شد و روز به روز به تعداد ورزشکاران افزوده شد.

هدف اولیه بنده نیز که جذب و ترغیب جوانان به حضور در مساجد و توجه به مسائل معنوی بود محقق شد و بیش از 200 نمازگزار در زمان نماز های جماعت در مساجد حضور می یافتند و این امر خاطره ای شیرین در مدت تبلیغ و ورزش بنده را در ذهنم ثبت کرد.

در استان کرمانشاه نیز در کنار فعالیت های ورزشی، برنامه های تبلیغی را با جدیت دنبال می کنم، چرا که آن را رسالت اصلی طلاب می دانم. البته همواره سعی کرده ام که از ورزش در راستای تبلیغ دین و معارف اهل بیت(ع) استفاده کنم.

آیا برای حوزه علمیه استان کرمانشاه نیز برنامه ورزشی در نظر دارید؟حجت الاسلام نعمت شکری / روحانی ورزشکار و داور جهانی رشته های رزمی

در حال حاضر در برگزاری مسابقات در استان کرمانشاه فعالیت دارم و پس از گذراندن دوره مصدومیت هم اکنون به وضعیت ایده آل دست یافته ام و امید است در آینده ای نزدیک با حمایت های مسئولان حوزه استان کرمانشاه، باشگاهی مختص طلاب این استان افتتاح شود که علاوه بر تحصیل علوم اسلامی و امر مقدس رسالت و ترویج دین اسلام، از شادابی و نشاط و آمادگی جسمانی نیز برخوردار باشند و افراد باید بدانند که طلاب و روحانیان علاوه بر تحصیل علوم دینی می توانند در امر ورزش نیز اثرگذار باشند.

با توجه به اشتغال در دانشگاه آزاد، در محیط دانشگاه برای دانشجویان چه در امر ورزش و چه ترغیب آن ها به مسائل معنوی و اسلامی نیز برنامه به خصوصی دارید؟

 هم اکنون به عنوان کارشناس دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های آزاد کرمانشاه مشغول خدمت هستم و رشته سانشو در اختیار این دانشگاه قرار گرفته است و یک مربی توانمند در این رشته برای آموزش دانشجویان حضور دارد، در اولین حضور این تیم در مسابقات استانی موفق به کسب مقام نخست شد و هم اکنون در حال آماده سازی و تمرین برای حضور در مسابقات کشوری در اسفند ماه سال جاری هستند.

نکته پایانی

باید دانست که تغذیه روح و پرورش نفس قوی و عزتمند با تقویت جسم و کسب آمادگی جسمانی رابطه مستقیم دارد و همان طور که توجه به روح موکد و لازم است، توجه به جسم نیز راه رسیدن به روح متعالی را سهولت می بخشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha