سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
سید مرتضی سندی بحرینی

حوزه/ سید مرتضی سندی روحانی بحرینی گفت: وزارت كشور بحرين تهديد كرده هر كسی در تظاهرات شركت كند با او برخورد سختی شده و حكم های زندانی طولانی مدت و سختگیرانه عليه او صادر می شود.اما مردم بحرين اصرار بر احقاق حقوق خود دارند و تا زمانی که به این حق دست نیابند دست از مبارزه بر نمی دارند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه، انقلاب بحرین در حالی وراد پنجمین سالگرد خود شده است که طی این سالها با ظلم و خفقان آل خلیفه از یکسو و بایکوت شدید رسانه ای از سوی دیگر مواجه بوده است، با این حال مردم بحرین دست از حرکت انقلابی خودشان بر نداشته و مظلومانه به این حرکت ادامه می دهند.

حجت الاسلام سید مرتضی سندی بحرینی عضو جریان الوفاء اسلامی بحرین در پنجمین سالروز انقلاب مسالمت آمیز و مردمی بحرین با خبرگزاری حوزه به گفت و گو پرداخت که متن این مصاحبه تقدیم خوانندگان ارجمند می شود

* مهمترین تحولاتی که در عرصه میدانی بحرین در پنجمین سالروز انقلاب این کشور شاهد آن هستید چیست؟

درحال حاضر در پنجمين سالروز انقلاب بحرين این کشور شاهد تحولات گسترده است.در آستانه سالروز انقلاب مردمی بحرین رژيم آل خلیفه به خانه های فعالان بحرینی حمله كردند و برخی از فعالان و انقلابیون را بازداشت كردند.

اما با وجود این محدودیت ها گروه هاي انقلابی در بحرين مردم را به اعتصاب 3 روزه تحت عنوان "عصيان النمر" در سه روز12 ،13 ،14 فوریه دعوت کردند.

درهمین راستا انقلابیون و مردم در اولين روز در 34 منطقة بحرین دست به تظاهرات گسترده زدند به طوری که برخی از مناطق و شهرها عرصه تظاهرات متعدد در یک روز بوده است.

رژیم آل خلیفه در اولین روز اعتصاب جوان های زیادی را بازداشت کرد و رفتار نظامیان رژیم با مردم بسیار خشونت آمیز بوده به طوری که بسیاری از مردم زخمی شدند.

همچنین رژیم آل خلیفه در جهت کنترل و سرکوب انقلاب مردم اقدام به کاهش  سرعت اینترنت در این روزها کرده است و برنامه تلگرام را قطع کرده است.

 

* واکنش انقلابیون مردم و علما در این روزها و در مقابل اقدمات سرکوبگرایانه آل خلیفه چیست؟

علماء بحرين در چنین شرایطی پیام های مختلفی را خطاب به مردم صادر كردند ومردم را به تظاهرات دعوت كردند.

گروه ها وجريانهاي انقلابی تظاهرات مردم را مديريت مي كنند،وبرنامه های مفصل و گسترده ای را برای مردم اعلام كردند،البته بعضي از این برنامه ها سری است ودر لحظه اجراء به مردم اعلام می شود.

از سوی دیگر وزارت كشوربحرين تهديد كرده هر كسی در تظاهرات شركت كند با او برخورد سختی شده و حكمهای زندانی طولانی مدت و سختگیرانه عليه او صادر می شود.

اما مردم بحرين اصرار بر احقاق حقوق خود دارند و تازمانی که به این حق دست نیابند دست از مبارزه بر نمی دارند.

  

* برنامه های انقلابیون در پنجمین سالروز انقلاب بحرین در خارج از کشور چگونه اجرامی شود؟

برنامه سه روزه اعتصاب "عصیان النمر" و تظاهرات در خارج از بحرین و در شهرهای لندن ، برلين ،سيدني  واشنگتن و مونتگرال ود ر ایران در شهر قم در کنار سایر برنامه های متنوع برگزارمی شود.

همچنین تظاهرات در مقابل كنسولهای بحرين در جهان برگزار می شود و همايشها و نمايشگاه های عكس جنايات آل خليفة و آل سعود در بحرين در معرض دید مردم جهان گذاشته می شود.

 

* در حال حاضر چه تعداد زندانی در زندان های بحرین وجود دارد و وضعیت علما در زندان های آل خلیفه چگونه است؟

در حال حاضر بيش از 4000 زنداني در زندان های بحرين وجود دارد وعلیه 20 عالم دين حکم های طولانی مدت در زندان صادر شده است. در واقع اوضاع و شرایط زندانی ها ناگوار است و زندانی ها مورد اذيت و آزار و شکنجه قرار می گیرند وزندانیانی که نیازمند مداوا و درمان هستند از مداوا محروم شدند و سربازان آل خلیفه اجازه درمان زندانیان را نمی دهند.

  

* اخباری که درباره وضعیت شیخ سلمان در زندان دارید چیست و به لحاظ حقوقی چه اقداماتی برای آزادی ایشان انجام شده است؟

شيخ سلمان با سایر علما و رهبران جريانهاى انقلابی همچون استاد عبد الوهاب ،استاد حسن مشيمع وشيخ المقداد وشيخ النوري ودکتر السنكيس واستاد عبد الهادی خواجه در يک زندان هستند واين زندان ازبقيه زندان ها مستقل وجداست وآل خلیفه اجازه نمی دهند این افراد با بقيه زندانی ها ملاقات كنند.

درحال حاضر شيخ سلمان به جلسات  دادگاه می رود وتوقع داشتيم حكم او صادر شود و ايشان در مرحله تجدید نظر حكم دادگاه است وما می دانیم حكم قضايی مستقل نيست بلكه این حکم سياسی است.

 

* به نظر شما به عنوان یکی از فعالان انقلابی بحرین بعد از گذشت 5 سال از انقلاب مردم بحرین چه دستاوردی این انقلاب برای ملت بحرین داشته است؟

 الحمدالله مردم بحرين تاکنون  خسته نشدند، وبنده فكر مي كنم اين قيامها به زمان نياز دارد، و به زودی به نتيجه نمي رسد به اين خاطر من به نوبه خودم  مردم بحرين را به صبر واستقامت وادامه راه شهدا توصيه می كنم ،حكومت آل خلیفه توقع داشتند كه مردم خسته می شوند وتسليم خواسته های آنها می شوند ولی مردم بحرين اهل ايمان وتدين واهل صبر واستقامت هستند و هرگز به راه شهدا خيانت نمی كنند.

  

* نحوه دخالت عربستان سعودی و آمریکا علیه انقلاب ملت بحرین در گذشته و حال چگونه است و  چه اقداماتی هنوز علیه ملت بحرین انجام می دهند؟

عربستان سعودی هنوز یک سال از آغاز انقلاب مردم بحرین نگذشته بود که با ارتش به بحرين وارد شد ومردم را سركوب كردند، همچنین مساجد را تخريب كردند، وتجاوزهای زيادی علیه نواميس ومقدسات وعقاید مردم بحرين انجام دادند ومردم را در خيابانها كشتند وهمه اين اقدامات علنی بود .

اما آمريكا در گذشته به طور مخفیانه به رژيم بحرين كمک مي کرد و این کمک ها در صحنه سياسی ودر صحنه اطلاعاتی بود و در عرصه نظامی نیزبرای كشتن مردم و مخالفین  سلاح به حكومت بحرين مي فروختند.

ولی آمریکا در حال حاضر به طور آشكار به رژيم بحرين كمک می كند و در بازداشت مردم وبازرسی زندان ها با آل خلیفه مشارکت می کنند و مسؤولان آمريكايي با صحبت هایشان آل خلیفه را عليه مخالفان تحریک می كنند.

در واقع اگر عربستان سعودی وآمريكا نبودند حتما مردم بحرين به نتیجه می رسيدند ولي آل سعود و آمریکا همواره از آل خلیفه حمایت می کنند برای همین تاکنون ملت بحرین به نتیجه مورد نظر در عرصه انقلاب خود نرسیدند اما مقاومت مردم تا تحقق کامل حقوق خودشان ادامه دارد.

گفت وگو از وجیهه سادات حسینی

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha