پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
آیت الله العظمی مکارم

حوزه/ حضرت آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به اینکه تخریب دیگران حرام است، گفتند: اخیرا در فضای مجازی تخریب هایی آغاز شده که همان انتخابات آمریکایی است و باید از آن دوری کرد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، معظم له صبح امروز در درس خارج اصول در مسجد اعظم قم با اشاره به انتخابات هفتم اسفندماه سال جاری، اظهار داشتند: شرکت در انتخابات وظیفه ای شرعی، اجتماعی، اخلاقی و سیاسی است و باید با قدرت و قوت در آن حضور پیدا کنیم تا کشور حفظ شود.

*حضور در انتخابات پشت دشمن را می لرزاند

ایشان ابراز داشتند: اشخاص باید با قدرت بخشیدن به کشور، دشمنان را ناامید کنند؛ همانطوری که در راهپیمایی 22 بهمن امسال پشت دشمن را لرزاندیم؛ باید مجدد این کار را در انتخابات انجام دهیم.

این مرجع تقلید خاطرنشان ساختند: افرادی که از برخی نهادها دلخور هستند و شاید ناراحتی آنان به جا نیز باشد، باید در انتخابات شرکت کرده و حضور داشته باشند.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی تأکید کردند: نباید در انتخابات گروکشی کرد؛ چراکه سرنوشت مملکت به انتخابات بند می باشد.

این مفسر قرآن کریم در ادامه با اشاره به تفاوت دموکراسی غربی با دموکراسی اسلامی، تصریح کردند: در دموکراسی غربی که حکومت انتخاباتی می باشد، خط قرمزی وجود ندارد و نامزدهای انتخاباتی با گردن کلفتی و زد و بند، پول های هنگفت خرج کرده و تبلیغات گسترده انجام می دهند که آفاتی نیز داشته و گروه هایی همچون سیاه پوستان آمریکایی بی بهره مانده و باید در کنار خیابان ها بخوابند؛ اما در دموکراسی اسلامی، خط قرمز وجود داشته و از بسیاری از کارها باید پرهیز کرد.

*خط قرمزهای دموکراسی اسلامی

این استاد برجسته حوزه با اشاره به خط قرمزهای دموکراسی اسلامی، بیان داشتند: لیاقت برای حضور در مجلس، انتخاب افراد شایسته، عدم زد و بند با ثروتمندان محلی، عدم دروغ و وعده های نادرست، عدم تخریب دیگران، عدم اسراف و تبذیر، عدم ایجاد یأس در مردم، عدم غلو و ... از جمله خط قرمزهای دموکراسی اسلامی است که باید به آن توجه داشت.

معظم له اظهار داشتند: جناح بندی در انتخابات درست نیست؛ مردم باید به افرادی شایسته رأی داده و وجدان اسلامی و اخلاقی را رعایت نمایند.

*زد و بند با ثروتمندان محلی انحراف از اصول اسلامی است

ایشان ابراز داشتند: ممکن است برخی از نامزدها با بعضی از ثروتمندان محلی زد و بند کنند که باید به خدا پناه برد؛ چراکه این حرکت، انحراف از اصول اسلامی و گناه کبیره است.

این مرجع تقلید خاطرنشان ساختند: کلمه تبلیغ برای انتخابات صحیح نیست؛ بلکه نامزدها باید به معرفی خود برای مردم بپردازند.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به اینکه تخریب دیگران حرام است، تصریح کردند: اخیرا در فضای مجازی تخریب هایی آغاز شده که همان انتخابات آمریکایی است و باید از آن دوری کرد.

این مفسر قرآن کریم بیان داشتند: نباید کاری کنیم که انتخابات، سرچشمه اختلافات و عداوت ها در آینده شود و با اتمام انتخابات، کینه ها در سینه ها باقی بماند.

این استاد برجسته حوزه با بیان این مطلب که مأیوس کردن مردم و غلو در تبلیغات هر دو نادرست است، اذعان داشتند: ما بدون شک مشکلاتی در کشور داریم؛ اما افتخارات بسیاری نیز همچون حفظ کشور در بحران تحریم ها و امنیت ایران اسلامی داریم که از دستاوردهای بزرگ ماست و باید به آن پرداخت.

معظم له در بخش دیگر از سخنان خود با اشاره به روایتی از رسول گرامی اسلام(ص)، اظهار داشتند: حضرت در این روایت فرمودند: «آفَهُ الشَّجاعَهِ البَغىُ وَ آفَهُ الحَسَبِ الاِفتِخارُ وَ آفَهُ السَّماحَهِ المَنُّ/ سرکشى آفت شجاعت است، تفاخر آفت شرافت است، منت آفت سماحت است».

ایشان با اشاره به معنای آفت، ابراز داشتند: آفت چیزی است که می تواند یک نعمت پرارزش را از کار انداخته و به نقمت تبدیل نماید.

این مرجع تقلید خاطرنشان ساختند: فضائل اخلاقی از نعمات خداست که می تواند آفت پیدا کند و باید مراقب بود.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به اینکه سابقا پهلوان ها حافظ نوامیس مردم بوده و مانع ظلم به دیگران می شدند، تصریح کردند: شکر نعمت شجاعت و پهلوانی، حمایت از ضعفاست؛ اما آفت آن ظلم و ستم است.

این مفسر قرآن کریم با اشاره به آیه 263 سوره بقره بیان داشتند: خداوند متعال در این آیه فرموده است: «قَوْلٌ مَّعْرُوفٌ وَمَغْفِرَةٌ خَيْرٌ مِّن صَدَقَةٍ يَتْبَعُهَآ أَذًى وَاللّهُ غَنِيٌّ حَلِيمٌ/ گفتارى پسنديده [در برابر نيازمندان‏] و گذشت [از اصرار و تندىِ آنان‏] بهتر از صدقه‏اى است كه آزارى به دنبال آن باشد، و خداوند بى‏نياز بردبار است».

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha