جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
استاد رشاد

حوزه/ رئیس شورای حوزه‌ علمیه استان تهران گفت: باید مدارس علمیه تخصصی و رشته ای شوند، یعنی از هر مدرسه یک تخصصی فارغ التحصیل شود و اگر این اتفاق نیفتد، علوم انسانی اسلامی نخواهیم داشت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از مشهد، استاد علی اکبر رشاد، رئیس شورای حوزه‌ علمیه استان تهران، امروز در همایش "حوزه و علوم انسانی" در مشهد، گفت: برگزاری این نشست نشان دهنده اهمیت مجمع عالی حکمت اسلامی است که تا کنون در وجوه مختلف، تاثیرگذار و منشاء خیر بوده است.

وی با اشاره به اینکه  هنوز متن حوزه علمیه نسبت به علوم انسانی حساسیت ندارد و تقریبا می‌توان گفت به صورت نهادینه هیچ دغدغه‌ای در حوزه نسبت به این امر مشاهده نمی‌شود، افزود: در نتیجه، درک تحول بسیار پیچیده است و هنوز برای برخی از کسانی که متولی تحول علوم انسانی هستند، روشن نیست و بدفهمی‌های بسیاری هم وجود دارد.

استاد رشاد با بیان اینکه فقه و اخلاق اسلامی  در حاشیه جامعه قرار دارند، افزود: علوم انسانی در کشور ما وارداتی است و اقتصاد وسیاست کشور توسط علم وارداتی مدیریت می شود، در نتیجه  بسیاری از نزاع هایی که امروز در جامعه  مشاهده می کنیم، به علوم وارداتی بر می گردد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به وضعیت آموزشی طلاب در مراکز آموزش تخصصی، گفت: باید مدارس علمیه رشته ای شوند؛ یعنی از هر مدرسه یک تخصصی فارغ التحصیل شود و اگر این اتفاق نیفتد، علوم انسانی و اسلامی نخواهیم داشت.

رئیس شورای حوزه علمیه استان تهران با اشاره به اینکه علوم انسانی از سه بخش "باید و نباید" ، "شاید و نشاید" و "هست و نیست" تشکیل شده، افزود:  امروزه شاخه وسیعی در جهان بین همه جوامع به عنوان علوم انسانی پذیرفته شده و ما هم باید وارد عمل شویم، البته علوم انسانی در نظام آموزشی حوزه غایب است

رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با تأکید بر این که  تأسیس منطق و علوم انسانی در حوزه علمیه امروز ضروری است، افزود: نظام آموزشی حوزه باید با علوم انسانی آمیخته باشد .

استاد رشاد در پایان، خطاب به طلاب حاضر در این همایش گفت: برخی با استفاده از متن دین می خواهند صورت بندی سیاسی را در جامعه به راه بیندازند، با این نگرش عملا بعد از پیروزی انقلاب اسلامی علوم انسانی  وارداتی ذهن جامعه را مهندسی می کند.

انتهای پیام

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha