سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
استاد رشاد

حوزه/ رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی افزود: ما در حکمت دچار رکود شده‌ایم و به هنر نپرداختیم و آنچه انجام‌شده درخور این مسئله نیست.

به گزارش خبرگزاری«حوزه» استاد علی اکبر رشاد امروز در همایش ملی «فقه و هنر» با بیان این که بایسته‌های فقه هنر دارای حیث معرفتی و مدیریتی است گفت: اولین مطلبی که در حوزه‌های علمیه درباره فقه هنر باید حل شود، توجه به اهمیت این مقوله است که در صورت باور آن، مشکلات پیش روی این مسئله حل خواهد شد.

وی اظهار داشت: تمامی فقه‌ها، به‌حسب ملزومات خود، اگر کار لازمی در آن جهت انجام ندهیم دیگر فایده‌ای نخواهد داشت و تأسیس و تولید فلسفه هنر دومین قدم در این راه است که با برش زدن و کاربردی کردن و در غالب فلسفه‌های مضاف ریختن؛ ازجمله اقدامات لازم در این زمینه است.

رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی  افزود: ما در حکمت دچار رکود شده‌ایم و به هنر نپرداختیم و آنچه انجام‌شده درخور این مسئله نیست.

رئیس شورای مدیریت حوزه‌ علمیه استان تهران خاطرنشان کرد: تأسیس علم اسلامی هنر، ساختاربندی فقه هنر به‌مثابه باب فقهی مستقل، خارج کردن آن از حالت رکود و به رسمیت شناختن آن به‌عنوان بابی از ابواب فقه از اقدامات دیگر در این قضیه است.

استاد رشاد با اشاره به اینکه اگر فقه هنر می‌داشتیم، آنگاه می‌توانستیم درباره فلسفه هنر صحبت کنیم، اظهار داشت: مبادی فقه هنر با نگرش پیشینی و بینا رشته‌ای که تلفیقی از مبادی قریبه است، وسیطه ی مقولات هنری و معارف فقهی به آن‌هاست.

رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی  خاطرنشان کرد: موضوع شناسی هنر، روش‌شناسی هنر، قواعد فقهی ی هنر و دایر کردن کرسی‌های فقه هنر از دیگر بایسته‌های فقه هنر است.

وی در ادامه گفت: تأسیس مراکز تخصصی که معطوف به فلسفه و منطق فقه هنر و رشته‌های فقه‌های مضاف به انواع هنرها هستند و همچنین تأسیس مراکز تحقیقاتی ممحض در مطالعه‌ فقه هنر و معارف مقدماتی آن جزو ارکان فقه هنر است.

استاد رشاد درباره انواع هنر ازنظر منبع صادره تصریح کرد: باید علل اربعه‌ای که یک موضوع را می‌سازند قابل‌فهم باشند، پس باید بدانیم هنر چیست؟ زیرا آنگاه‌که این عنصر به الهام رحمانی شکل می‌گیرد هنر قدسی و سماوی شکل می‌گیرد و زمانی که به الهام شیطانی شکل می‌گیرد هنر شهوی است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha