چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
جت الاسلام عباس ابراهیمی مدیرعامل مؤسسه أنوار طاها

حوزه/ مدیرعامل مؤسسه فرهنگی أنوار طاها دستاوردها و فعالیت های علمی، پژوهشی، فرهنگی و اعتقادی این موسسه را تشریح کرد.

حجت الاسلام عباس ابراهیمی در گفتگو با خبرگزاری «حوزه»، به تشریح فعالیت های مؤسسه فرهنگی أنوار طاها پرداخت و گفت: این مؤسسه کانون و مجمعی تخصصی-حوزوی است که با استفاده از ظرفیت غنی حوزه های علمیه و منابع غنی اسلامی به ویژه فرهنگ ناب تشیع با هدف ساماندهی و ایجاد مجموعه ای از صاحبان اندیشه در عرصه های مختلف علوم انسانی، فرهنگی و اجتماعی و نیز پرورش فضلا و طلاب مستعد در عرصه های علمی و فرهنگی به منظور تولید علم و طراحی سیستم های دینی با کوشش برنامه ریزی شده و مدبرانه ی جمعی در مسیر تحقق آرمان ها و اصول نظام مقدس جمهوری اسلامی، فرامین امام خمینی(ره) و منویات رهبر معظم انقلاب توسط آیت الله حسینی بوشهری از سال 1389 آغاز به کار کرده است.

وی با اشاره به محورهای کلی فعالیت مؤسسه أنوار طاها، اظهار داشت: «طراحی و برگزاری دوره های آموزشی، مهارتی، فرهنگی و هنری در حوزه های قرآنی و معارف اسلامی»، «انجام مطالعات و تحقیقات در عرصه های علوم حوزوی و فرهنگی»، «تدوین و نشر کتب مورد نیاز در مراکز حوزوی و دانشگاهی با محوریت تولید علم»، «تدوین کتاب در عرصه های دینی، فرهنگی و اجتماعی بر اساس آموزه های غنی مکتب انسان ساز اسلام»، «طراحی بانک های اطلاعاتی و نظام های اطلاع رسانی در زمینه علوم قرآنی و معارف اسلامی»، «ساماندهی و تربیت طلاب و فضلای مستعد در عرصه های علوم حوزوی و فرهنگی»، «برگزاری کرسی های آزاداندیشی، کنفرانس، میزگرد و همایش های علمی و فرهنگی»، «انتشار نشریات تخصصی» و «پاسخگویی به سؤالات اعتقادی، دینی، احکام، تاریخ، و ارائه مشاوره دینی به عموم مردم؛ به ویژه نسل جوان» از محورهای کلی فعالیت های این مؤسسه می باشد.جت الاسلام عباس ابراهیمی مدیرعامل مؤسسه أنوار طاها

*با فعالیت های پژوهشی مؤسسه أنوار طاها بیشتر آشنا شویم

مدیرعامل مؤسسه فرهنگی أنوار طاها با بیان این مطلب که این مؤسسه در حال حاضر در دو بخش «فعالیت های پژوهشی» و «فعالیت های تبلیغی و فرهنگی» در حال انجام کار می باشد، ابراز داشت: محور فعالیت های پژوهشی این مؤسسه، دروس حوزوی؛ البته با نوعی نوآوری است که در این راستا تلاش داریم موازی کاری با سایر مؤسسات نداشته و فعالیتی به روز و کاربردی انجام دهیم.

معاون فرهنگی مسجد مقدس جمکران با اشاره به انجام پژوهش های گوناگون در حوزه تفسیر، خاطرنشان ساخت: در این حوزه در قدم اول سعی کردیم تمام تفاسیر را بررسی کرده و خصوصیات و ویژگی های آنان را استخراج کنیم و در ادامه بر اساس نیازهای روز جامعه و با رویکرد موضوعات اخلاقی و تربیتی، مباحث تفسیری را  جمع آوری نماییم.

حجت الاسلام ابراهیمی تصریح کرد: تا به امروز فعالیت های پژوهشی تفسیر سوره حمد به پایان رسیده و سوره بقره را نیز آغاز نموده ایم که در این راستا به دنبال چاپ تفسیر این سوره هستیم تا جامعه هدف بتواند از آن استفاده نماید.

وی قواعد الفقهیه را یکی دیگر از فعالیت های پژوهشی این مؤسسه عنوان کرد و گفت: این کتاب کاری نو و جدید است که به صورت درسنامه درآمده و در جلد نخست آن چهار قاعده «لا ضرر»، «اصل حجیت»، «اصل لزوم» و «قاعده نفی سبیل» به صورت مفصل تهیه و مباحث تمرینی و پژوهشی نیز در آن گنجانده شده است.

مدیرعامل مؤسسه فرهنگی أنوار طاها افزود: تمارین این کتاب بر اساس محیط زندگی طلاب تهیه شده تا بر اساس نیازهای روز باشد.

*رونمایی از کتاب قواعد الفقهیه با حضور مدیر حوزه های علمیه

معاون فرهنگی مسجد مقدس جمکران یادآور شد: از ویژگی های این کتاب، تطبیق قواعد آن با قواعد فقهی روز است و انشاالله هفته آینده از این کتاب با حضور آیت الله حسینی بوشهری رونمایی خواهد شد.

حجت الاسلام ابراهیمی با اشاره به پژوهش های فقهی این مؤسسه، بیان داشت: جمع آوری تقریرات درس خارج طهارت آیت الله حسینی بوشهری و همچنین تحقیق و پژوهش در باب نجاسات از دیگر فعالیت هایی است که در حال انجام می باشد.

وی با اشاره به کتاب «آیا می دانید؟»، اظهار داشت: این کتاب در بخش پژوهش های اخلاقی مؤسسه با موضوع خانواده در حال انجام است که 54 مبحث مهم اجتماعی و خانوادگی در آن جمع آوری شده و به موضوعات مهم روز پرداخته است که در حال اتمام بوده و به زودی به چاپ خواهد رسید.

مدیرعامل مؤسسه فرهنگی أنوار طاها در ادامه ابراز داشت: تحقیق در موضوعات تاریخی از دیگر فعالیت های پژوهشی این مؤسسه است که در این راستا کتابی از زندگی معصومین (ع) در حال آماده سازی است که تا به امروز زندگی نبی مکرم اسلام(ص) و حضرت امیر(ع) به پایان رسیده و به صورت پرسش و پاسخ ارائه خواهد شد.

معاون فرهنگی مسجد مقدس جمکران به انتشار کتاب «همراه مبلغ» نیز اشاره کرد و گفت: این کتاب مخصوص فضلای جوان و با موضوع فضای دانش آموزی و نوجوانان نوشته شده که تاکنون 3 دوره در اختیار مبلغین مؤسسه قرار داده شده تا در مناطق هدف مورد استفاده قرار دهند تا پس از دریافت بازخوردها به صورت نهایی ارائه کنیم.

*نگاهی بر فعالیت های فرهنگی-تبلیغی مؤسسه أنوار طاها

حجت الاسلام ابراهیمی در بخش دیگر از این مصاحبه به فعالیت های فرهنگی و تبلیغی مؤسسه أنوار طاها پرداخت و خاطرنشان ساخت: یکی از بخش های مهم فعالیت های فرهنگی و تبلیغی مؤسسه، مرکز پاسخگویی به سؤالات دینی است که از سال 1390 مصادف با بعثت نبی مکرم اسلام(ص) آغاز به کار کرده است.

وی تصریح کرد: این مرکز با تشکیل کارگروه های علمی و تخصصی نسبت به پاسخگویی به سؤالات و شبهات مطرح شده توسط مخاطبان از طریق سایت و سامانه پیام کوتاه می پردازد.

مدیرعامل مؤسسه فرهنگی أنوار طاها افزود: این مرکز دارای 7 سایت تخصصی شامل احکام شرعی، اعتقادات، تاریخ اسلام، تفسیر قرآن کریم، مشاوره دینی، ویژه نامه ها و کتابخانه می باشد.

*جانمایی 10 هزار مطلب کاربردی در سایتمؤسسه أنوار طاها

معاون فرهنگی مسجد مقدس جمکران بیان داشت: این مرکز با بهره مندی از اساتید، کارشناسان و محققان متخصص و شایسته روزانه میزبان نزدیک به 10 هزار مراجعه کننده بوده و  با جانمایی بیش از 10 هزار مطلب و پرسش و پاسخ کاربردی در موضوعات احکام شرعی، اعتقادات، تاریخ اسلام، تفسیر و مشاوره دینی توانسته است در مسیر نشر و آگاهی بخشی عموم نسبت به معارف ناب اهل بیت(ع) گامی مثبت بردارد.

حجت الاسلام ابراهیمی با اشاره به هجمه شبهات اعتقادی علیه تشیع به سمت جوانان و عموم جامعه، اظهار داشت: بدیهی است که طرح این شبهات از سوی گروه های ملحد به منظور تخریب اعتقادات و تزلزل در افکار عمومی بوده و نوک پیکان به سمت جوانان می باشد؛ لذا بخش پاسخ به سوالات و شبهات اعتقادی را در 10 موضوع «خداشناسی»، «پیامبرشناسی»، «امام شناسی»، «معاد شناسی»، «جهان شناسی»، «انسان شناسی»، «دین شناسی»، «شیعه شناسی»، «کودکان و نوجوانان» و سایر مباحث راه اندازی کردیم تا بتوانیم گامی مثبت و مفید در این راستای مقابله با شبهات برداریم.

*پاسخ به 15 هزار سوال در طول سال از سوی مرکز پاسخگویی به سوالات دینی

وی با اشاره به اینکه تمام فرآیندهای این مؤسسه تحت نظارت و اشراف شخص آیت الله حسینی بوشهری انجام می شود، ابراز داشت: این مرکز در طول سال تقریبا به 15 هزار سوال مراجعه کنندگان پاسخ داده و سایت را به صورت منظم به روز می کند.

مدیرعامل مؤسسه فرهنگی أنوار طاها با اشاره نحوه پاسخگویی در مرکز، خاطرنشان ساخت: مخاطبین می توانند سؤالات خود را از طریق سایت به آدرس www.anvartaha.ir و یا سامانه پیام کوتاه به شماره 30001939 ارسال نمایند.

*عرضه بسته های ویژه تبلیغی برای مبلغان

معاون فرهنگی مسجد مقدس جمکران به ویژه های مناسبتی این مرکز اشاره کرد و گفت: در تمام مناسبت ها همچون ایام فاطمیه، محرم، صفر، ماه مبارک رمضان و ... بسته های ویژه ای را تعریف کرده ایم تا مبلغان بتوانند از آن استفاده نمایند.

حجت الاسلام ابراهیمی با اشاره به کتابخانه تخصصی سایت پاسخگویی، تصریح کرد: در این کتابخانه نزدیک به یک هزار جلد کتاب در 6 موضوع با هدف ارتقاء آگاهی بخشی در اختیار کاربران قرار دارد که جستجوی تخصصی، یکی از ویژگی های آن می باشد.

*امتیازات سایت پاسخگویی به سوالات دینی أنوار طاها

وی با اشاره به امتیازات این سایت، بیان داشت: «ارائه بیش از 10 هزار مطلب کاربردی»، «بهره گیری از اساتید و کارشناسان خبره و مجرب»، «گزینش مطالب بر اساس شبهات و سوالات دینی موجود در سه سطح دانش آموزی، دانشجویی و عموم مردم»، «گزینش سوالات مورد نیاز به همراه پاسخ های شیوا و کوتاه»، «کتابخانه تخصصی»، «مستند بودن تمامی مطالب بر اساس منابع معتبر»، «ارائه مطالب قابل استفاده برای کارشناسان پاسخگویی و مشاورین» و «به روز بودن سوالات و پاسخ ها مبتنی بر نیازهای روز جامعه» از جمله امتیازات این سایت می باشد.

مدیرعامل مؤسسه فرهنگی أنوار طاها یکی از بخش های سایت پاسخگویی را استفتائات اختصاصی 10 مرجع عنوان کرد و گفت: در این بخش تا به امروز بسیاری از استفتائات مراجع عظام تقلید بارگذاری شده تا مخاطبان به راحتی بتوانند به استفتائات مرجع تقلید خود دسترسی داشته و مطالب مورد نظر خود را دریافت نمایند.

معاون فرهنگی مسجد مقدس جمکران به تولید نرم افزار پاسخگویی به سوالات نیز اشاره و اظهار کرد: این نرم افزار تا 3 ماه دیگر به بازار ارائه شده و علاقمندان می توانند با نصب آن سؤالات خود را به صورت آنلاین و آفلاین ارسال نمایند.

*پاسخگویی 15 کارشناس مجرب به سوالات مخاطبانمؤسسه أنوار طاها

حجت الاسلام ابراهیمی با بیان این مطلب که نزدیک به 15 کارشناس مشغول به پاسخگویی سوالات مخاطبان می باشند، ابراز داشت: سطح علمی کارشناسان کارشناسی ارشد و دکتری است و برخی از این عزیزان در دفاتر مراجع عظام تقلید نیز مشغول به پاسخگویی می باشند.

*نگاهی بر فعالیت های تبلیغی مؤسسه أنوار طاها

وی در بخش دیگر از این مصاحبه به فعالیت های تبلیغی مؤسسه فرهنگی أنوار طاها اشاره و خاطرنشان کرد: فعالیت های تبلیغی مؤسسه از سال گذشته با موضوع نماز در مناطق مشترک میان شیعه و اهل سنت آغاز شده که جامعه هدف، دانش آموزان بوده و در کنار آن به مسائل اعتقادی و اخلاقی نیز می پردازیم.

مدیرعامل مؤسسه فرهنگی أنوار طاها با اشاره به اهداف این طرح، تصریح کرد: «رشد، تقویت و تعمیق باورهای اعتقادی نسل دانش آموز»، «ترویج آموزه های ناب در موضوع سبک زندگی با محوریت نماز»، «ایجاد نشاط معنوی با محوریت نماز»، «ترویج و اشاعه فرهنگ نماز و فراگیرنمودن این فریضه الهی در همه ابعاد» و ... از جمله اهداف برگزاری این طرح می باشد.

معاون فرهنگی مسجد مقدس جمکران با بیان فرآیند فعالیت تبلیغی، اظهار داشت: «شناخت کادر مدرسه و سطح فعالیت فرهنگی در مدرسه»، «تعداد دانش آموزان هر مقطع در زمان فعالیت به تفکیک»، «شناخت مذاهب مختلف در مدرسه»، «بررسی دغدغه های فرهنگی کادر مدرسه»، «جمع آوری سوالات دانش آموزان و پاسخ به آنها»، «برگزاری نماز جماعت در مدرسه»، «برگزاری جلسه اولیاء مربیان»، «برگزاری جلسه طرح صالحین در مدارس و مساجد» و ... از جمله فرآیند فعالیت های تبلیغی ما می باشد.

حجت الاسلام ابراهیمی این مطلب که برای مبلغین نماز کارگاه هایی نیز برگزار می کنیم، ابراز داشت: در این کارگاه ها خصوصیات منطقه را تبیین و محورهای منطقه هدف و آسیب های آن را شناسایی و مطابق با آن محتوا را تولید کرده و در اختیار مبلغان قرار می دهیم.

*اعزام 40 مبلغ؛ هر دو ماه یک بار به مدت دو هفته

وی خاطرنشان ساخت: هر دو ماه یک بار این اعزام به مدت دو هفته از سوی مؤسسه انجام شده و در ابتدای راه گروه های 5 نفره را اعزام و امروز تعداد اعضای گروه به 40 نفر رسیده است.

مدیرعامل مؤسسه فرهنگی أنوار طاها تصریح کرد: مبلغ در این طرح با معلمین و خانواده ها ارتباط مستقیم داشته و برای آنان نیز برنامه دارد تا بتواند موضوع نماز و سبک زندگی اسلامی را بهتر جای بیاندازد.

معاون فرهنگی مسجد مقدس جمکران به برگزاری کارگاه های آموزشی برای عموم مبلغان حوزه علمیه قم نیز اشاره کرد و بیان داشت: کارگاه های مهندسی فرهنگی، پیوست فرهنگی، مدیریت فرهنگی اماکن مذهبی، شیوه تبلیغ نماز، نقد وهابیت، تبلیغ دانش آموزی، مقاله نویسی با موضوع پژوهش در فرهنگ و ... از جمله کارگاه های برگزار شده از سوی مؤسسه أنوار طاها می باشد.

حجت الاسلام ابراهیمی در پایان یکی از مشکلات این مؤسسه و مؤسسات حوزوی را کمبود بودجه عنوان کرد و گفت: عمده مشکلات مؤسسات پژوهشی، مسائل مالی است که برخی از کارها را به تأخیر انداخته و ما در این مؤسسه به دنبال آن هستیم که بخشی از مخارج را با فروش تولیدات تأمین نماییم.

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha