دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
کد خبر: 373623
۱۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۳
حضرت زهرا

حوزه/ کتاب «خصائص الفاطمیۀ» کتاب بسیار ارزشمندی از مرحوم ملامحمدباقر کجوری مازندرانی است که عامۀ مردم از آن اطلاعی ندارند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین حسینی کارشناس معاونت تبلیغ حوزه ویژگی های کتاب «خصائص الفاطمیۀ» و استفادۀ اهل منبر و خطابه از این کتاب را تبیین کرد.

وی در این زمینه گفت: کتاب «خصائص الحسینيۀ» مرحوم شوشتری را همۀ علما و مردم مي ‌شناسند؛ اما کتاب «خصائص الفاطمیۀ» کتاب بسیار ارزشمندی  از مرحوم ملامحمدباقر کجوری مازندرانی است که عامۀ مردم از آن اطلاعی ندارند. ایشان در مقدمۀ کتاب بیان کرده ‌اند که من متعهد شدم در اين کتاب فقط از محمدون اوائل؛ یعنی مرحوم کلینی، صدوق، طوسی و محمدون اواخر؛ یعنی مرحوم شیخ حرّ عاملی، فیض کاشانی و علامه مجلسی حدیث نقل کنم، و این براي اعتبار کتاب بسيار مهم است.

در مقدمه کتاب اشاره مي ‌کند قصد دارم 135 خصیصه از خصائص حضرت زهرا (علیها السلام) را بیان کنم؛ ولی عمرش کفایت نمی ‌کند و فقط 56 خصیصه را مي ‌گوید.

 20 خصیصه را هم فرزندش شرح مي‌ کند و در مجموع 76 خصیصه مي‌ شود. این کتاب را مي ‌توان در چهار بخش خلاصه کرد:

بخش اول، شرح القاب حضرت زهرا (علیها السلام) است. صد لقب که یک به یک در مقدمه نام‌ برده است.

بخش دوم، تساوی حالات حضرت زهرا (علیها السلام) با حضرت رسول (صلی الله علیه وآله) که 50 نمونه در آن ذکر شده است.

بخش سوم، با عنوان «فاطمه (علیها السلام) در قرآن» به آیاتی که راجع به آن حضرت در قرآن آمده است اشاره مي‌ كند

در بخش چهارم، چهل حدیث درباره حضرت زهرا (علیها السلام) نقل شده؛ البته بسیاری از روایاتی که از کتب شیعه نقل مي ‌کند، منابع عامه هم دارند.

به دلیل اینکه جامعه ما حوصله کتاب های مفصل را ندارد، در یکی دو سال گذشته، آیت الله استادی این کتاب را در 320 صفحه خلاصه کرده و به نام «فاطمه در آیینه القاب» چاپ نموده است.

2. در جلد 43 بحار كه شرح حالات حضرت زهرا (علیها السلام) است، مرحوم علامه از «مناقب» ابن شهرآشوب، شرح حال زنانی را آورده كه در قرآن از آنها به خوبی یا بدی ياد شده. ایشان به 14 مورد از آنها اشاره کرده و بحث از آن در ايام فاطميه مناسب است.

3. یکی از کتاب هایی که بسیار مناسب، عالمانه و محققانه در شرح خطبه حضرت زهرا (علیها السلام) وجود دارد، کتاب آقای سید عزالدین حسینی زنجانی است که جهت استفادۀ مبلّغان گرامی توصیه می شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha