پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۸ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 16, 2024
آیت الله محمدی ری شهری

حوزه/ رئیس مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث گفت:تنها راه جهانی شدن مکتب اهل بیت(ع)، آشناسازی جهانیان با زیبایی ها و محاسن معارف اهل بیت(ع) است؛ اما باید به این نکته توجه داشت که سخنان امامان معصوم(ع) چیزی جز معارف قرآن نیست.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، آیت الله ری شهری پیش از ظهر امروز در مراسم  بیستمین سالگرد مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث اظهار داشت: خداوند متعال را شاکریم که با توفیقات روز افزون، شجره طیبه دارالحدیث 20 ساله شد.

وی با اشاره به اهداف راه اندازی مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث، ابراز داشت: هدف از راه اندازی این مجموعه، تلاش سازمان یافته در جهت ارائه محاسن و زیبایی های علوم و معارف اهل بیت (علیه السلام) بوده است.

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) خاطرنشان ساخت: تلاش در جهت به پاسخگویی به این رهنمود سرنوشت ساز امام رضا(ع) که «در پاسخ به اینکه چه کنیم و از چه راهی می شود مکتب اهل بیت(ع) را احیا کرد؟ فرمودند: علوم ما را یاد بگیرید و به دیگران یاد دهید» مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث راه اندازی شده است.

رئیس مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث تصریح کرد: تنها راه جهانی شدن مکتب اهل بیت(ع)، آشناسازی جهانیان با زیبایی ها و محاسن معارف اهل بیت(ع) است؛ اما باید به این نکته توجه داشت که سخنان امامان معصوم(ع) چیزی جز معارف قرآن نیست.

عضو خبرگان رهبری با اشاره به اینکه امامان معصوم(ع) تراجم  وحی و مترجمان الهی هستند، بیان داشت: دارالحدیث، دارالقرآن نیز می باشد؛ چرا که حدیث، کلید فهم قرآن است و تنها راه آشنایی با معارف عمیق قرآن، بهره گیری از رهنمودهای اهل بیت(ع) می باشد.

آیت الله ری شهری با اشاره به اینکه امامان(ع)، مفسران واقعی کتاب الهی هستند، اظهار داشت: راه یابی به سرچشمه زلال معارف اسلام، راهی جز بهره گیری از معارف اهل بیت(ع) ندارد و بر اساس این نگاه بود که دانشگاه قرآن و حدیث و پژوهشگاه قرآن و حدیث زیرمجموعه مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث قرار گرفت.

وی ابراز داشت: مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث در سال 1374 با پیام پرمغز رهبر معظم انقلاب آغاز به کار و در سال 1384 نیز ساختمان فعلی آماده بهره برداری شد.

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی خاطرنشان ساخت: مهمترین نکاتی که در روش کار این مؤسسه مدنظر بود، هست و باید باشد، «محوریت قرآن در پرتو رهنمودهای اهل بیت(ع) برای ارائه معارف ناب اسلامی»، «نگاه رسالی به حدیث»، «در نظر گرفتن ملاک های علمی و تخصصی در پژوهش ها و آموزش ها» و «تلاش در جهت حاکمیت اخلاق و ارزش های الهی در کلیه شئون دارالحدیث» می باشد.

رئیس مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث با اشاره به دستاوردهای این مؤسسه، تصریح کرد: مهمترین، ارزشمندترین و ارزنده ترین دستاوردهای این مجموعه، پرورش نیروهای جوان، کارآمد، اساتید مجرب در حوزه قرآن و حدیث و ... بوده است.

عضو خبرگان رهبری بیان داشت: تأسیس پژوهشگاه و دانشگاه قرآن و حدیث، تأسیس معاونت فرهنگی با هدف همگانی کردن و بین المللی کردن معارف قرآن و حدیث از دیگر دستاوردهای این مجموعه بود.

آیت الله ری شهری اظهار داشت: تا به امروز بیش از 3 هزار و 200 دانشجو از دانشگاه قرآن و حدیث دانش آموخته داشته و در حال حاضر قریب به 5 هزار دانشجو در این مجموعه مشغول به تحصیل می باشند.

وی در پایان با اشاره به انتظارات و توقعات از همکاران مجموعه دارالحدیث، ابراز داشت: برنامه ریزی در جهت جبران کاستی ها، عمق بخشی بیشتر به پژوهش ها، بسترسازی قرآن و حدیث در سطح بین الملل، ارتباط و تبادل علمی با دانشگاه های داخل و خارج، تأسیس رشته های متنوع علوم انسانی بر پایه متون دینی و ... برخی از انتظارات ما می باشد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha