جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
حجت‌الاسلام حق‌جو

حوزه/ برای هر برنامه و اقدامی به محورهای اصلی نیاز است، امکان سنجی، نیاز سنجی، برنامه ریزی، آسیب شناسی و آسیب زدایی از جمله محورهای اجرای اقتصاد مقاومتی است.

حجت الاسلام و المسلمین محمد حسین حق‌جو در گفت و گو با خبر نگار خبر گزاری «حوزه»، به شعار سال رهبر معظم انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: رهبر انقلاب هر سال به اقتضاء زمان و اوضاع کشور، موضوعی را به عنوان شعار سال انتخاب می کنند، امسال نیز بر اساس همان شرائط، موضوع اقتصاد مقاومتی را که در گذشته هم عنوان کردند ولی با تاکید بیشتر بر اقدام و عمل که نشان از نگرانی ایشان می دهد، انتخاب کردند.

مدیر ارتباطات جامعه مدرسین و حوزه های علمیه با بیان اینکه مسئله اقتصاد یکی از موضوعات مهم در زندگی مردم و در هر جامعه ای به شمار می رود، بیان داشت: این مسئله در اسلام و روایات نیز جایگاه خاصی دارد  تا جایی که تاکید فروانی بر اهمیت آن و کار و تلاش و تأمین مایحتاج جامعه و خانواده شده است.

 وی افزود: در روایت از معصوم(ع) آمده،؛ کسی که برای تامین معاش زندگی تلاش کند، مانند کسی است که  در راه خدا به جهاد می پردازد.

 حجت الاسلام و المسلمین حق جو ادامه داد: تلاش گاهی از ناحیه فرد برای زندگی بهتر و گاهی مجموعه بزرگتر مانند دولت و مانند آن، برای رفاه و آسایش مردم  است و این تلاش فرق نمی کند در بُعد فکری یا تامین نیازهای جامعه، برنامه ریزی، آسیب شناسی و یا نظارت، هرکدام که باشد، مانند کسی است که  در راه خدا جهاد  و عبادت کرده است.

مدیر ارتباطات جامعه مدرسین و حوزه بابیان اینکه اسلام برای مسائل اقتصادی، نگاه عبادی و ارزشی دارد و اگر کسی برای امرار و معاش و رفاه و آسایش زندگی خود و جامعه تلاش نموده و به دنبال کسب و کار حلال دنیایی رفت، عمل او عبادت است و ولی باید مواظب باشد گرفتار مال حرام، ربا، لقمه شبهه ناک ، گران فروشی و کم فروشی، مصرف گرایی زیاد که منجر به حرام می شود، نشود، چون اگر گسی بیش از حد نیاز خود از آب و برق و گاز که جزء اموال بیت المال هستند و هزینه زیادی برای استخراج و تولید آن پرداخت می شود، مصرف کند، او ضامن و بلکه مدیون است.

محقق حوزه گفت: درروایت که پیامبر اسلام(ص) حتی خرمایی که می خوردند هسته آن را در نمی ریختند و آن را می کاشتند تا دیگران بعدها از آن بهره ببرند و این نشان از اهمیت مسئله است، موضوع اقتصاد هم از مسائل بسیار مهم این روزهای کشور است، گرانی، عدم اشتغال، تورم ، رکود، تحریم ها، شرایط و اوضاع بین الملل باعث شد رهبر انقلاب بار دیگر موضوع اقتصاد مقاومتی را، این بار با لحنی متفاوت‌ترتفسیر و مطرح کنند و از همه بخواهند که از شعار دادن پرهیز نموده و اقدام و عملی در این شرایط حساس انجام  دهند که ابن بار به زمین نماند.

مدیر ارتباطات جامعه مدرسین و حوزه به  محورهای تحقق اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و بیان داشت: برای هر برنامه و اقدامی به محورهای اصلی نیاز است، امکان سنجی، نیاز سنجی، برنامه ریزی، آسیب شناسی و آسیب زدایی از جمله آنها است که به صورت زنجیر وار مانند تسبیح به هم پیوسته به همدیگر متصل اند، وی افزود: قطعا اگر این محورهای نباشد، اقتصاد محقق نمی شود. هر کدام از این اصول، در ابعاد مختلف نرم افزاری و سخت افزاری، باید مورد بررسی دقیق قرار گیرد که نه هزینه اضافی در دست دولت قرار دهد و نه بی خود رها شود، مانند زمین های بایر که در اثر بی تدبیری رها مانده و در عین حال که می توان بهترین بهره برداری را از آن کرد و در چرخه  اقتصاد به کار برد تا از این طریق، کشور محتاج  وارد کردن گندم و علوفه نباشد، اما همین طور بی استفاده مانده است.

حجت الاسلام و المسلمین حق جو ابراز داشت: متاسفانه در اثر بی تدبیری بسیاری از پروژه ها که می توانست به کمک کشور بیاید، در حال حاضر هیچ استفاده ای برای کشور ندارد و با بی تدبیری هزینه سنگین بر کشور وارد شده، قطعا با برنامه ریزی درست و حساب شده می شد از طریق سرمایه گذاران خصوصی و با مشارکت آنها، این پروژها نیمه کار، کمک شایانی به کشور کند و هزینه چند میلیاردی آن به چرخه اقتصاد کشور برگردد.

مدیر ارتباطات جامعه مدرسین و حوزه گفت: یکی از برکات حضور سرمایه گذاران، این است که پروژه ناتمامی باقی نمی ماند و در حال حاضر حقیقتا مسئله اجرای پرژوهای عمرانی نیاز به اقدام جدی و فوری و برنامه ریزی قوی دارد تا کشور بیش از در این مسئله دچار ضرر و خسران نشود.

این مشاور حوزوی در ادامه به راه کار تحقق اقتصاد مقاومتی نیز اشاره کرد و بیان داشت: برنامه ریزی، پی گیری مطالبان معوقات بانکی که نزدیک به 500 هزار میلیارد تومان است که حالا در دست  مردم یا وزارت خانه ها مانده، رقم بسیار قابل توجه است، این رقم در واقع 50 درصد کل موجودی کشور است که به عنوان معوقه در دست مردم است و با گرفتن این معوقه، مشکل بسیاری از پروژه های اقتصادی برطرف خواهد شد.

حجت الاسلام و المسلمین حق‌جو عنوان کرد: یکی دیگر از راه های تحقق اقتصاد، جلوگیری از هزینه های اضافی دولت مردان به سفرهای خارجی بی مورد و بی فایده است که تحت عناوین مختلف صورت می گیرد؛ باید آئیین نامه تعیین شود و این سفرها که بعضا این افراد، گرفتار طور اطلاعاتی مزدوران نیز می شوند، کمتر انجام شود.

وی ابراز داشت: جلوگیری از ریخت پاش های کلان اداری، ساخت و سازهای بی فائده اداری، خرید هواپیما و اتومبیل های آنچنانی،  برگزاری همایش های  بین المللی بدون فایده که جزء هزینه میلیونی ، برای کشور و بیت المال هیچ فایده ای ندارد، حمایت از تولید کنندگان داخلی، نظارت دقیق بر عملکرد نهادهای دولتی و غیر دولتی و پروژه های مناسب مورد نیاز از دیگر عوامل تحقق اقتصاد مقاومتی است.

انتهای پیام313//40

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha