پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
طلاب جامعه الزهرا(س)

حوزه/ پژوهشگر حوزه با اشاره به نام‌گذاري سال ۹۵ به نام «اقتصاد مقاومتي، اقدام و عمل» توسط مقام معظم رهبری، گفت: در نهادينه شدن اقتصاد مقاومتي بايد به تربيت فرهنگي توجه شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»،حجت الاسلام والمسلمين رهنمايي امروز چهارشنبه در جلسه اخلاق اساتيد جامعه الزهرا(س) در سالن آمفي تئاتر شهيد بهشتي اين مركز اظهارداشت: در مسير تحقق اقتصاد مقاومتي كه از منويات امام خامنه اي (مدظله العالي) است، بايد در گام نخست بر روي مقوله فرهنگ به عنوان موضوع قابل مديريت كار شود تا چنين رويكرد و روحيه ي فرهنگي در جامعه براي رسيدن به هدف كه همان اقتصاد مقاومتي است، پديد آيد.

وي ادامه داد: مقوله فرهنگ در اقتصاد مقامتي يك مقوله مبنايي است و ما بايد در گام نخست جهت دستيابي به اين هدف، بر روي اين مبنا سرمايه گذاري كنيم.

حجت الاسلام والمسلمين رهنمايي در ادامه با اشاره به اهميت امر تربيت در اسلام بيان كرد: كسي كه مي خواهد عهده دار منصب تعليم شود بايد قبلا مراتب صلاحيت و شايستگي خويش را براي تصدي چنين مقامي در خود فراهم آورد و بايد اين شايستگي، در تمام مظاهرِ وجود او پديدار باشد، يعني چهره، ظاهر، طرز سخن گفتن و گفتارش، نمايانگر اهليت و شايستگي او براي احراز مقام تعليم باشد.

استاد حوزه و دانشگاه اضافه كرد: شايستگي در هر مقامي و در هر وظيفه اي بايد محرز باشد و حتي اداره خانواده به عنوان پدر يا مادر نيز نياز به كسب شايستگي هاي لازم دارد كه در اين راه مي توانيم تمام شايستگي ها را در ساحت اميرالمومنين علي (ع) جستجو كنيم.

وي با اشاره به اينكه مقام استادي و معلمي نيز از اين قاعده مستثني نيست، بيان كرد: اگر انسان بداند شايستگي هاي لازم را جهت قبول سمت، مسئوليت و مقامي ندارد، نبايد آن مسئوليت را قبول كند.

حجت الاسلام والمسلمين رهنمايي با اشاره به اهميت جايگاه استادي و تربيت شاگرد، گفت: رسالتي كه خداوند به عنوان رتبه اصلي خود قرار داده است، رسالت تربيتي است.

وي به اساتيد خواهر جامعه الزهرا(س) تاكيد كرد: شما مربي، مدير و مالك روح و روان شاگردان خود هستيد كه اين سنت تربيتي، يك سنت الهي است.

وي اضافه كرد: محصلان شما امتداد شما هستند همانطور كه فرزندان به واسطه نقش تربيتي پدر و مادر، امتداد والدين خود هستند.

استاد حوزه تصريح كرد: اگر مي خواهيد داراي امتدادي خوب و صالح باشيد، بايد در تربيت محصل خود دقت و حساسيت لازم را لحاظ كنيد.

وي با اشاره به آيه رَبَّنَا هَبْ لَنَا مِنْ أَزْوَاجِنَا وَذُرِّيَّاتِنَا قُرَّةَ أَعْيُنٍ وَاجْعَلْنَا لِلْمُتَّقِينَ إِمَامًا، گفت: اين آِيه سند معتبري بر اين ادعا است و بنابراين بايد مراقب باشيم كه چه امتدادي از خود به جا مي گذاريم.

حجت الاسلام والمسلمين رهنمايي با اشاره به اينكه در سه بخش مي توان اخلاق استادي را خلاصه كرد، اظهار داشت: شايستگي مربي براي تربيت يكي از اين سه بخش است كه بر اين مبنا، مربي بايد خوش اخلاق، با انگيزه، اخلاص در عمل بر حسب وظيفه و غيره داشته باشد. 

وي ادامه داد: در ارتباط با فراگيران استاد بايد داراي نرم خويي، شناختن فراگيران به نام، تواضع و غيره باشد.

وي در پايان گفت: معلم و مربي در ارتباط با تدريس بايد توجه به خدا، رعايت آداب، نشستن رو به قبله، در معرض ديد همه قرار گرفتن، فهم مطالب به بيان رسا و روان را مد نظر قرار دهد.

انتهای پیام  313/17

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha