پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
امام جواد علیه السلام

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین مومنی در مراسم جشن میلاد امام جواد(ع) در بیت آیت الله العظمی بروجردی به بیان روایتی از امام جواد(ع) و تاثیرات عفاف در فقر، شکر در غنا و صبر بر بلا پرداخت.

به گزارش خبرگزاری حوزه، شب گذشته مراسم شام ولادت امام جواد(ع) امام نهم شیعیان، با حضور علما و شخصیت های مذهبی و مردم ولایت مدار قم، در بیت مرحوم آیت الله العظمی بروجردی برگزار شد.

در این مراسم که از سوی آیت الله علوی بروجردی  برگزار شد، برنامه های مفصلی از جمله مداحی و سخنرانی مذهبی و مولودی خوانی اجرا شد.

در ابتدای این مراسم حجت الاسلام والمسلمین سید حسین مومنی، با اشاره به برکات وجودی امام جواد(ع) گفت: این امام همام دارای چنان شخصیتی هستند که میلاد ایشان جزو مبارک ترین موالید در تاریخ خلقت ذکر شده است.

وی افزود: امام جواد(ع) شیوه رفتار و اخلاق و آداب دینی و اسلامی را که موجب سعادت انسان می شود را بیان کرده اند که توجه به این مباحث جامعه دینی را به سوی سعادت رهنمون می سازد.

این استاد حوزه بیان کرد: امام (ع) بر لزوم حسن عمل به منظور کسب توفیقات عالیه تاکید دارند، زیرا این حسن عمل در بخش عبادی و غیر عبادی باعث می شود که انسان به محبوبیت نزد مردم و قرب نزد خالق برسد.

وی گفت: امام جواد(ع) در روایتی دلنشین راز این محبوبیت نزد مردم و خالق را بیان کرده اند؛ افعال صادره از انسان را اخلاق یا آداب گویند و هرچه انسان بتواند به دنبال زیبایی ها باشد این زیبایی در وجود او شکل خواهد گرفت.

سخنران مراسم خاطرنشان کرد: اولین نکته ای که امام در این روایت به آن می پردازند و آن را بیان می کنند، عفت در فقر است؛ یعنی کسی نباید به بهانه فقر از راه نامشروع طلب رزق کند.

حجت الاسلام والمسلمین مومنی بیان کرد: در تاریخ انسان های بی شماری بودند که با همین یک عنصر یعنی پاکدامنی و طلب رزق از راه نامشروع به بدترین انسان های تاریخ مبدل شدند و انسان هایی بودند که با کمی صبر و تامل و دعا و توسل زحمت، به عالی ترین درجات مادی و معنوی رسیدند.

وی گفت: امام می فرمایند که اگر کسی در این زمینه پاکدامنی و صبر داشته باشد صاحب رزق حلال و بیشتر از آنی خواهد شد که قرار بود از راه نامشروع به آن دست یابد.

این استاد حوزه بیان کرد: خداوند نمی پسندد که بندگانش به جای توسل و توکل به او به دیگران چشم داشت داشته باشند و اگر چنین شود امورات را به آنها واگذار خواهد کرد؛ زیرا این کار یعنی اینکه انسان قدرت و قادریت خداوند و اینکه همه امور به دست خداست را باور ندارد.

وی گفت: شکرگذاری در غنا از دیگر سفارشات امام در این روایت است زیرا کسانی که شکر عملی و بیانی دارند همیشه در معرض عنایات الهی باقی می مانند و به رشد خود ادامه می دهند؛ حتی کسانی که در سختی هم هستند با شکر می توانند این مشکلات را سپری خواهند کرد.

حجت الاسلام والمسلمین مومنی اظهارکرد: نکته دیگری که امام به آن اشاره دارند، صبر بر بلا است یعنی اگر انسان به این خصلت و آداب اسلامی مجهز شود به درجات عالی معرفت می رسد و در اینجا اولیاالله الگوی اتم این مساله هستند که در ماجرای کربلا بی نظیرترین شوون این الگو نیز مشاهده شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha