پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۸ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 16, 2024
حجت الاسلام سبحانی

حوزه/ بيست و هشتمين نشست تخصصی تاريخ كلام اماميه در عصر حضور ائمه (ع) به همت معاونت پژوهشی جامعه الزهرا در سالن جلسات مديريت اين مركز برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت‌الاسلام ‌والمسلمين "محمدتقي سبحاني" در اين نشست از جمع‌بندي بحث كيسانيه تا زمان فوت محمد حنفيه در جلسه و جلسه آينده خبر داد و گفت: در نشست آينده، امتداد جريان محمد حنفيه را در دو سه گروه مهم پي گيري خواهيم كرد.

استاد حوزه در جمع‌بندي اوليه مباحث، بيان كرد: همه گفتگو ها و مناقشاتي كه در اعتقاد محمد حنفيه و مختار و جامعه شيعي آن دوره صورت گرفت به اين نقطه انجاميد كه در زمان مختار، گروه بزرگي از شيعيان به مجموعه‌اي از عقايد باور داشتند كه امروز آن‌ها را به‌عنوان اعتقادات شيعي مي‌ناميم.

وي افزود: در نشست گذشته، اين فهرست اعتقادات را كه شامل احقيت خلافت مام علي (ع) و فرزندان ايشان، وصيت، مهدويت، رجعت، تقيه، بدا و امثال آن مي‌شود كه در اين دوره تاريخي به‌ صورت مسلم مي‌توان اثبات كرد كه اين اعتقادات به همراه ملاحم و فتن و الهام امور غيبي به رهبران شيعي و مسائلي مانند برائت و تحريف قرآن، در ميان شيعيان آن دوره رواج داشته است.

مدیر بنیاد امامت بيان كرد: ريشه اين اعتقادات از خاندان امام علي (ع) و خود محمد حنفيه نشاءت گرفته است، اگر چه در مورد تطبيق مصاديق، جاي گفتگو است.

حجت الاسلام والمسلمين سبحاني اضافه كرد: در اينجا بحث ما در مورد تطبيق مصاديق نيست، بلكه بر وجود چنين فكري در ميان جامعه شيعي تمركز مي‌كنيم. البته تطبيق مصاديق در جوامع تشيع در همه دوره‌ها وجود دارد و انحرافاتي نيز رخ مي‌دهد.

جهت مشاهده متن كامل نشست اينجا را كليك كنيد.

جهت مشاهده متن كامل نشست اينجا را كليك كنيد.

انتهای پیام    313/17

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha