شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
الازهر

حوزه/ نماینده الازهر تاکید کرد: از مهم ترین ارکان و لوازم تحقق وحدت امت اسلامی این است که هدف ما یکی باشد و از مشترکات خود شروع کنیم و به دنبال رهبری و ریاست بر دیگران نباشیم و از دشمنان تاریخی مسلمانان پیروی نکنیم.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، روز گذشته گروهی از رؤسا و مدیران رسانه ای 21 کشور آفریقایی با احمد الطیب، شیخ الازهر دیدار کردند.

شیخ الازهر در این دیدار تاکید کرد: مدیران رسانه ای آفریقا این قدرت را دارند که روح وحدت را میان مردم ایجاد کنند و از جریان تقریب و ارتباط ملت ها حمایت کرده و از مصالح مشترک آنها دفاع کنند.

وی افزود: الازهر نیز تلاش می کند جوانان مسلمان را حفظ کند و آنها را از خطر افراطی گری آگاه سازد و اکنون مرکز رصد داعش در الازهر با بهره گیری از اساتید و کارشناسان دینی خود کاملا فعالیت های فکری و فرهنگی تروریست ها را زیر نظر دارد و به آن پاسخ می دهد.

الطیب گفت: اکنون 6823 دانشجوی دختر و پسر آفریقایی در الازهر تحصیل می کنند و ما به تربیت و آموزش ائمه جماعت آفریقا برای مواجهه با چالش های معاصر، اهتمام داریم.

دیدار نمایندگان اوقاف کویت با نماینده الازهر

از سوی دیگر روز گذشته هیئت اعزامی از سوی اوقاف کویت، ضمن دیدار با عباس شومان نماینده الازهر به بررسی راه های همکاری دوجانبه برای چاپ قرآن کریم پرداختند و در این زمینه یک سند همکاری امضا کردند.

عباس شومان در این دیدار گفت: الازهر آماده است با تمام مؤسسات جهان همکاری سازنده داشته باشد به شرط آنکه این مؤسسات دشمن اسلام و مسلمانان نباشند.

وی افزود: وحدت امت اسلامی امری در دسترس است به شرط آنکه مسلمانان دست از افکار عقب مانده بردارند و به فکر تشکیل خلافت و برداشتن مرزهای کشورها نباشند، زیرا تحقق این امور دشوار است و جهان امروز در پرتو وسائل ارتباط جمعی شبیه به یک روستا شده و از مهم ترین ارکان و لوازم تحقق وحدت امت اسلامی این است که هدف ما یکی باشد و از مشترکات خود شروع کنیم و به دنبال رهبری و ریاست بر دیگران نباشیم و از دشمنان تاریخی مسلمانان پیروی نکنیم.

نماینده الازهر در مورد مساله یکسان سازی رؤیت هلال در جهان اسلام نیز گفت: در این زمینه اختلافات فقهی وجود دارد و بهتر است این مساله به مفتیان و علما واگذار شود.

پاپ تواضروس: سوء استفاده از تکنولوژی؛  عامل انتشار خشونت

اما پاپ تواضروس دوم، پاپ اسکندریه و شیخ الازهر روز گذشته بیانیه مبانی دینی مبارزه با خشونت علیه کودکان را امضا کردند. این بیانیه با مشارکت وزارتخانه اوقاف مصر و سازمان یونیسف تنظیم شد.

پاپ تواضروس در سخنان خود در این جلسه گفت: کودکان هدایای آسمانی هستند، پس دلیل خشونت علیه آنها چیست؟

وی در پاسخ به این پرسش گفت: اولین دلیل خشونت با کودکان این است که والدین، کودکان را پای تلویزیون رها کرده اند به گونه ای که تلویزیون جای والدین را گرفته است و بدین ترتیب سوء استفاده از تکنولوژی و تلفن های همراه موجب تقویت جریان خشونت علیه کودکان شده است.

وی پیشنهاد داد مؤسسات دینی به آگاه سازی مردم در زمینه مبارزه با خشونت علیه افراد بپردازند تا بار دیگر کودکان به دامان خانواده ها باز گردند.

از سوی دیگر شیخ الازهرگفت: اسلام حامی حقوق کودکان است و حتی پیش از تولد نیز دستوراتی درباره آنها دارد و اولین قوانین درباره حمایت از کودکان توسط اسلام وضع شده است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha