پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
 آیت الله نوری همدانی

حوزه/ حضرت آیت الله نوری همدانی با تأکید بر حرام بودن دیرکرد اقساط، گفتند: جریمه دیرکرد در پرداخت اقساط صد درصد حرام است و مهم هم نیست که برخی از بانک ها چه اسمی روی آن بگذارند و با چه حربه ای بخواهند روی این مسئله سرپوش بگذارند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، معظم له عصر امروز در دیدر با رئیس شورای هماهنگی بانک های دولتی کشور، گفتند: باید به فلسفه ایجاد بانک ها دقت کنیم؛ باید ببینیم که اسلام در خصوص بانک ها چه نظری دارند و آیا اداره بانک ها در کشور مطابق با روش و نظر اسلام است یا خیر.

ایشان افزودند: در نظام اقتصادی اسلام، افراد با ذوق، سلیقه، قدرت و امکانات متفاوت فعالیت می کنند و همچون اعضای بدن، شکلی مختلف داشته و همگی در یک راستا کار می کنند.

رکود پول، اقتصاد کشور را فلج می کند

این مرجع تقلید اظهار داشتند: نظر اسلام در مورد پول آن است که پول باید همانند خون در گردش باشد؛ همانگونه که رکود خون امکان مرگ انسان را ایجاد می کند، رکود پول نیز اقتصاد کشور را فلج خواهد کرد.

حضرت آیت الله نوری همدانی ابراز داشتند: اسلام بیان می کند که ثروتمندان باید پول خود را در قالب تجارت، سرمایه گذاری، تولید، کشاورزی، صنعتی و ... در اختیار افراد توانا و نیروهای کارآمد قرار دهند تا هم اشتغال در کشور ایجاد شود و هم پول به کار، تولید و رشد جامعه مبدل گردد.

این استاد برجسته حوزه افزودند: اما اگر قرار است پول در مقابل پول زایش داشته باشد، آن موقع نه کاری تولید خواهد شد؛ نه اقتصاد رو به رشد می رود و نه فعل حلالی انجام می شود و این کار صد در صد حرام است.

معظم له گفتند: قرآن کریم در هفت فراز، ربا را حرام اعلام کرده است و به قول علامه طباطبایی(ره) ربا در کنار قرارگرفتن زیر سلطه کفار، بالاترین گناه از نظر قرآن است؛ چراکه عامل مخرب اجتماع و جامعه اسلامی است.

ایشان افزودند: اساس این شکل بانکداری ربوی از غرب وارد بانک های ایران شده است؛ زیرا در اسلام قرض دادن و وام دادن مطرح بود؛ ولی ربا گرفتن از حرام ترین اعمال به شمار می رود.

*عده ای با پول خود مردم را بیچاره کرده اند

این مرجع تقلید خاطرنشان ساختند: پول باید در خدمت تجارت، زراعت، اشتغال، صنعت و ارتقای کشور و نظام اسلامی باشد؛ نه اینکه عده ای با پول خود گوشه ای نشسته و با بیچاره کردن مردم پول های خود را افزایش دهند؛ اگر پول ها راکد بماند و عده ای با پول خود ثروتمند شوند، نه کارخانه ایجاد می شود و نه نیرویی به کار گماشته خواهد شد.

حضرت آیت الله نوری همدانی با اشاره به آیات مرتبط با انفال گفتند: نظام ولایت فقیه که عالی ترین  نظام مورد نظر اسلام در دوران غیبت است، به دنبال رفع ریشه های فقر و به کارگیری ثروت های عمومی در جهت توسعه، آبادانی و ثروت همگانی است. اگر نظام پولی ربوی در کشور حاکم شود، این چرخه را از کار خواهد انداخت.

*جریمه دیرکرد اقساط بانکی با هر اسمی صد درصد حرام است

معظم له با تاکید بر حرام بودن دیرکرد اقساط، تصریح کردند: جریمه دیرکرد در پرداخت اقساط صد درصد حرام است و مهم هم نیست که برخی از بانک ها چه اسمی روی آن بگذارند و با چه حربه ای بخواهد روی این مسئله سرپوش بگذارند؛ زیرا این شکل جریمه در هر شکلی و با هر اسمی و با هر عنوانی حرام است این کار باید به شکل جدی در بانک های کشور دنبال شود و انتظار داریم بانک های دولتی کشور دیگر جریمه دیرکرد نگیرند.

ایشان ادامه دادند: در مسئله ای در همین خصوص که به امام راحل ارجاع داده شده بود، ایشان تنها یک راه برای جریمه دیرکرد مرقوم کرده و فرمودند: بانک در ابتدای اعطای تسهیلات از وام گیرنده بخواهد که زمان باز پرداخت وام را بیان کند و قید کند که اگر این وام در تاریخ معین تصفیه نشد، بانک می تواند به طور مثال فقط به اندازه 10 هزار تومان و تنها فقط یک بار از او جریمه بگیرد؛ نه این که به ازای هر روز جریمه دیرکرد محاسبه شود؛ اگر جریمه ای هم باشد فقط یک بار است، نه بیشتر.

این مرجع تقلید اظهار داشتند: پول و سرمایه بسیاری در ایران وجود دارد به شرطی که این پول ها در مسیر درست هزینه شود، کشور به توسعه و پیشرفت خواهد رسید.

حضرت آیت الله نوری همدانی ابراز داشتند: نتیجه دیرکرد سود بانکی بسیاری از مردم را بیچاره کرده است و باید بدانیم که این کارها ربوی است و دهنده، گیرنده، نویسنده و شاهد این ماجرا همگی گناه کارند.

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha