جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
نشست خبری محکومان شریعت

حوزه/ در راستای اعتراض به محکومیت اعضای ارشد نهضت اسلامی تاجیکستان نشست خبری جهت بررسی اقدامات نا عادلانه دولت تاجیکستان علیه اسلام گرایان برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، نماینده دادستانی کل تاجیکستان در دادگاهی 13 نفر از اعضای ارشد حزب نهضت اسلامی تاجیکستان را در روز چهارشنبه 11 می به حبس ابد و 8 تا 30 سال زندان محکوم کرد.

این دادگاه که در پشت درهای بسته برگزار شد معاون اول رئیس حزب نهضت اسلامی، مسوول روابط بین المللی حزب معاون و تعدادی دیگر از مسوولیین این حزب را به احکام سنگین و حبس ابد محکوم کرد.

لازم به ذکر است حزب نهضت اسلامی تاجیکستان به رهبری محی الدین کبیری با بیش از 40 هزار نفر عضو رسمی، تنها حزب قانونی اسلام گرا در آسیا میانه بوده است.

در این نشست خبری که به همت بسیج دانشجویی برگزار شد، جمعی از مسئولان بسیج دانشگاه های کشور و دانشجویان اهل سنت کشور افغانستان حضور داشتند.

در ابتدای این نشست، ابراهیمی مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه تهران با اشاره به محکومیت تعدادی از اعضای ارشد حزب نهضت اسلامی تاجیکستان گفت: با نگاهی کوتاه به تحولات اخیر جهان اسلام و محرومیت ها علیه احزاب اسلامی و اسلام گرایان در منطقه، متوجه می شویم در این مسیر تاریخی همواره با مواجهه حق و باطل روبرو بودیم و تمام وقایع رخ داده در سوریه عراق یمن افغانستان پرده هایی از سناریوهای از پیش تعیین شده دشمنان اسلام است.

وی ادامه داد:  این اتفاقات در نقاط مختلف منطقه نتیجه رشد انقلاب  اسلامی و به ثمر نشستن جریان عدالتخواه و مخالف استکبار جهانی با محوریت آرمان فلسطین است.

در ادامه این نشست، رئیسی مسوول اتحادیه دانشجویی افزود: سرکوب اسلام گرایانی چون حزب نهضت اسلامی تاجیکستان به رشد داعش و گروه های تکفیری در منطقه کمک می کند چنانچه امروز شاهدهستیم تعدادی از مسوولان سابق تاجیکستان جذب گروه داعش شدند.

وی ادامه داد: ادامه این بازداشت ها و محکومیت ها منجر به بحران امنیتی در تاجیکستان می شود و اگر بخواهیم طرح دو قطبی شیعه و سنی را ناکام بگذاریم بایستی حمایت های علنی خود را از حرکت های اسلامی اصیل اعلام کنیم که این اقدام موجب تضعیف حرکت های انحرافی جهان اسلام خواهد شد.

در ادامه این نشست دکتر مسلم یار از دانشجویان افغانستانی اهل سنت دانشگاه مذاهب اسلامی گفت: امت اسلامی یک امت واحده است و امروز هرمسلمانی وظیفه دارد تا با اقداماتی که علیه مسلمانان تاجیک می شود مخالفت کند و با آنها همدردی داشته باشد.

وی ادامه داد: بر اساس با ورهای مشترک شیعه و سنی در طول تاریخ اسلام شاهد رفتار زمامداران کشورهای اسلامی بودیم که صفحات سیاه و سفیدی را از خود به جای گذاشتند و امروز نیز نوبت زمامداران تاجیکستان است که چهره ای خوب از خود به جای گذارند.

دکتر مسلم یار اظهار کرد: مسلمانان تاجیکستان در گذشته نیز با وجود محدودیت های بسیار و اختناق شدی قرآن را در مخفی گاه ها یاد می گرفتند و نور و محبت اسلام هیچ گاه از قلب آنها خارج نشد.

وی با اشاره به اینکه امروز کشورهای اسلامی در آتش تکفیری ها می سوزند افزود: امام خمینی (ره) توانست نظام اسلامی معتدلی با ارزش های جدید و دینی منطبق با شرایط روز و امنیتی استوار به وجود آورد و در برابر این نظام معتدل حرکت های تکفیری را داریم که جوانان مسلمان را شکار می کنند و اگر امروز مسوولان تاجیکستان به رفتارهای خود علیه اسلام گرایان اصیل ادامه دهد بازی با آتش انجام داده و جوانان را که در نا امیدی به سر می برند به طرف گروه های تکفیری سوق می دهند.

عزت الله اریف دیگر دانشجوی اهل سنت افغانستانی در این نشست گفت: این اقدامات بار اول نیست که در کشورهای اسلامی رخ می دهد، در گذشته نیز شاهد حبس و آزار برادران مسلمان تاجیک بودیم و به هر حال سکوت مسلمانان در برابر چنین وقایعی جایز نیست.

وی ادامه داد: چنین فجایعی در کشورهای مختلف اسلامی شاهد هستیم چنانچه در قضیه فلسطین نیز عده ای آن را مرتبط با اعراب اعلام کردند و در صورتیکه همه مسلمان ها بایستی به احقاق حق می پرداختند  و بالاخره روزی این سکوت و خواب و غفلت باید شکسته شود چراکه احتمال گسترده شدن آن به سایر کشورهای اسلامی وجود دارد .

گفتنی است، سیاست های اسلام ستیزانه در تاجیکستان علاوه بر محکومیت اعضای نهضت اسلامی منع ورود دانش  آموزان به مساجد، ممنوعیت نامگذاری اسلامی و حجاب اسلامی را در این کشور شامل می شود.

محی الدین کبیری دبیر کل نهضت اسلامی می گوید: هر مقدار که فاصله با زمان وقوع انقلاب اسلامی بیشتر می شود، اهمیت آن و به خصوص نقش رهبری حکیمانه امام خمینی (ره) بر تحولات پیچیده آن ایام برجسته تر جلوه می کند و نشان می دهد ما مسلمانان نیازمند شخصیتی همانند امام خمینی(ره) هستیم و بی تردید امام راحل، رهبری فرا ملی و فرا مذهبی بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha