پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
مردم تاجیکستان

حوزه / ۲ کارشناس اهل سنت افغانستانی با انتقاد از رویکرد برخی دولتهای همجوار خود به ویژه تاجیکستان در برخورد با جریانات و احزاب اسلام گرا تاکید کردند: شوروی نتوانست اسلام را از قلب مسلمانان تاجیکی بیرون بکشد، در حال حاضر نیز دولت تاجیکستان به هیچ وجه نمی تواند مردم را از اسلام جدا کند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، چند روز قبل، نماینده دادستانی کل تاجیکستان در دادگاهی 13 نفر از اعضای ارشد حزب نهضت اسلامی تاجیکستان را به حبس ابد و 8 تا 30 سال زندان محکوم کرد.این دادگاه که در پشت درهای بسته برگزار شد، حزب نهضت اسلامی تاجیکستان به رهبری محی الدین کبیری و با بیش از 40 هزار نفر عضو رسمی را که تنها حزب قانونی اسلام گرا در آسیای میانه بود، محکوم کرد.

در همین رابطه، دکتر مسلم یار کارشناس افغانستانی اهل سنت  با اشاره به نقش استکبار جهانی در هدایت اعمال ضد اسلامی در کشورهای مسلمان بویژه تاجیکستان در گفت و گو با خبرگزاری حوزه اظهار کرد: دکتر مسلم یار کارشناس افغانستانی اهل سنت  مسلمانان نباید باورهای خود و آموزه های اسلامی را نادیده گیرند چنانچه خداوند در قرآن کریم می فرماید" وَلَن تَرضىٰ عَنكَ اليَهودُ وَلَا النَّصارىٰ حَتّىٰ تَتَّبِعَ مِلَّتَهُم" (یهود و نصارا از تو راضی نمی شوند تا وقتی که به دین آن‌ها درآیی)  از همین رو در طول تاریخ خصوصا از روزهایی که  رژیم منحوس صهیونیستی در منطقه شکل گرفته وظیفه اش شیطنت بر ضد مسلمانان در جهان بوده و صهیونیستها به دنبال قلع و قمع مسلمان ها بوده اند.

وی ادامه داد : تا آنکه خداوند روزنه امیدی را باز کرد و مسلمین جهان  را مورد عنایت قرار داد و انقلاب اسلامی ایران به پیروزی رسید و پس از آن مسلمان ها به الگو گیری  از جمهوری اسلامی ایران پرداختند و با بهره گیری از رهنمودهای خردمندانه رهبر امت اسلامی  امام خمینی(ره)  خواستند مسلمانان خفته را بیدار سازند.

کارشناس اهل سنت افزود: اما طبعا  دشمن غافل نیست و شب و روز تلاش دارد تا حرکت های اسلامی و دینی را متوقف کند از این رو اقدامات ضد اسلامی رییس جمهور تاجیکستان نشان دهنده آن است که وی در خلأ فکری قرار گرفته و با چنین اقداماتی تیشه به ریشه خود می زند و خود را در بین  ملت منزوی می کند .

شوروی نتوانست اسلام زدایی کند، دولت تاجیکستان قطعا نخواهد توانست

مسلم یار ادامه داد: شوروی در طول هفتاد سال سلطه کمونیستی و سانسور مذهبی نتوانست اسلام را از قلب مسلمانان تاجیکی بیرون بکشد، و در حال حاضر بویژه در عصر بیداری اسلامی، دولت تاجیکستان  به هیچ وجه نمی تواند مردم را از اسلام جدا کند مگر اینکه تاریخ ننگینی برای خود بنویسند اما به هرحال اسلام ومسلمین راه خود را آرام آرام پیدا می کنند.

وی افزود: در چنین جریان های ضد اسلامی و اقداماتی مانند محکومیت اعضای نهضت اسلامی تاجیکستان به حبس، قدرتهای استکباری همچون  آمریکا، اسراییل و انگلیس دخالت دارند و این اقدامات را از بیرون مدیریت می کنند.

وی با اشاره به نقش علما اعم از  شیعه و سنی در مقابله با اقدامات ضد اسلام گرایی گفت:

تاریخ بیدارگری اسلامی نتیجه تلاش رهبران جهان  اسلامی است؛ رهبران بزرگی که بیداری اسلامی را به ارمغان آوردند از سید جمال الدین اسد آبادی تا جریان مشروطه ایران و مصر که بیداری اسلامی را شکل دادند. زمانی که اروپایی ها بر قسمت اعظمی از کشورهای اسلامی تسلط داشتند علما با الهام از آموزه های دینی، مسلمانان را بیدار ساختند و از شمال آفریقا تا هند و در برابر استعمار ایستادگی کرده و درخت استعمار را قلع و قمع و نقش کلیدی خود را ایفا کردند.

دکتر مسلم یار در پایان گفت: علمای اسلامی با  ایمان و باورهای دینی خود نسبت به چنین اقداماتی نمی توانند بی تفاوت باشند و نقش آن ها همواره بیدار گری و هوشیارکردن ملت هاست .همچنین علما می توانند به افرادی همچون   امام علی رحمان پیام دهند و یا مورد پند و نصیحت خود قرار دهند و آنها را که با عملکرد خود موجب رنجش مسلمانان شدند را متوجه اشتباهاتشان کنند.

قدرت سیاسی در تاجیکستان به دست سکولارهاست

عزت الله اریف ، دیگر کارشناس افغانستانی هم با اشاره به فشارهای دولت تاجیکستان علیه اسلام گرایان و تلاش برای حذف نشانه های اسلامی از این کشور به خبر گزاری حوزه گفت: استکبار جهانی در هرگوشه جهان اسلام در پی از بین بردن مظاهر اسلامی و اسلام است و هیچ کس نمی تواند آن را انکار کند.

اریف تصریح کرد: استکبارجهانی همواره به اقدامات خود علیه اسلام  در هر گوشه از کشورهای اسلامی می پردازد و این یک واقعیت است و از چشم هیچ کس پوشیده نیست و آمریکا و رژیم صهیونیستی و کشورهای هم پیمانشان در این اعمال ضد اسلامی دست دارند اما مسلمانان در قبال این اقدامات  نباید سکوت کنند بلکه بایستی  وارد عمل شویم .

کارشناس اهل سنت ادامه داد: تقریبا اکثر مردم تاجیکستان مسلمان هستند اما از قدرت سیاسی بی بهره اند و قدرت سیاسی در دست سکولارهاست که با پشتوانه استکبار جهانی چنین وقایعی را در کشورهای اسلامی بوجود می آورند.

گفت و گو : وجیهه سادات حسینی

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha