جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
آیت الله غروی

حوزه/ عضو شورای عالی حوزه های علمیه، تضعیف «دیانت مردم» و «جایگاه روحانیت» را دو هدف مهم دشمن عنوان کرد و گفت: همان گونه که مقام معظم رهبری بارها تاکید کردند دشمنان به دنبال ایجاد شکاف میان روحانیت و مردم هستند و روحانیت باید بیشتر از گذشته هوشیار باشد.

آیت الله سیدمحمد غروی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در دیدار جمعی از مدیران، اساتید و طلاب حوزه های علمیه تهران در خصوص تلاش دشمن برای حذف روحانیت از حرکت عمومی ملت ایران و شکست انقلاب اسلامی، اظهار داشت: در تاریخ شاهد شکل گیری برخی نهضت های سیاسی، دینی و اجتماعی در ایران و کشورهای اسلامی بوده ایم که روحانیت نقش اساسی را در این حرکت های انقلابی برعهده داشته است.

وی با یادآوری نقش تاثیرگذار روحانیت در جنبش مشروطه، نهضت ملی شدن صنعت نفت و انجمن های ایالتی و ولایتی به عنوان حرکت های انقلابی در تاریخ معاصر، ابراز داشت: در نهضت هایی که نقش تاثیرگذار و هدایت روحانیت از ابتدا تا پایان تداوم داشت، شاهد تحقق توفیقات مردم بودیم.

این عضو هیئت رئیسه جامعه مدرسین افزود: برخی نهضت های مسلمانان از جمله بیداری اسلامی به دلیل فقدان رهبری و مرجعیت دینی به نتیجه مطلوبی دست نیافت.

دبیر دوم شورای عالی حوزه های علمیه با تاکید بر اینکه «انگیزه دینی» نقش بسیار مهمی در توفیق نهضت های مردمی تاریخ معاصر داشته است، تصریح کرد: رمز توفیق نهضت هایی که در کشور و منطقه فراگیر شدند، حرکت براساس مبانی دینی بود.

آیت الله غروی همچنین به نقش تاثیرگذار مرجعیت شیعی در هدایت دینی و سیاسی ملت ها اشاره داشت و گفت: همواره به هر اندازه که مردم هوشیارتر بوده اند و نهضت ها از پشتوانه مذهبی برخوردار بودند، توفیقات بیشتری داشته اند.

وی با بیان اینکه روحانیت و به خصوص امام خمینی(ره) در هدایت دینی و سیاسی مردم در تاریخ معاصر نقش بی بدیلی را ایفا کردند، افزود: نقش آفرینی روحانیت در قضیه انجمن های ایالتی و ولایتی موجب عقب نشینی رژیم پهلوی شد چرا که دین مردم در خطر قرار گرفته بود.

این عضو هیئت رئیسه جامعه مدرسین با اشاره به سیر شکل گیری 15 ساله انقلاب اسلامی از 15 خرداد 1342 تا 22 بهمن 1357، گفت: سیر زمان و روشنگری فکری و سیاسی روحانیت نقش بسیار مهمی در تبیین ماهیت رژیم پهلوی و انسجام بخشی ملت داشت که در نهایت منجر به پیروزی انقلاب شد.

آیت الله غروی همچنین به «جنگ تحمیلی» به عنوان یکی از عرصه های خطرآفرین برای حیات انقلاب اشاره داشت و گفت: حضور جوانان و رزمندگان برای دفاع از دیانت و تمامیت ارضی کشور به پشتوانه هدایت معنوی و سیاسی روحانیت و مرجعیت صورت گرفت.

وی افزود: دیانت ملت و تفکر مبتنی بر شهادت که برگرفته از عاشورای حسینی بود موجب غلبه بر متجاوزان خارجی شد و در صورتی که پشتوانه دینی و معنوی مردم نبود شاهد موفقیت در دفاع مقدس نمی شدیم.  

*دشمن به دنبال خنثی کردن تاثیر روحانیت است 

دبیر دوم شورای عالی حوزه های علمیه با بیان اینکه دشمن از گذشته به رصد نفوذ قدرت روحانیت پرداخته است، ابراز داشت: هنگامی که دشمنان در نهضت ملی شدن صنعت نفت  قدرت روحانیت را مشاهده کردند، به ایجاد فاصله و تفرقه میان روحانیت و مردم روی آوردند تا این حرکت اثرگذار را خنثی کنند.

*لزوم هوشیاری روحانیت 

آیت الله غروی با تاکید بر اینکه پیروزی انقلاب و تحقق نظام با رهبری روحانیت بوده است، تصریح کرد: امروز نیز گاهی دشمنان برای ایجاد فشار و هجمه علیه روحانیت گاهی از خود روحانیون استفاده می کنند تا به تضعیف پشتوانه های انقلاب بپردازند.

وی، تضعیف «دیانت مردم» و «جایگاه روحانیت» را دو هدف مهم دشمن عنوان کرد و ابراز داشت: باید برای مقابله با تلاش دشمن در ایجاد اختلاف افکنی و تضعیف روحانیت حامی انقلاب، توجه ویژه داشت.

*دشمن درصدد ایجاد شکاف عمیق میان ملت و روحانیت است

این عضو جامعه مدرسین افزود: همان گونه که مقام معظم رهبری بارها تاکید کردند دشمنان به دنبال ایجاد شکاف میان روحانیت و مردم هستند و روحانیت باید بیشتر از گذشته هوشیار باشد.

آیت الله غروی همچنین با اشاره به بخش دیگری از سخنان مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه هدایت فکری و سیاسی مردم از مهم ترین وظایف روحانیت است، گفت: روحانیت باید با تقویت ارتباط مردمی خود با جامعه از پشتوانه دینی و معنوی مردم حفاظت کند و نقش جدی تری در هدایت دینی و سیاسی داشته باشد.

*مردم انتظار ساده زیستی از روحانیت دارند

وی در پایان با تاکید بر اینکه مردم انتظار ساده زیستی از علما و روحانیون را دارند، افزود: مردم باید احساس کنند روحانیت هم درد محرومین جامعه است و خود را متفاوت از مردم نمی داند.

انتهای پیام/313/33

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha