پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
ایجاد سیستم وام‌های بی بهره برای دانشجویان مسلمان انگلیسی

حوزه/ در سیستم‌ اقتصادی جایگزین پرداخت وام در انگلستان، دانشجویان مقدار ۳% یا بیشتر را به یک صندوق خیریه می‌پردازند که برای دانشجویان بی‌بضاعت تاسیس شده است.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه» به نقل از aboutislam.net، دولت انگلستان به منظور جذب دانشجویان مسلمان برای تحصیلات در دانشگاه‌های بریتانیا، وام‌های جدید سازگار با شرع اسلامی را تصویب کرد. در اطلاعیه این خبر آمده است:

ما سیستم اقتصادی جایگزینی را برای حمایت از دانشجویانی که باورهای اسلامی دارند و از نظر اعتقادی حاضر به پذیرش وام‌های بهره‌دار غیراسلامی نیستند، ایجاد خواهیم کرد. ما متوجه شده‌ایم که بعضی از دانشجویان در این شرایط به تحصیلات عالی دسترسی نداشته و استفاده از وام‌های بهره‌دار برای‌شان مشکل ایجاد می‌کنند، به علاوه وام‌های بهره دار انتخاب‌های دانشجویان را محدود کرده؛ لذا برای تضمین مشارکت دانشجویان و باز بودن انتخاب برای همه،  تصمیم به ایجاد مدل اقتصاد دانشجویی جایگزینی گرفته‌ایم.

طبق این خبر، یک برنامه 5 ساله برای اصلاحات در نظر گرفته شده تا تمامی دانشجویان بتوانند به تحصیلات عالی دسترسی داشته باشند. مدل اقتصاد دانشجویی جدید تکافل به دانشجویان اجازه می‌دهد پرداخت‌هایشان را به صورت دسته جمعی انجام داده که در نهایت به دانشجویانی که در سال‌های آینده قصد رفتن به دانشگاه را دارند، سود می‌رسانند.

دکتر سمیر الماد عضو کمیته هیات نظارت شریعت در این باره گفت: در دین اسلام ممنوعیت شدیدی علیه هر گونه سود و بهره در نقل و انتقالات مالی وجود دارد.

در سیستم معمول پرداخت وام در انگلستان دانشجویان وام‌هایشان را زمانی به دولت می‌پردازند که 21 هزار یورو درآمد داشته باشند و این پرداخت‌ها با توجه به درآمدهای آن‌ها 3% یا بیشتر بهره خواهند داشت. با این حال در سیستم‌های اقتصادی جایگزین دانشجویان مسلمان با توجه به درآمدی که خواهند داشت، مقدار 3% یا بیشتر را به یک صندوق خیریه می‌پردازند که برای دانشجویان بی‌بضاعت تاسیس شده است.

دکتر الماد درباره نگرانی‌ها مبنی بر اینکه این تغییرات تنها در نام موسسه بوده نیز گفت: این شیوه کاملا متفاوت است. در اینجا دانشجویان مبالغ دریافتی را به صندوقی می‌ریزند که به نفع دانشجویان و جامعه تاسیس شده است و به دولت برنمی‌گردد، در واقع پول به خود جامعه برگشته و بهره درنظر گرفته نمی‌شود.

طبق آمارگیری انجام شده توسط شورای مسلمانان بریتانیا، تعداد مسلمانان ساکن انگلستان 2.7 میلیون نفر بوده و 400 هزار دانشجوی مسلمان در دانشگاه‌های بریتانیا مشغول تحصیل هستند. نزدیک به 90 هزار دانشجوی مسلمان نیز در مرحله تحصیلات عالی حضور دارند. به گفته اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویی، با توجه به این که در دین اسلام ربا و سود بانکی ممنوع است، بسیاری از دانشجویان مسلمان به دلیل وام‌های بهره دار از ادامه تحصیل در مراتب عالی دست می‌کشند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha