یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
محمد جواد توکلی

حوزه/ همزمان با سالروز ملی جمعیت ، همایش « نقش جمعیت در تحقق اقتصاد مقاومتی » با حضور اساتید، صاحبنظران و پژوهشگران حوزه و دانشگاه در سالن همایش های موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) قم آغاز شد.

دبیرعلمی همایش در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، اظهارداشت: این همایش با هدف هم افزایی و بررسی راه کارهای تحقق اقتصاد مقاومتی با استفاده از ظرفیت جمعیت با حضور اساتید برجسته حوزه ودانشگاه در یک نیم روز بررسی خواهد شد.

دکتر محمدجواد توکلی افزود: در زمینه گفتمان‌سازی اقتصاد مقاومتی کار چندانی نشده است و حوزه به عنوان یکی از متولیان مباحث علمی و فرهنگی می‌تواند نقش بیشتری را در این مسئله ایفا کند.

عضو هیئت علمی موسسه امام خمینی(ره) ادامه داد: بیشترین بعد در مسئله جمعیت، نگاه فرهنگی است و توسعه فرهنگی رسالت حوزه است که به خصوص در تبلیغ ماه مبارک رمضان مبلغان و روحانیون می توانند نقش مهمی را ایفا کنند چراکه  از دید ما جمعیت نقش مهمی در این موضوع ایفا می‌کند.

 توکلی بیان داشت: من در دوره‌های تربیت مبلغی که برگزار می شود در جلسات تلاش کرده‌ام از زاویه قرآنی به رفع مسئله فرهنگی در زمینه رشد جمعیت که تاکید بر رازقیت خداوند است بپردازم و از مبلغان نیز می خواهیم برای برطرف شدن زمینه فرهنگی رشد جمعیت این مقوله را بیشتر مورد توجه قرار دهند و به شبهات پاسخ دهند.

عضو هیئت علمی موسسه امام خمینی(ره) تصریح کرد: کارهای خوبی در حوزه به خصوص در سال‌های اخیر صورت گرفته است ولی رسالت حوزه در وضعیت فعلی و رد بحث اقتصاد مقاومیت و مسئله جمعیت بسیار سنگین است و نباید مشکلات را تنها متوجه بخش هایی از جامعه بدانیم و از فرهنگسازی تا اجرا باید در این مسئله دخیل شوند.

توکلی اظهارداشت: این همایش به بهانه اولین سالی که روز جمعیت در تقویم کشور ثبت شده از سوی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) و با حضور کارشناسان حوزه و دانشگاه به مدت نیم روز برپا شده است.

وی ادامه داد: سخنرانی دکتر علی اکبر محزون، مدیرکل آمار اطلاعات جمعیتی کشور با موضوع « آخرین آمار و اطلاعات جمیعتی کشور»همچنین سخنرانی سیدرضا حسینی اقتصاددان و عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با موضوع « جمعیت و مشکل تامین اجتماعی » از جمله برنامه سخنرانی این همایش است.

توکلی به برپایی میزگرد علمی و پرسش و پاسخ با حضور حجت‌الاسلام و المسلمین نظری، رئیس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و دکتر کبری خزعلی، رئیس شورای فرهنگی و اجتماعی زنان و خانواده شورای عالی انقلاب فرهنگی اشاره کرد.

وی همچنین از رونمایی کتاب « اقتصاد جمعیت از اقتصاد متعارف تا اقتصاد مقاومتی» در این همایش خبر داد.

انتهای پیام  313/17

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha