پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
سید مجید امامی

حوزه/ دبیر نخستین پرسمان سینمای موعودگرای ایران و جهان (سالانه فیلم منجی) از برگزاری نخستین سالانه اکران فیلم منجی در روزهای ۱۲ و ۱۳ خردادماه دو نوبت بعد از ظهر خبر داد.

دکتر سیدمجید امامی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، در رابطه با اهداف و اصل برگزاری چنین پرسمانی اظهارداشت: رسالت مرکز پژوهش های مسجد مقدس جمکران رسالتی ستادی و هدایت گر، در عرصه معارف و فرهنگ مهدویت است. یکی از عرصه هایی که از دیرباز در فرهنگ و هنر جامعه ایرانی مورد غفلت بوده و قالب بسیار اثربخش و به عبارتی مهمترین قالب هنری امروز یعنی سینما نیز به آن نپرداخته، موضوع مهدویت است.

وی افزود: این در حالی است که عمیق ترین و قوی ترین آثار سینمای هالیوود و همچنین سینمای شرق و سینمای مسیحیت مخصوصا در دو دهه گذشته به این حوزه توجه داشته و در تحریف، انحراف و بازسازی فرهنگ موعودباور و شرایط آخرالزمانی مخاطبان جهانی، بسیار اثرگذار بوده اند.

امامی ابراز کرد: موعودباوری و موعودگرایی که مورد توجه سینمای جهان است تا حد زیادی متاثر از نقشه ی آینده سازی جریان صهیونیزم بوده و از سوی دیگر طرح عمیق بحران ها و شرایط ویژه ای که زندگی بشر متاثر از آن است را مورد توجه قرار داده، به عنوان مثال ما می بینیم که در انیمیشن های ژاپنی در حوزه آخرالزمان گرایی، هم به زبان کودکان و هم به زبان بزرگسالان، طرح مسئله، بسیار قوی انجام می شود و حتی پاسخ هایی نیز به این بحران ها داده شده است.

رئیس بنیاد پژوهش و نشر مسجد مقدس جمکران با اشاره به برخی رویدادها در سینمای امروز جهان تصریح کرد: اختصاص جوایز بسیار بزرگ در سینمای جهان به فیلم هایی مانند "نوح و ناین" نشان می دهد که این موضوع در صدر موضوعات و سوژه های سینمای امروز جهان است.

وی در بیان اهداف برگزاری این سالانه فیلم گفت: هدف ما این است که در قبال این وضعیت، (یعنی هم طرح مسئله به نحو مستوفا، در سینمای جهانی و هم غفلت از موضوع مهدویت در سینمای داخلی) سه ضلع هنرمندان، حوزویان و سیاست گذاران را درگیر کنیم و با طرح پرسش ها و طرح وضعیت امروزین سینمای موعودگرا، بتوانیم مقدمات یک تحول عینی را در عرصه هنر سینما فراهم کنیم.

امامی یادآور شد: ما به دنبال یک پروژه معرفتی، سالانه فیلم منجی را آغاز کردیم و مشابه همین کار را در عرصه های دیگر مانند حوزه مسجد، موضوع تمدن اسلامی و ... ادامه می دهیم. لذا نخستین سالانه ی فیلم منجی - البته با موضوع تخصصی ای که امسال توسط هیئت علمی و هیئت داوران انتخاب شده- یعنی «بحران آخرالزمان و امید جهانی» برگزار می شود.

دبیر نخستین پرسمان سینمای موعودگرای ایران و جهان در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: در این برنامه تخصصی و معرفتی، ضمن اکران مهمترین و اثرگذارترین آثار داخلی و خارجی، جلسات نقد و بحث به ازای هر اثر برگزار می شود و همچنین کمیسیون های تخصصی در دو روز برگزاری برنامه به واکاوی و استخراج راهبردها و راهکارهای تامین مبانی نظری و پشتوانه های فرهنگی سینمای موعودگرا می پردازند.

امامی یادآور شد: این برنامه با همکاری برخی رسانه ها و نهادهای حوزوی برگزار می شود و مخاطبان خاصی در سطح دانشجویان و طلاب دارد.

وی در ادامه گفت: اکران ها در شهر قم و در فضایی کاملا حرفه ای و تخصصی در سالن سینمای مدرسه اسلامی هنر برگزار می شود و از همه علاقه مندان سینمای موعودگرا و آخرالزمان دعوت می شود که در روزهای دوازدهم و سیزدهم خرداد با ثبت نام از طریق سامانه پیامکی در این برنامه تخصصی شرکت کنند.

رئیس بنیاد پژوهش و نشر مسجد مقدس جمکران در ادامه با اشاره به احتمال برگزاری این سالانه در دیگر شهرها بیان کرد: سعی می کنیم اکران ها و نشست های تخصصی را در سایر شهرها نیز برگزار کنیم اما واضح است که ما در اختتامیه به یک جمع بندی کاملا راهبردی و نظری می رسیم و تقدیر و تشویق از کسی نداریم. بلکه مهمترین دریافت ها و ادراکات خود را از مباحث و نقدهای اساتید بزرگ هنر دینی و حرفه ی سینما در قالب اختتامیه به رسانه ها عرضه می کنیم.

امامی یادآور شد: اجرای برنامه ها و فعالیت های معرفتی اینچنینی از برخی از جشنواره ها که صرفا وضع موجود را بازنمایی می کنند، مفیدتر و کاربردی تر است.

وی در رابطه با نحوه اکران فیلم ها در این جشنواره فیلم تخصصی گفت: ما در نوبت صبح یک اکران و یک نشست و در نوبت بعد از ظهر دو اکران و یک نشست داریم که از ساعت 9 صبح تا 8 بعد از ظهر روزهای چهارشنبه و پنجشنبه، 12 و 13 خرداد برگزار می شود.

دبیر نخستین سالانه فیلم موعود خاطرنشان کرد: اولویت ما برای اکران فیلم ها و جلسات نقد و گفتگو شامل اصحاب رسانه، طلاب و دانشجویان علاقه مند و یا مرتبط با حوزه هنر و سینما هستند که در همین رابطه تبلیغات محیطی، تلویزیونی و پیامکی داریم و سامانه پیامکی این سالانه نیز به زودی اعلام می شود.

انتهای پیام 313/17

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha