جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
مسجد جمکران

حوزه/ رئیس بنیاد پژوهش و نشر مسجد مقدس جمکران از برگزاری سالانه فیلم منجی با عنوان «نخستین پرسمان سينماي موعودگرای ایران و جهان» و با موضوع تخصصی «بحران آخرالزمان و امید جهانی» خبر داد.

 به گزارش خبرگزاری «حوزه»، به نقل از روابط عمومی جمکران سيد مجيد امامي، دبيرسالانه فيلم منجی اظهار کرد: مركز پژوهش هاي مسجد مقدس جمكران با هدف طرح و بسط زمينه‌ها و ظرفيت‌هاي معرفتي تعالي و ترويج فرهنگ انتظار و پشتيباني از ماموريت‌هاي جهاني و ملي مسجد مقدس جمكران و ساير نهاد‌هاي فرهنگي مهدوي تأسیس شده است.

 رئيس بنياد پژوهش و نشر مسجد مقدس جمكران اظهار کرد: بدون شک، سینما یکی از مهم‌ترین و مغفول‌ترين قالب‌هاي بسط و طرح اعماق نگاه اسلامي به دين و دنيا در آخرالزمان است که جريان هاي رقيب معنوي و معماران تحريف، سرنوشت انسان و جهان به طور گسترده از آن بهره برده اند.

 امامی با اشاره به فعالیت های مدرسه اسلامی هنر، گفت: مدرسه اسلامي هنر به عنوان نهادي حوزوي جهت ترويج نظري و عملي هنرهاي اسلامي است که در طرح مسائل اساسی و نظری حوزه هنر فعالیت می کند.

 تأسیس دبيرخانه دائمي سالانه فيلم منجي

 وی با بیان این که دبيرخانه دائمي سالانه فيلم منجي به همت مركز پژوهش هاي مسجد مقدس جمکران و برخي ديگر نهادها و مجموعه هاي مهدوي و فكري تأسیس شده است، تصریح کرد: این دبیرخانه با هدف بازخواني و رصد آخرين نمودها و بازنمايي هاي از مضامين و تحولات آخرالزماني و موعودباورانه در قاب سينما ایجاد شده است.

 دبیر سالانه فیلم منجی افزود: «مطالبه‌گري تخصصي و فعال‌سازي معرفتي و حرفه‌اي سه ضلع حوزه، هنرمندان و سياستگذاران در حوزه مهدويت با محوريت مسجد مقدس جمكران»؛ «مواجهه فعال و آشنايي انتقادي طلاب و دانشجويان متعهد با سينماي موعودگراي جهان و كارنامه سينماي ايران در اين حوزه» و همچنین «طرح، دسته‌بندي و تنقيح راهبردها و راهكارهاي تقويت معرفتي، شكلي(فرم) و موضوعي سينما و هنر مهدوي جهت ارائه به حوزه فرهنگي مسجد و نهادهاي سياستگذار و متولي هنر و سينما» از دیگر اهداف سالانه فیلم منجی است.

 امامی، تولید محصولات و مواد معرفتی و آگاهی بخش در خصوص سینمای موعودگرا را از دیگر اهداف سالانه فیلم منجی برشمرد و اضافه کرد: طرح ايده هاي عمده و مزيت هاي بينش تمدني و نگاه انقلاب اسلامي به سينماي آخرالزمان‌گرا و لزوم مصرف نقادانه و تحصيل سواد رسانه‌اي متناسب در مواجهه با صنايع فرهنگي جريان رقيب از جمله اهداف این رویداد است.

 پرسمان سینمای موعودگرا می‌تواند پادمان دغدغه‌مندان معارف مهدويت در حوزه سينما و رسانه باشد

 وی تصریح کرد: با توجه به برگزاری سالانه فیلم منجی، نخستين پرسمان سينماي موعودگراي ايران و جهان در قالبي نوين و جذاب طراحي شده است و دبیرخانه سالانه فیلم منجی، طي دو روز در شهر مقدس قم، ميزبان صاحبنظران، سينماگران، منتقدان، محققان و طلاب و دانشجويان علاقمند به مباحث نظري هنر است.

 رئيس بنياد پژوهش و نشر مسجد مقدس جمكران یادآور شد: «پرسمان»، جشنواره و فستيوال و جشن و تقدير و هورا كشيدن براي ديگران نيست؛ «پرسمان»، همايش و سمينار بين‌المللي و دانشگاهي نیست و «پرسمان»، مهماني اهل هنر و دورهمي اصحاب مهدويت هم نیست، بلكه «پرسمان»، بازانديشي حرفه‌اي در هنر و سينماي موعودگرا از امكان و ضرورت و سوژه گرفته تا قالب و فرم و پيامد است.

 امامی افزود: تنها موضوعی كه در فضای پرسمان ضرورت مي يابد، گفتگوها و بررسي هاي تخصصي در كارنامه جهاني و ايراني سينما با چاشني مشاهده دقيق آثار برگزيده است كه مي تواند هر سال، پادمان دغدغه‌مندان معارف مهدويت در حوزه سينما و رسانه باشد.

وی بیان داشت: نخستين پرسمان سينماي موعودگراي ايران و جهان مبتنی بر سوال و مطالبه است، از جمله این که «ما چه کردیم؟»، «تجربه و نظام جهاني سينما چه كرده است؟چه نقدهاي دقيقي وارد است؟» و همچنین «چه بايد كرد؟ چه راه و راهبردي براي به حركت انداختن جرياني عيني در سينماي موعودگرا و مهدوي پيشنهاد مي‌شود؟».

فعالیت سالانه فیلم منجی با رویکرد موضوعی

 دبيرسالانه فيلم منجي تصریح کرد: بی‌شك بررسي، بازبيني، انتخاب و سپس نمايش و بررسي و نقد آثار توليد شده  يك سال با موضع منجي‌گرايي در سطح جهاني، كار سختي است و جامعه آماري غير قابل پايش و نمونه‌گيري خواهد بود.

 امامی با بیان این که نخستین پرسمان سينماي موعودگراي ايران و جهان با کارنامه بیش از یک سال مواجه است، گفت: دبیرخانه سالانه فیلم منجی مقرر کرده است که هر سال بررسی موضوعی داشته باشد و حركت و آينده سينماي مطلوب مهدوي را بر مدار آن موضوع بررسي نمايد.

وی عنوان کرد: بي‌شك طرح بحران هاي مادي و معنوي جهان مدرن از نگره هاي نهيليستي و سكولار گرفته تا روايت هاي شرقي و مسيحي‌نما، جايگاه مهمي در جذابيت‌بخشي و جهاني‌سازي سينماي منجي‌گرا داشته است؛ موضوعي كه همه شهروندان نظم امروزين عالم به نحوي آن را تجربه كرده و ياراي فرار از آن را ندارند.

رئيس بنياد پژوهش و نشر مسجد مقدس جمكران اظهار داشت: در چنين محيط بحران‌زايي، انواع منجي‌تراشي ها ممكن است، اما تنها معدودي از روايت ها توان ارائه الگويي نسبتا واقعي و فطري از اميد و نجات را دارند، همچنین توسعه ادبيات الهيات اميد و نجات در غرب، روي ديگر اين سكه بوده و نشان از طرح جدي مساله و مشكله نظري و عملي حيات و فرجام آن براي انسان معاصر است.

 «نخستين پرسمان سينماي موعودگرای ایران و جهان»؛ عنوان سالانه فیلم منجی در سال جاری

 امامی بیان کرد: «نخستين پرسمان سينماي موعودگرای ایران و جهان» عنوان سالانه فیلم منجی در سال جاری است که با موضوع تخصصی «بحران آخرالزمان و امید جهانی» در مسجد مقدس جمکران برگزار می شود.

 وی یادآور شد: نخستین پرسمان سینمای موعودگرا ایران و جهان در روز های چهارشنبه و پنج شنبه (12 و 13 خرداد) ساعت 8 و سی دقیقه الی 20 و سی دقیقه در مسجد مقدس جمکران برگزار می شود.

دبیر سالانه فیلم منجی عنوان کرد: نخستین پرسمان سینمای موعودگرای ایران و جهان با حضور حوزویان، هنرمندان و سیاستگذاران این عرصه در مسجد مقدس جمکران برگزار می شود.

اکران 6 فیلم موعودگرایی در نخستین پرسمان سینمای موعودگرای ایران و جهان

 امامی اظهار داشت: در سالانه فیلم منجی، 6 موضوع فیلم در حوزه مهدویت و موعودگرایی اکران می شود و طی نشست هایی که برگزار می شود، این فیلم ها مورد نقد و بررسی قرار می گیرد.

وی در پایان گفت: اختتامیه نخستین پرسمان سینمای موعودگرای ایران و جهان در روز پنج شنبه (13 خرداد) در سالن 313 مسجد مقدس جمکران برگزار می شود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha