دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
 خانم جلالی از كارشناسان و برنامه سازان رسانه ملي

حوزه/ كارگاه آموزشي فرآيند پژوهش برنامه اي از "ايده تا پديده"، با حضور یکی از كارشناسان و برنامه سازان رسانه ملي و با حضور مديران و پژوهشگران اداره كل پژوهش هاي اسلامي رسانه برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری«حوزه» به نقل از روابط عمومي اداره كل پژوهش هاي اسلامي رسانه، در اين نشست خانم دكتر جلالي با اشاره به مراحل هفت گانه فرآيند برنامه سازي، ضمن تاكيد بر خالي بودن جاي «طرح و نقشه» در بين سياست گذاري و برنامه سازي، بر لزوم "هدف گذاري" در توليد برنامه تاكيد كرده و حضور اين هدف در تمام مراحل برنامه سازي اعم از انتخاب نام برنامه، انتخاب مجري، انتخاب ساختار و .... را در برنامه ضروري دانست.

وی بيان كرد: امروزه پژوهش برنامه اي جايگاه سنتي خود را به جايگاه نويني داده و مانند يك كاتاليزور اجزاء نامتجانس را به هم پيوند مي زند. در اين فرآيند، ايده و ساختار برنامه نيز مبتني بر پژوهش بوده و پژوهشگر ديني مي تواند خلاهاي برنامه اي، مفاهيم و مضامين جديد و نو و ساختارهاي جديد را از كتب ديني و آموزه هاي معصومين (ع) و فرهنگ ايراني الهام گرفته و در اختيار برنامه ساز قرار دهد و از جمله الزامات آن، شناخت رسانه به عنوان ظرف پيام و شناسايي مظروف مناسب اين ظرف مي باشد.

جلالي با بيان اين مسئله كه علیرغم تلاش هاي صورت گرفته، هنوز نظام هنجاري رسانه در جمهوري اسلامي ايران تدوين نشده، تاكيد كرد: ممكن است كه گاه كارهاي خوبي انجام شود؛ ولي بيشتر آن ها متكي بر ذوق فردي يا موج ايجاد شده در برنامه سازي است و لازم است كه براي پيشگيري از اين آسيب ، اداره كل پژوهش اسلامي رسانه راه-هاي همگرا كردن سه مؤلفه ميل، مصلحت و نياز و تأمين نظر سياست گذار، كارشناس و مخاطب را شناسايي كند. از نظر وی  اداره كل پژوهش اسلامي رسانه مي تواند واسطه اي مؤثر براي تبديل يافته هاي مراكز حوزوي و دانشگاهي و تبديل آنان به پژوهش مناسب برنامه اي و متناسب با نياز برنامه ساز باشد. ايشان مهمترين مأموريت اداره كل را دغدغه سازي براي برنامه سازان و پيشنهاد محتواها يا قالب هاي جديد براي برنامه سازي دانست.

در خلال اين كارگاه برخي مديران و پژوهشگران به وجود برخي مشكلات در حوزه برنامه سازي و پژوهش و راهكارهاي آن اشاره كردند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha