سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
وهابیت

حوزه/ نشست علمي تخصّصي با عنوان «شيوه‌هاي تبليغ و جذب وهّابيون و گروه‌هاي تكفيري» به همّت گروه جريانات و افكار انحرافي در اداره كلّ پژوهش‌هاي اسلامي رسانه برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجّت الاسلام عبدالله علي بخشي در نشست علمي تخصّصي با عنوان «شيوه‌هاي تبليغ و جذب وهّابيون و گروه‌هاي تكفيري»، ضمن بيان مقدّمه‌اي از چگونگي پيدايش تفكر تكفير، اين جريان را زاييده تفكّر سلفي دانست كه در سير تطوري خويش، پس از طي دوره هاي وهابيت و اخوان المسلمين، به مرحله تكفير رسيده است و تأكيد كرد كه اين تفكر در طول زمان به سمت تندروي حركت كرده است.

وي با اشاره به اصول و مباني مشترك و همچنين تفاوت هاي بين گروه ها و نحله هاي گوناگون سلفي‌گري، به وجود آمدن هر يك از اين جريانات و تفكرات را محصول و نتيجه رويدادهاي سياسي و نظامي هر دوره، نظير اشغال افغانستان، اشغال مصر و اشغال عراق دانست.

اين كارشناس و پژوهشگر وهابيت، نقطه مهم اشتراك وهابي‌ها و تكفيري‌ها را دشمني با شيعه دانست و با بيان فعاليت هاي مهم اين گروه ها بر ضد مذهب تشيع و نظام مقدس جمهوري اسلامي، اين اقدامات را به دو بخش نظامي و فرهنگي   مذهبي تقسيم، و وهابيت را متولي بخش فرهنگي   مذهبي و تكفيري ها را متولي بخش نظامي و امنيتي معرفي نمود.

حجت الاسلام  علي بخشي با پرداختن به راه كارهاي گروه‌هاي تكفيري وهّابي در حوزه جنگ نرم و بيان ويژگي‌هاي مبلّغين اين گروه-ها، مردمي كردن و تمركز بر عوام اهل سنت را مهم ترين رويكرد اين تفكر عنوان كرد و با اشاره به مصاديق برخي از شيوه‌هاي رسانه اي و تبليغي جريان تكفير، خلاصه راه كارهاي مقابله با اين جريانات را در سه امر شناسايي دقيق جريان تكفيري و تاكتيك هاي تبليغي و رسانه اي ،سرعت بخشيدن به انتقال پيام، ساده بودن پيام و قابل فهم بودن آن عنوان نمود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha