پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
قرآن

حوزه/نشست علمی «گونه شناسی آیات دالّ بر حجیت حدیث پیامبر(ص)»، عصر امروز با حضور فعالان حدیثی حوزه در پژوهشکده حدیث حوزه برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»،در ابتدای این نشست علمی، حجت الاسلام والمسلمین مرتضی حائری شیرازی، نویسنده مقاله «گونه شناسی آیات دال بر حجیت حدیث پیامبر(ص) » گفت: بر اساس عقیده افرادی مثل قرآنیون مبنی بر عدم حجیت سنت و تصوری عامیانه در میان مردم مبنی بر اینکه هرچه در قرآن بیان شده است، فقط شریعت اسلام است، بحث پژوهش در حجیت حدیث را ضروری می نمود.

وی افزود: «حجیت» پشتوانه انجام عملی در پاسخ به چرایی آن را گویند؛ در این رابطه، مطالعه کلی قرآن با نگاه به حجیت بخشی آیات به حدیث، نمایه زنی آیات و استخراج کلید واژه ها، 1057 آیه ناظر به حجیت حدیث پیامبر استخراج شد.

حائری شیرازی بیان کرد: سپس تصمیم گرفته شد که مقاله اول را به عنوان گونه شناسی آیات دال بر حجیت حدیث پیامبر ارایه دهیم؛ این مقاله باید به گونه ای جامع و بازگو کننده نگاشته می شد و به دلیل محدودیت هایی که وجود داشت به موضوعات کلی و مهم توجه شد.

این پژوهشگر حوزوی اظهارکرد: از دیگر سوی، استفاده از تمام آیات در این مقاله مقدور نبود؛ در این زمینه سعی شد که بین آیات معروف و غیر معروف؛ جمعی صورت بگیرد و به برخی از تفاسیر شیعه و اهل سنت نیز مراجعه شد.

وی گفت: در سیر مقالات بعدی در همین راستا جای این کار وجود دارد که تمام آیات این بحث تک تک و به صورت تفسیری مورد مطالعه واقع شود که در آینده چنین فعالیتی صورت خواهد گرفت.

وی افزود: در بخش اول آیات مرتبط با عصمت پیامبر(ص) مورد مطالعه قرار گرفته است و بخش دیگری برتری پیامبر است و سومین بخش نیز شامل تبعیت از پیامبر(ص) است.

در ادامه این نشست، ناقدان این مقاله به ارایه نکات قابل ذکر خود پرداختند؛ در ابتدا حجت الاسلام والمسلمین درویشی گفت: در بحث عناوین این مقاله باید گفت که در توضیح ارایه شده، بیان شده است که به دلیل اینکه عنوان مقاله گونه شناسی آیات دال بر حجیت حدیث پیامبر است، به همین خاطر باید انسجام این مقاله در زمینه بیان کلمات رعایت شود.

در ادامه حجت الاسلام والمسلمین عطایی بیان کرد: این مقاله دارای نقاط قوت فراوانی است از جمله آنها می توان استفاده از کلمات وجملات بدیعی است که در مقاله به کار رفته است.

وی افزود: یکی از مسایلی که در این خصوص باید گفت آن است که باید نتایج مطالعات قبلی در این زمینه بررسی شود و مشخص شود که نوآوری چنین مقالاتی در چه حد و اندازه بوده است.

عطایی اظهارکرد: آیات مرتبط با حدیث باید تجمیع شود و به طور گسترده بیان شوند؛ در گونه شناسی آیات در مقاله باید به شکل کامل بیان شوند؛ گونه شناسی آیات را دسته بندی کند و به شکل آشکار در مقابل مخاطب قراردهد نه اینکه صرفا به آیات و روایات ارجاع داده شود.

وی گفت: برخی از عنوان های فرعی باید در مقدمه بیان شود عناوین مقدمه نیز نباید در متن به کار رود؛ نکته دیگر این است که مقدمه های مقالات علمی نباید طولانی باشد.

وی خاطرنشان کرد: عناوین اصلی و فرعی مقالات علمی باید کاملا منطبق باشد و اگر این اتفاق روی ندهد روی علمیت مقاله تاثیر گذار است.

در ادامه حجت الاسلام والمسلمین انجمن شعاع بیان کرد: گونه شناسی آیات با متن مقاله تناسب ندارد؛ در این مقاله، گونه شناسی انجام نشده است، بلکه حجیت حدیث پیامبر(ص) از دیدگاه و منظر آیات بررسی شده است و خود آیات در این مقاله گونه شناسی نشده است.

وی گفت: عصمت در دریافت و ابلاغ وحی و عصمت در گفتار یکسان نیست و اگر این دو مطلب بیان می شود باید به شکل کاملا شفاف این دو بحث از هم منفک شود.

در ادامه نویسنده این مقاله در پاسخ گفت: در این مقاله سعی شده است گونه بندی آیاتی که در این زمینه بیان شده است را ارایه کنم.

وی اظهارکرد: در زمینه عناوین بخش ها و فصل ها، بحث این است که عصمت پیامبر به طور کلی از دو دید قابل بیان است؛ نخست عصمت پیامبر در دریافت و ابلاغ و دوم مباحثی که ایشان دریافت می کنند ولی غیر وحیانی است.

حائری شیرازی بیان کرد: بحث اصلی در زمینه گفتار و کردار پیامبر است و بحث ابلاغی در این مقاله مفروض واقع شده است؛ فصل دوم بخش اول به این بحث اشاره شده است که ناظر به وحی نیست و مابقی گفتار و کردار پیامبر را شامل می شود.

حجت الاسلام والمسلمین فیاضی در ادامه این بحث گفت: نویسندگان دارای قالب های خاص خود هستند و نمی توان به یک نویسنده تحمیل کرد که آنگونه بنویسند که برای من قابل خواندن باشد.

در ادامه این نشست، حجت الاسلام والمسلمین انجم شعاع بیان کرد: یکی از فعالیت های جدی که محققان و مقاله نویسان باید انجام دهند این است که باید در هر فصل نتیجه گیری کاملی داشته باشند و در پایان نتیجه گیری کامل بیان می شود.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha