شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
نشست علمی  در موسسه الحکمه

حوزه/ نشست علمی « در جستجوی عقل دین باور ازمنظر سنت الهیات مسیحی» با حضوراساتید فلسفه و مطالعات اسلامی در سالن کنفرانس موسسه الحکمه جامعه المصطفی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، ذر این نشست  پروفسور ژوزف ایلول استاد ارشد فلسفه دانشگاه پاپی توماس آکونیاس واتیکان  به ارائه بحثی با موضوع « در جستجوی عقل دین باور ازمنظر سنت الهیات مسیحی» با حضوراساتید فلسفه و مطالعات اسلامی مسلط به زبان انگلیسی  پرداخت.

پروفسور ایلول در ابتدا با طرح دیدگاه پاپ ژان پل دوم در ارتباط با ایمان و جستجوی فهم توسط ایمان، به تبیین رابطه متقابل عقل و فهم با ایمان پرداخت.

وی در ادامه با ارائه گزارشی از سیر تطور عقل و نقش های مهمی که عقل می تواند در حوزه الهیات ایفا کند به بیان ضرورت نوعی گشودگی (openness) در برابر حقیقت و جستجوی حقیقت توسط ایمان پرداخت و به پیشینه تاریخی دیدگاه پاپ اشاره نمود و به بخش هایی از کتاب خطابه آنسلم کانتبری استناد نمود که به دیدگاه این استاد واتیکان پس از ایمان به خدا ( به عنوان موهبت الهی ) عقل می تواند در سایه ایمان، غنای بیشتری یافته و به حقایق الهی دست یابد.

 پروفسور ایلول  در ادامه به اندیشه پیتر آبلارد، از متکلمان برجسته مسیحی قرون وسطی (متوفی 1143 میلادی) پرداخت و ضمن اشاره به برخی آثار و تالیفات وی مشخصا به مباحثی از کتاب معروف ناتمام وی با عنوان « گفتگوی فیلسوف، عالم یهودی و عالم مسیحی» استناد نمود.

 در این کتاب آبلارد در گفتگوهای فرضی بین سه شخصیت، یعنی فیلسوف، عالم یهودی و عالم مسیحی به موضوعات مختلف الهیاتی از جمله رابطه عقل و ایمان، رابطه فلسفه و الهیات، رابطه علم انسانی و الهیات، رستاخیز و خیر نهایی و شر مطلق اشاره دارد. او ضمن رد استدلال های عالم یهودی که با تمسک به متن وحیانی در صدد پاسخ به پرسش فلسفی است، سعی دارد پیچیدگی عقاید دینی و دشواری هایی را که هر فرد خداباور با آن روبرو است را نشان دهد.هرچند این گفت و شنودها (که به تبعیت از شیوه سقراطی و افلاطونی) به شکل مناظره فرضی توسط آبلارد تنظیم شده است، هرگز کامل نشده و کتاب او ناتمام مانده،

 پروفسور ایلول در این نشست سعی بر آن داشت که با تبیین نظریات آبلارد اینگونه نشان دهد که موضع مسیحیت (در مقایسه با یهودیت) در بکارگیری عقل و فهم از مقبولیت بیشتری برخوردار است و نگاه مسیحی در مجموع در صدد به خدمت گرفتن روش فلسفی در جهت توضیح و توجیه عقاید دینی است و همین رویکرد مسیحیت عملا زمینه را برای احیای فلسفه ارسطو (که صد سال بعد از آبلارد توسط توماس آکونیاس به آن همت گماشت) فراهم کرد. احیای رویکرد فلسفی در سنت مسیحی نقش به سزایی در گسترش مطالعات الهیاتی مسیحی (که تا آن زمان فقط در نصوص دین محدود می شد) ایفا کرد.

شایان ذکر است: این نشست به زبان انگلیسی برگزار شد و استاد ارائه دهنده و اساتید حاضر در جلسه مباحث و دیدگاه های خود را به زبان انگلیسی مطرح نمودند.

گفتنی است؛ در طی دوره اقامت پروفسور ایلول در موسسه الحکمه، وی در نشست ها و گفتگوهای علمی متعددی با اساتید موسسه همچون عقل و دین، عقل و وحی، علم و دین، فلسفه اسلامی، تاریخ اسلام با رویکرد فلسفی، آشنایی با اصول فقه، قواعد فقه و روش اجتهادی-عقلانی شیعه، آشنایی با نظام علم حدیث، روش های تفسیر قرآن، نقش شیعه در فرهنگ و تمدن اسلامی و اندیشه های سیاسی شیعه شرکت نمود.

وی همچنین در جلسه اختتامیه این دوره،  ضمن تشکر از زحمات موسسه الحکمه اعلام نمود که گزارش کاملی از این دوره به رئیس دانشگاه توماس آکونیاس واتیکان برای گسترش و تعمیق روابط علمی بین این دانشگاه و جامعه المصطفی العالمیه ارائه خواهد کرد.

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha