جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
دکتر رستمی

حوزه/ مدیرکل دفتر آموزش، ترویج و تحقیقات تعاونی های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: در حال حاضر ۸۰ سال از فعالیت تعاونی ها در ایران می گذرد، ولی به دلیل اینکه به یک نهاد اجتماعی تبدیل نشده است امروز به یک الگوی اقتصادی نیمه موفق تبدیل شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه»، دکتر حمدلله رستمی عصر دوشنبه در نشست علمی نقد کتاب « اقتصاد تعاونی از منظر اسلام » که در سالن همایش های انجمن های علمی حوزه برگزار شد اظهارداشت: ما در کشور 100 هزار تعاونی فعال با 10 میلیون عضو داریم که این تعداد توانسته اند 1600 شغل در زمینه های مختلف کشاورزی و صنعتی در کشور ایجاد کنند.

مدیرکل دفتر آموزش، ترویج و تحقیقات تعاونی های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه گفت: در طول تاریخ 80 ساله تعاونی در کشور 160 هزار تعاونی تاسیس شده اند که 60 هزار از تعاونی ها منحل شده اند زیرا وابسته به یک موقعیت زمانی بوده اند مانند تعاونی مسکن و یا رفاه در زمان جنگ تحمیلی.

وی در ادامه گفت: در فرانسه 70 درصد تعاونی ها در همان سال اول منحل می شوند و تنها 30 درصد به سال دوم می رسند که عدم توجیه اقتصادی، غیر سود آوری، اختلاس های داخلی و اختلاف های بین اعضا از مهمترین دلایل انحلال تعاونی ها ذکر شده است.

رستمی در ادامه گفت: تعاونی یک امر توسعه ای است و نه اقتصادی زیرا توسعه یک فرآیند چند وجهی است که یکی از وجوه آن وجه اقتصادی است که متاسفانه در کشور ما با نگاه صرفا اقتصادی به مقوله تعاونی ، سایر خدماتش عملا نادیده گرفته شده است.

مدیرکل دفتر آموزش، ترویج و تحقیقات تعاونی های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به رویکردهای ویژه تعاونی در کشور گفت: تعاونی ها قادرند بحث اشتغال، عمران، فرهنگ، ارتقاء رفاه عمومی، انسجام سرمایه های کوچک را ساماندهی کنند در حالی که ممکن است به لحاظ اقتصادی چندان قوی نباشند.

وی گفت: بررسی جایگاه اصلی تعاونی در کشور نشان می دهد که تعاونی ها در توسعه کشور نقش مهمی دارند که قوانین تعاونی در کشور ما بسیار ناکافی و ناکارآمد است.

دکتر رستمی با بیان اینکه تعاونی های کشور دارای مشکلاتی هستند، اظهارداشت: رفع مشکلات تعاونی ها نیازمند مجموعه اقدامات هماهنگ و سنجیده‌ای است که آموزش نیروی انسانی از مهمترین این اقدامات است، آموزش ارزانترین و کاراترین ابزاری است که پاسخگوی بسیاری از نارسائی ها می‌باشد.

انتهای پیام  313/17

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha