جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی

حوزه/ کرسی نقد کتاب «بررسی آثار هماوردنمایان با قرآن در قرن اخیر» با ارائه حجت الاسلام والمسلمین محمدعلی محمدی و نقد حجت الاسلام والمسلمین مدبر در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، کرسی نقد کتاب «بررسی آثار هماوردنمایان با قرآن در قرن اخیر» با ارائه حجت الاسلام والمسلمین محمدعلی محمدی در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد.

وی در این نشست اظهار داشت: سخن گفتن از قرآن همان اندازه پایان ناپذیر است که سخن گفتن از خدا، قرآن، معجزه نبوی، آفتاب زندگی و راز پایندگی است.

این محقق و پژوهشگر با اشاره به اینکه کتاب الهی، راهنمای متقین و مونس اهل یقین است، ابراز داشت: قرآن تنها کتابی است که از تحریف مصون مانده و خداوند متعال، حفاظت آن را بر عهده گرفته است.

حجت الاسلام والمسلمین محمدی با بیان این مطلب که راز جاودانگی قرآن، اعجاز کتاب الهی است، خاطرنشان ساخت: اهمیت بحث اعجاز و نقشی که در معرفی کتاب الهی بر عهده دارد، سبب شده که عده ای از راه شبهه افکنی سعی کنند کینه خود نسبت به اسلام و قرآن را از این راه فرو نشانند و به فرموده قرآن: «آنان می خواهند نور خدا را با دهان خود خاموش سازند؛ ولی خدا نور خود را کامل می کند؛ هرچند کافران خوش نداشته باشند».

وی تصریح کرد: یکی از حوزه های اصلی برای شبهه پراکنی، ادعای هماوردی با قرآن و ارائه متونی در برابر قرآن است که ما در این کتاب معارض نمایان در قرن اخیر را معرفی و آثارشان را نقد کرده ایم.

این محقق و پژوهشگر با اشاره به اینکه در فصل اول این کتاب به کلیات و تعاریف پرداخته ایم، بیان داشت: در این فصل، اهمیت و ضرورت انجام این تحقیق را بیان و بر این نکته تأکید کرده ایم که با توجه به تحدی قرآن، عده ای در مقام پاسخ گویی به این تحدی برآمده و متونی ارائه کرده اند؛ از این رو در مقام دفاع از قرآن کریم لازم است به گونه ای علمی، این هماوردی ها نقد شود.

حجت الاسلام والمسلمین محمدی اظهار داشت: در ادامه این کتاب به پیشینه بحث ارائه شده که اصل تحدی قبل از اسلام نیز در بین عرب ها مرسوم بوده و در پاسخ به تحدی قرآن، عده ای بحث خود را در این میدان آزموده و دانشمندان مسلمان به آن هماورد نمایی ها پاسخ داده اند؛ چنانکه در قرن اخیر نیز دانشوران، برخی از آثار هماوردنمایان را نقد کرده اند؛ ولی در این نقدها غالبا به موارد بسیار اندکی محدود شده و به شبهات هماوردنمایان نیز اشاره شده است.

وی ابراز داشت: مفهوم شناسی اعجاز، مفهوم شناسی تحدی و معارضه، بررسی ارتباط تحدی با اعجاز، کمترین حد تحدی، گستره تحدی و ... از دیگر مباحثی است که در فصل نخست این کتاب آورده شده است.

این محقق و پژوهشگر با اشاره به اینکه در فصل دوم این کتاب اهداف معارضه کنندگان بررسی شده است، خاطرنشان ساخت: انکار وحیانیت قرآن، مأیوس کردن مسلمانان؛ به ویژه جوانان، سوء استفاده از فطرت پاک انسان ها، اثبات ادعای وجود تعارض بین آیات قرآن، نقد و رد تفصیلی آیات و سور قرآن کریم، ترویج افکار باطل، سرگرم کردن محققان دینی به پاسخگویی و بازماندن آنان از ترویج دین، پیشگیری از رشد روزافزون اسلام، اثبات خشونت طلبی مسلمانان و ... از جمله اهداف معارضه کنندگان می باشد.

حجت الاسلام والمسلمین محمدی تصریح کرد: در فصل سوم از این کتاب، پس از معرفی کوتاه نصیرالدین الظافر، نمونه هایی از سوره های ادعایی کتاب حسن الایجاز بررسی شده است که مهمترین مباحث آن: معرفی اجمالی کتاب و نویسنده، روش های شبهه پراکنی ظافر، معارضه با سوره های حمد و سوره کوثر، نقد مهمترین شبهات حسن الایجاز و ... می باشد.

وی ادامه داد: همچنین در فصل چهارم پس از معرفی انیس شُروش نمونه هایی از سوره های ادعایی وی در فرقان الحق، در بوته نقد قرار گرفته است.

این محقق و پژوهشگر ابراز داشت: این فصل که بزرگترین فصل کتاب است، پس از معرفی کتاب و نویسنده، در دو گفتار اصلی ابتدا اشکالات و نقدهای کلی فرقان الحق ارائه و در ادامه چند سوره ادعایی به عنوان نمونه مورد بحث قرار گرفته است.

حجت الاسلام والمسملین محمدی با اشاره به اینکه در فصل پنجم از این کتاب از بسام درویش و سوره های ادعایی او سخن گفته ایم، خاطرنشان ساخت: در این فصل نیز ابتدا بسام درویش معرفی و برخی از سوره های ادعایی همچون سوره المسلمون، سوره التجسد، سوره الوصایا و سوره الایمان نقد شده است.

وی در پایان تصریح کرد: ششمین و آخرین فصل کتاب به بررسی آثار دیگر هماوردنمایان و متونی که گفته شده در مقام معارضه با قرآن ارائه شده، اختصاص یافته است که هماوردنمایانی همچون ابن کریشان و متونی همانند قرآن شعبی، قرآن رابسو، قرآن جدید آمریکایی می باشد.

در ادامه این نشست، حجت الاسلام والمسلمین علی مدبر (اسلامی) به عنوان ناقد به ایراد سخن پرداخت و گفت: این اثر بسیار ارزشمند بوده و از نقاط برجسته و قوت این اثر، رویکرد این پژوهش است که علاوه بر توجه به هماوردنمایان، به انگیزه آنان نیز پرداخته شده و محدودبودن گستره پژوهش و بهره گیری فراوان از منابع نیز از دیگر مباحث خوب این کتاب است.

وی در ادامه به بیان اشکالات کتاب پرداخت و گفت: افراط در نقد شبهه یکی از اشکالات این پژوهش است؛ چراکه توجه زیاد به برخی از مباحث، برای یک اثر پژوهشی مناسب نمی باشد.

ناقد کتاب «بررسی آثار هماوردنمایان با قرآن در قرن اخیر» اظهار داشت: اگرچه برخی از آثاری که مدعیان هماوردی ارائه کردند، سبک و سست است؛ اما نقد ما باید رنگ  و سبقه علمی داشته باشد و به نظر برخی از صفحات این کتاب از این سبقه خارج شده است.

حجت الاسلام والمسلمین مدبر ابراز داشت: ارائه برخی از مطالب نقلی بی سند، یکی از اشکالات این کتاب است که باید تصحیح گردد.

وی خاطرنشان ساخت: نقل مطلب از منبع واسطه از دیگر اشکالاتی است که می توان به آن اشاره کرد؛ چراکه تا زمانی که به منبع اصلی دسترسی داریم، نباید از منبع واسطه مطلبی ارائه کرد.

این محقق و پژوهشگر تصریح کرد: ترجمه برخی از آیات مذکور در این کتاب نیز آنچنان دقیق نبوده و مؤلف محترم می توانستند از ترجمه های بهتر استفاده نمایند.

حجت الاسلام والمسلمین مدبر بیان داشت: توجه بیشتر به مراحل تحدی از دیگر مباحثی است که مؤلف این کتاب می تواند بر آن دقت بیشتری داشته باشند؛ چراکه محل شبهه است و می تواند تکمیل گردد.

وی اظهار داشت: بیان اهداف معارضان در این کتاب با یکدیگر همپوشانی داشته و در عرض یکدیگر نیستند؛ پس باید در آن تجدید نظر صورت بگیرد.

ناقد کتاب «بررسی آثار هماوردنمایان با قرآن در قرن اخیر» در پایان ابراز داشت: باید پشت پرده این آثار بیشتر نشان داده شود تا نقش استکبار نمایان گردد.

گفتنی است در پایان این نشست، حجت الاسلام والمسلمین محمدی به برخی از نقدها پاسخ داد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha