شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
نقد کتاب

حوزه/ با حضور اساتید و صاحبنظران عرصه اقتصاد نشست نقد علمی کتاب « اقتصاد تعاونی از منظر اسلام » همراه با ارائه مولف اثر در سالن همایش های انجمن های علمی حوزه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه»، در این نشست، که عصر دوشنبه و با حضور مولف حجت الاسلام و المسلمین احمد علی یوسفی عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه و نقادی حجت الاسلام و المسلمین محمد تقی نظرپور عضو هیئت علمی دانشگاه مفید و دکتر حمداله رستمی مدیر کل دفتر آموزش ، ترویج و تحقیقات وزارت تعاون خواهند بود.

بر اساس این گزارش: مولف کتاب در این نشست علمی بیان داشت: براساس منابع تحقیقاتی موجود، از جهت تاریخی، علت شکل گیری نهضت تعاونی، مفاسد حاصل از استقرار نظام اقتصادی سرمایه داری لیبرال بوده است. نظام سرمایه داری لیبرال، با توجه به مبانی هستی شناختی و انسان شناختی خاص خود، حداکثر نمودن سود مادی شخصی را تنها رفتار عقلایی در عرصه اقتصادی معرفی نمود و به دنبال آن ،به شدت از مالکیت خصوصی فردی، آزادی اقتصادی، سیستم رقابت آزاد اقتصادی و عدم مداخله دولت در اقتصاد حمایت کرد.

حجت الاسلام والمسلمین یوسفی ادامه داد: پیگیری این آموزه ها در عرصه اقتصادی سبب شکاف طبقاتی فقر گسترده و بسیاری مفاسد دیگر شد، متفکرانی برای نجات کارگران و رفع فقر گسترده، به دنبال اقتصاد تعاونی رفتند، بنابراین بررسی ابعاد اقتصاد تعاونی و تحولات تاریخی آن و نیز تفاوت ها و تمایزهای آن با اقتصاد تعاونی از منظر اسلام، امر لازمی است.

استاد حوزه و دانشگاه یادآور شد: در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، اقتصاد به سه بخش دولتی، تعاونی و خصوصی تقسیم شده است که اقتصاد تعاونی یکی از این سه بخش می باشد.

حجت الاسلام والمسلمین  یوسفی اظهارداشت: این کتاب پس از شناسایی ابعاد و تحولات تاریخی اقتصاد تعاونی، به بررسی مبانی بینشی و ارزشی اقتصاد تعاونی از منظر اسلام توجه کرده و با تحقیق درباره اصول و اهداف اقتصاد تعاونی به ارائه مدل های اجرایی و آثار اقتصادی آن ها بر اساس تعالیم اسلامی می پردازد.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی افزود: کتاب اقتصاد تعاونی از منظر اسلام در 14 فصل تنظیم شده و مباحثی همچون ماهیت اقتصاد تعاونی و شرکت های تعاونی، تحولات تاریخی شکل گیری اقتصاد تعاونی، آموزه های نظام اقتصادی سرمایه داری و اقتصاد تعاونی و همچنین آموزه های نظام اقتصادی کمونیسم و اقتصاد تعاونی در آن مطرح شده است.

وی گفت: مبانی بینشی اسلام و اقتصاد تعاونی و همچنین ارزش های اخلاقی اسلام و اقتصاد تعاونی از دیگر فصول مطرح شده در این کتاب است.

حجت الاسلام  والمسلمین یوسفی در این اثر گرانسنگ علاوه بر طرح اصول رفتاری اقتصادی و اقتصاد تعاونی به موضوع هایی همچون مالکیت در اسلام و اقتصاد تعاونی، اهداف اقتصادی تعاونی در اسلام و اصول اقتصاد تعاونی از دیدگاه اسلام پرداخته شده است.

وی همچنین ضمن جمع بندی و ارائه چند پیشنهاد به انواع مدل های اجرایی اقتصاد تعاونی از دیدگاه اسلام، جایگاه اقتصاد بخش تعاونی در نظام اقتصادی اسلام و همچنین اقتصاد تعاونی و به توزیع عادلانه ثروت و درآمد ها در اسلام اشاره کرده است.

لازم به ذکر است، کتاب اقتصاد تعاونی از منظر اسلام نوشته حجت الاسلام والمسلمین  احمدعلی یوسفی از سوی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی  در 2 هزار نسخه منتشر شده است.

انتهای پیام  313/17

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha