جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
  نشست  مفهوم پژوهی واژه خلیفه  در پژوهشکده حدیث حوزه

حوزه/ حوزه/ دوازدهمین نشست علمی از سلسله نشست های پیوسته سید مرتضی(ره) با عنوان « مفهوم پژوهی واژه خلیفه» در پژوهشکده حدیث حوزه برگزار شد.

 به گزارش خبرنگار خبرگرازی «حوزه»، نشست نقد مقاله مفهوم پژوهی واژه خلیفه با ارائه محمد حسین فیض اخلاقی و با حضور حجج اسلام عطایی، صفری، محققیان، انجم شعاع و قربانی به عنوان ناقدین این نشست علمی در محل تالار ثقه الاسلام شیخ کلینی(ره) این پژوهشکده  حدیث حوزه برپا شد.

حجت الاسلام محمدحسین فیض اخلاقی دراین  نشست علمی نقد «مفهوم پژوهی واژه خلیفه» ک اظهارداشت: این مفهوم پژوهی به حسب نیاز مورد پژوهش قرار گرفت به طوریکه واژه مورد نظر به طور دقیق معنا شد و واژگان متشابه و متضاد آن نیز بعد از شناسایی مورد ارزیابی قرار گرفت.

وی افزود: « خلیفه »، یکی از واژه های پر کاربرد در روایات می باشد که بعضاً با عنوان « یوَم الدّار»، « یوم الانذار »، « حدیث عشیره » به کار رفته است.

این محقق  برای تببین بیشتر واژه خلیفه به حدیث یوم الدّار اشاره کرد و گفت: حدیث یَومُ الدّار، مشهور به حدیث یوم الإنذار و حدیث عشیره، روایتی از پیامبر اکرم(ص)که در آن، از خویشاوندان خود می‌خواهد دعوت او را بپذیرند و اسلام بیاورند و در ضمن آن به وصایت و خلافت بلافصل علی بن ابی طالب(ع) تصریح می‌کند.

حجت الاسلام فیض اخلاقی ادامه داد: بنابر منابع تاریخی، حدیثی و تفسیری، این حدیث پس از آن صادر شد که در سال سوم بعثت، طبق آیه ۲۱۴ سوره شعراء مشهور به آیه انذار، پیامبر مامور شد تا خویشاوندان نزدیک خویش را به اسلام دعوت کند.

وی بیان داشت: مفهوم پژوهی واژه خلیفه دو ویژگی « نوآوری » در مفهوم پژوهی و «طرح موضوع یک مقاله مستقل » را به همراه دارد.

در ادامه این نشست علمی ناقدان حاضر در جلسه ضمن تایید موضوع مورد بحث نکاتی کارشناسی را در خصوص ساختار و نوع چینش مطالب به نویسنده ارائه کردند.

انتهای پیام   313/17

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha