سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
آیت الله اعرافی - مدیر حوزه

حوزه/ رئیس جامعه المصطفی با بیان اینکه المصطفی جایگاه ویژه ای را برای ارائه تقریبی معارف دینی ترسیم نموده است، اذعان داشت: توجه به وحدت اسلامی، پرچمی است که باید در تمام مراکز جهان اسلام بر افراشته شود.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین اعرافی در دیدار با ماموستا نیازی هورامانی، مشاور آئینی مکتب سیاسی اتحاد میهنی کردستان عراق، ضمن ارائه گزارشی از فعالیت های جامعه المصطفی، با تأکید بر این که برای مذاهب اسلامی و ادیان رسمی کشور، هیچ خط قرمزی در تحصیلات عالی وجود ندارد، تصریح کرد: ایران اسلامی از لحاظ تحصیلات تکمیلی توسعه فزاینده ای داشته است.

وی ضمن اشاره به راه اندازی رشته های متعدد و متنوع در نظام آموزش عالی جمهوری اسلامی ایران، با بیان این که بودجه های تحقیقاتی ایران اسلامی بیش از یک درصد از تولید ناخالص ملی را به خود اختصاص داده است، اظهار داشت: دانشگاه ها و دانشمندان ایران اسلامی سالیانه بیش از 40 هزار مقاله در مراکز بین المللی جهان منتشر می کنند.

حجت الاسلام والمسلمین اعرافی با بیان این که ایران اسلامی ضمن تأکید بر آرمان های انقلابی، در رشد علمی شتاب فزارنده ای را رقم زده است، یادآور شد: تحول بزرگ علمی در این کشور در حالی روی داده، که جمهوری اسلامی ایران در تمام سال های بعد از انقلاب در تحریم بوده، در برابر زورگویی های استکبار جهانی ایستاده است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تلاش برای نهادینه سازی نگاه های اسلامی در رشته های دانشگاهی  را از رویکردهای مهم نظام آموزش عالی ایران اسلامی عنوان کرد و اظهار داشت: رشد علمی همراه با نگاه اسلامی از مهمترین ویژگی های دانشگاه های ایران اسلامی است.

امام جمعه قم خاطرنشان کرد: آرمان های الهی اسلام و تبیین معارف دینی، می توان رشد علمی فزاینده ای را رقم زد؛ استکبار جهانی، ایران را از همه فناوری های نوین محروم نموده، هیچگاه فکر نمی کرد؛ جوانان این مرز و بوم، با توکل به خداوند و پشتکار اسلامی، قله های بزرگ علم را فتح نمایند.

وی ضمن ابراز تأسف از پراکندگی جهان اسلام در عصر کنونی، اظهار داشت: متأسفانه بیش از 50 کشور با بالغ بر 1.5 میلیارد جمعیت و نیز سرمایه های اقتصادی و استراتژیک قوی، از قدرت تصمیم گیری چندانی در تحولات جهانی برخودار نیستند. اگر با منطقی درست در کنار هم حرکت می کردیم، نه اسرائیل در منطقه جایگاهی داشت و نه کسی جرأت تجاوز به سرزمین های اسلامی را پیدا می کرد.

رئیس جامعه المصطفی در بخش دیگری از سخنان خود به محور های آموزش حوزوی در شهر مقدس قم اشاره نمود و اذعان داشت: جامعه المصطفی حوزه ای مدرن و بین المللی است که بهره گیری از دانش های روز آموزشی و پژوهشی را مورد توجه قرار می دهد.

وی فرا مذهبی بودن را نخستین مزیت جامعه المصطفی عنوان کرد و ابراز داشت: هیچ یک از نهادهای بین المللی جهان اسلام از چنین ویژگی برخودار نیستند؛ به گونه ای که از 35 هزار نفر از دانش پژوهان المصطفی، بالغ بر 5 هزار نفر از برادران اهل سنت بوده، مباحث کلامی و فقهی این عزیزان، بر اساس رویکردهای مذهبی خودشان ارائه می گردد.

تأکید المصطفی بر ارائه تقریبی معارف دینی

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان این که المصطفی جایگاه ویژه ای را برای ارائه تقریبی معارف دینی ترسیم نموده است، اذعان داشت: توجه به وحدت اسلامی، پرچمی است که باید در تمام مراکز جهان اسلام بر افراشته شود.

امام جمعه قم تأکید بر حوزه علوم عقلی و فلسفی دائر به نیاز امروز جهان اسلام را از دیگر سیاست های المصطفی دانست و تصریح کرد: جامعه المصطفی با نگاه تطبیقی ابواب جدیدی را در حوزه های فقهی ترسیم نموده است.

وی توجه به حوزه علوم انسانی و اجتماعی با نگاه اسلامی را از دیگر بایسته های فعالیتی المصطفی عنوان کرد و خاطرنشان ساخت: جامعه المصطفی در میان امت اسلام، بر وحدت و یگانگی تأکید داشته در میان غیر مسلمانان بر گفتگو سفارش می کند.

حجت الاسلام والمسلمین اعرافی در پایان با تاکید بر این که دروازه های المصطفی به روی ارتباط با علمای منطقه باز است و از هر همکاری استقبال می کند، یادآور شد: امیدواریم روابط خوب ایران و منطقه کردستان عراق روز به روز گسترش یابد.

ملت ایران بهترین همسایه مردم کردستان عراق

گفتنی است؛ ماموستا نیازی هورامانی در این دیدار ضمن تقدیر از تلاش های جامعه المصطفی در عرصه بین الملل، اظهار داشت: ما آماده هر نوع همکاری علمی و دینی با مراکز ایران هستیم؛ در این میان جامعه المصطفی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

 وی ضمن تأکید بر تعاملات روز افزون علمای شیعی و سنی در جهان اسلام، اذعان داشت: موسسه تعایش کردستان و جامعه المصطفی می توانند با گسترش تعامل و ارتباط قوی به دستاوردهای ارزشمندی در جهان اسلام دست یابند.

مشاور آئینی مکتب سیاسی اتحاد میهنی کردستان عراق، ضمن درخواست راه اندازی نمایندگی جامعه المصطفی در منطقه کردستان عراق، اذعان داشت: می توان در راستای تبادل استاد و دانشجو میان موسسه تعایش کردستان و جامعه المصطفی قدم های محکم تری به منظور تعامل مراکز دینی جهان اسلام برداشت.

ماموستا نیازی هورامانی همکاری در عرصه های فرهنگی، آموزشی و پژوهشی با جامعه المصطفی را ارزشمند توصیف نمود و خاطرنشان کرد: ملت ایران بهترین همسایگان مردمان کردستان عراق به شمار می روند

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha