پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
حجت الاسلام اعرافی

حوزه/ عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: پس از تدوین و تصویب سند چشم انداز و تحول آموزش و پرورش خدمت رهبر معظم انقلاب رسیدیم و معظم له فرمودند: نظر شما درباره این سند چیست که خدمت ایشان رضایت نزدیک به ۶۰ درصدی را اعلام کردم که در ادامه بیان کردم: در این سند هرآنچه که در توان بوده، به کار گرفته شده؛ اما حوزه و دانشگاه تولید و تئوری پردازی لازم برای حوزه تربیت و پرورش را نداشته اند.

به گزارش خبرگزاری«حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین علیرضا اعرافی پیش از ظهر امروز در همایش «تجلیل از برگزیدگان فراخوان علمی تخصصی تربیت» که در بنیاد علوم وحیانی اسراء برگزار شد، اظهار داشت: پس از تدوین و تصویب سند چشم انداز و تحول آموزش و پرورش خدمت رهبر معظم انقلاب رسیدیم و معظم له فرمودند: نظر شما درباره این سند چیست که خدمت ایشان رضایت نزدیک به 60 درصدی را اعلام کردم که در ادامه بیان کردم: در این سند هرآنچه که در توان بوده، به کار گرفته شده؛ اما حوزه و دانشگاه تولید و تئوری پردازی لازم برای حوزه تربیت و پرورش را نداشته اند.

وی ابراز داشت: سند قابل قبولی تصویب شده و همه بر اساس قانون موظف به اجرای آن هستیم و مسئولان امر نیز در حال تحقق آن می باشند.

رئیس المصطفی با اشاره به اینکه این سند دارای 8 هدف کلان است، خاطرنشان ساخت:  روح حاکم بر 180 گزاره پایه در سند چشم انداز آموزش و پرورش بر مبنای قرائتی از اسلام است که اجتهادی، عقلانی، اصیل و روشمند می باشد.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه تصریح کرد: انقلاب اسلامی و سند چشم انداز آموزش و پرورش ارائه دهنده تفسیر خاصی از اسلام است که این دین در آن لیبرالیستی و سکولاریستی و در عین حال متهجرمآبانه و خردگریز و خرد ستیز تفسیر نشده است؛ بلکه اسلام در این قرائت اجتهادی و عقلانی و پایه های اصلی آن بر منطق استوار است.

امام جمعه قم بیان داشت: نگاه سند به تربیت بر اساس تفسیر جدیدی از علم است که متفاوت با تفسیر و پارادایم حاکم بر علم در جهان غرب می باشد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار داشت: نگاه جامع در این سند، نگاهی وسیع به علم و معرفت بشری است؛ نگاهی که پیشرفت بشری را نفی کرده؛ اما در حصر روش ها در این روش به شدت پرهیز می دهد.

حجت الاسلام والمسلمین اعرافی ابراز داشت: رویکرد جامع و متوازن به تربیت یکی دیگر از ویژگی های سند چشم انداز آموزش و پرورش است.

وی خاطرنشان ساخت: همه نگران هستیم که تربیت ما کاریکاتوری و نامتوازن باشد که برای تصحیح آن نیاز به تئوری های جدی است که در این سند به آن توجه شده است؛ البته مسئولان باید معیار و توازن ها را در مباحث تربیتی مشخص و اجرا نمایند.

رئیس المصطفی با اشاره به نگاه های سیاسی به معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش از گذشته، تصریح کرد: وجود چنین معاونتی در این وزارت مورد نیاز است؛ اما برداشت غلط این است که تمام تربیت و اخلاق را به یک بخش سپرده ایم که بدترین آسیب نظام پرورشی می باشد.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه بیان داشت: اندیشه تمدنی و بین الملل اسلامی و جهانی از مباحثی است که باید در آموزش و پرورش به آن توجه شود؛ چراکه امروز با بالاگرفتن تکفیر و ترور مقداری از این آرمان دور شده ایم؛ اما واقع مطلب این است که این أمر شدنی است و باید برای تحقق آن تلاش کرد.

امام جمعه قم گفت: امروز بخش های آموزشی بی منطقی در عربستان وجود دارد که جهان اسلام را به خاک و خون کشیده است و باید با ایجاد گفتگو با کشورهای گوناگون از این مشکلات کاست.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار داشت: رویکرد حاکم بر سند اندیشه حاکم بر تمدنی اسلامی است؛ اما شکل گیری بین الملل اسلامی مهم است و باید برای دستیابی به آن تلاش کرد.

حجت الاسلام والمسلمین اعرافی ابراز داشت: تقویت هویت اسلامی، ملی و اعتماد به نفس از دیگر ویژگی های سند چشم انداز آموزش و پرورش است که دبیران عزیز باید برای تحقق و شکل گیری آن در میان دانش آموزان تلاش کنند.

وی با اشاره به اهمیت ادبیات فارسی و سخنان رهبر معظم انقلاب درباره زبان انگلیسی، خاطرنشان ساخت: اینکه بگوییم با این سخن رهبر انقلاب باید زبان انگلیسی را کنار بگذاریم که سخن نادرستی است؛ چراکه همه می دانند یکی از زبان های علم، این زبان است؛ اما رهبر انقلاب معتقدند که غرب نباید با یک پرچم و زبان، همه را در خود هضم نماید.

رئیس جامعه المصطفی در پایان تصریح کرد: ما بدون هنر و ادبیات در رشد متوازن دانش آموزان موفق نخواهیم شد و باید هنرهای مشروع را در میان آنان ترویج نماییم.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha