شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
رئیس جامعه المصطفی در دیدار هیئت عالی رتبه رومانی

حوزه/ رئیس جامعه المصطفی(ص) گفت: پیشتازی علمای دین در اصلاح انعکاس گفتمان های دینی، برای نجات بشریت از خشونت های ترسیمی استکبار جهانی بسیار مهم است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین اعرافی در دیدار اسقف اعظم، رئیس جمهور اسبق رومانی و نه نفر از استادان معارف و کاردینال‌ رومانیایی، ضمن ابراز خرسندی از حضور میهمانان بلند پایه این کشور، تصریح کرد: در یک صد سال اخیر ارتباطات خوبی میان ایران و رومانی ایجاد شده است؛ امیدواریم این هیئت بلندپایه در توسعه روابط دو کشور نقش موثری را ایفا نماید.

وی با تأکید بر این که گفتگوها در بهبود روابط شمال و جنوب، ادیان و فرهنگ های گوناگون، و نیز برای رسیدن به صلح و عدالت جامعه بشری مفید خواهد بود، اظهار داشت: قم پایگاه اندیشه ای است که از هر گفتگو و تعامل فکری استقبال نموده، نوعی قرائت عقلانی، منطقی و عدالت خواه از اسلام را منعکس می کند.

* آمادگی دروازه های ذهن و عقل المصطفی بر گفتگوهای دینی

رئیس جامعه المصطفی خاطرنشان کرد: دروازه های ذهن و عقل ما به عنوان حوزه دینی و جامعه المصطفی، برای بررسی و گفتگو بر سر مسائل اساسی مشترک، به ویژه گفتگوی اسلام و مسیحیت، بالاخص ارتدوکس و تشیع آمادگی دارد.

حجت الاسلام والمسلمین اعرافی با اشاره به این که رومانی در نقطه استراتژیک جهان قرار دارد، اظهار داشت: این کشور می تواند، پل ارتباط فرهنگ ها و تمدن های شمال و جنوب، شرق و غرب و اسلام و مسیحیت باشد، کشور رومانی می تواند، الگویی از هم زیستی و تعامل فکری را ارائه داده، حلقه وصل ادیان و فرهنگ ها باشد.

* گفتگوی اسلام و مسیحیت زمینه­ساز صلح و سعادت بشری

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار داشت: هم زیستی و گفتگوی مسلمانان و مسیحیان زمینه­ ساز صلح و سعادت بشری بوده، این تعاملات می تواند الگویی برای جهانیان قرار گیرد.

وی با بیان این که انقلاب اسلامی، قم و المصطفی حامل اندیشه و قرائتی از اسلام است که به بهانه های گوناگون برخی از دولت های سیاسی مانع فهم آن شده اند، ابراز داشت: دستگاه های تبلیغاتی جهان استکبار به دلایل غیر عادلانه مانع ارائه گفتمان انقلاب اسلامی به جهانیان شده اند.

* شناخت قرائت درست از اسلام تضمین کننده صلح و عدالت جهانی

رئیس جامعه المصطفی درک مواجهه بشر با خشونت و افراط گرایی در عصر کنونی را از مهمترین پیش بینی های گفتمان انقلاب اسلامی عنوان کرد و اظهار داشت: شناخت قرائت درست از اسلام می تواند تضمین کننده صلح و عدالت بوده، مانع درگیری های دینی و مذهبی جهان باشد.

* برخی از اصول اساسی اندیشه انقلاب اسلامی

وی به برخی از اصول اساسی اندیشه انقلاب اسلامی و قرائت جامعه المصطفی (ص) از اسلام اشاره نمود و اظهار داشت: بر اساس اندیشه عقلی و دینی، معتقدیم که انسان ها با قطع نظر از نژاد، فرهنگ و دین؛ می توانند با تمسک بر دو پایه «عقل و مبانی عقلی مشترک» و نیز «مبانی فطری و احساس مشترک» زیر یک خیمه جمع شوند.

حجت الاسلام والمسلمین اعرافی با بیان این که گفتمان انقلاب اسلامی به دو اصل فلسفی و اخلاقی فرا دینی مشترک اعتقاد دارد، گفت: متأسفانه در قرائت های متفاوت اسلام و مسیحیت، شاهد عدم تعهد به مبانی عقلی، فلسفی، فطری و اخلاقی قرائت دینی هستیم؛ اگر کسی به آن مسیر ورود پیدا کند، تضادهای بسیار شدیدی را رقم خواهد زد.

* مکتب اهل بیت(ع) نقطه اوج عقل گرایی و توجه به مبانی فلسفی

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی مکتب اهل بیت(علیهم السلام) را نقطه اوج عقل گرایی و توجه به مبانی فلسفی دانست و اظهار داشت: قم مهمترین پایگاه تولید اندیشه فلسفه اسلامی است، به گونه ای که در عصر کنونی بارزترین جلوه این اندیشه اسلامی در شهر قم ارائه می گردد.

* توجه به اشتراکات ادیان توحیدی از مهمترین اصول گفتمان انقلاب اسلامی

وی توجه به اشتراکات ویژه ادیان ابراهیمی و توحیدی، به طور خاص اسلام و مسیحیت را از مهمترین اصول گفتمان انقلاب اسلامی عنوان کرد و یادآور شد: قرآن کریم پر از آیاتی است که به ادیان ابراهیمی و پیامبران گذشته ادای احترام نموده، بر مشترکان کلان فلسفی و اخلاق بشری تأکید می کند.

حجت الاسلام والمسلمین اعرافی به برگزاری اجلاس واتیکان تحت عنوان «قم و رم» اشاره نمود و اظهار داشت: در آن کنفرانس پیشنهاد شد که اسلام و مسیحیت می تواند در حوزه فلسفی مشترکات خود را ارائه نموده، ضمن تأکید بر نقاط مشترک فراوان در حوزه های اخلاقی و اجتماعی، در عرصه های حقوقی نیز، حوزه های مشترک فراوانی را ترسیم نماید.

رئیس جامعه المصطفی با تأکید بر این که منشورهای مشترک میان ادیان به ویژه اسلام و مسیحیت، ناظر به مسائل اجتماعی؛ اخلاقی و جهانی مشترکی است، افزود: اصول و مبانی مشترک می تواند، به نفع دین و جهان بشریت باشد.

* بحث های منطقی و عقلانی، داور اختلافات احتمالی

وی اصل سوم گفتمان انقلاب اسلامی را عدم استواری روابط ادیان و فرهنگ ها، بر پایه جنگ و درگیری عنوان کرد و اذعان داشت: ضمن تأکید بر گفتگوی میان ادیان و فرهنگ ها؛ نباید جنگ های مذهبی درون دینی و جنگ های میان دینی مورد قبول باشد؛ بحث های منطقی و عقلانی باید داور اختلافات احتمالی قرار گیرند.

امام جمعه قم با بیان این که در گفتمان انقلاب اسلامی، ادیان به طور عام و به طور خاص اسلام دین اجتماعی و سیاسی است، اظهار داشت: گفتمان انقلاب اسلامی از تفسیر اسلام و هر دینی به دین فردی محض فاصله گرفته؛ معتقد است که تمام ادیان و پیامبران الهی سیاسی و اجتماعی بودند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان این که اسلام سیاسی مورد توجه گفتمان انقلاب اسلامی از ویژگی های خاصی برخودار است، خاطرنشان کرد: گفتمان انقلاب اسلامی با تندروی هایی که در جهان اسلام ارائه می شود، فاصله زیادی دارد.

* اسلام سیاسی در گفتمان انقلاب، مبتنی بر عقلانیت و آراء مردم است

حجت الاسلام والمسلمین اعرافی افزود: اسلام سیاسی مورد تأکید گفتمان انقلاب، مبتنی بر عقلانیت و آراء مردم است؛ به گونه ای که جمهوری اسلامی ایران، تمام ارکان قدرت خود را بر پایه آرای مردم استوار نموده، نظام سیاسی بر آمده از انتخاب مردم را مهم می شمرد.

رئیس جامعه المصطفی(ص) یادآور شد: متأسفانه برخی از قدرت های غربی با عدم پذیرش اسلام سیاسی عقلانی بر آمده از آراء مردم؛ از قدرت های استبدادی و پادشاهی بدون انتخابات و بدون توجه به حقوق بشر حمایت نموده، متحد می شوند.

وی تأکید کرد: حاصل اسلام سیاسی که اکنون رژیم آل سعود در جهان منعکس می کند، چیزی جز خشونت نیست، این رویکرد مردمان سرزمین های شرق و غرب عالم را به آتش می کشاند.

حجت الاسلام والمسلمین اعرافی اظهار داشت: بیش از یک دهه در این مرکز به هیئت های سیاسی اروپا و آمریکا تأکید نموده ام، که برخی از کشورهای اروپایی در حال حمایت از دولت های مستبدی هستید که در آن نظام های آموزش دینی، مولد تئوری های خشونت میان ادیان، فرهنگ ها و مذاهب است.

امام جمعه قم با بیان این که نظام های آموزشی و دینی ارتجاعی برخی از کشورهای منطقه، مورد حمایت استکبار جهانی است، اذعان داشت: از درون نظام های آموزشی این اقلیت، جنگ با مسیحیت و جنگ با مسلمانان معتقد به غیر فکر بسته آنها، استخراج می گردد.

* عقلانیت مرتجع جهان اسلام مورد حمایت قدرت های غربی

حجت الاسلام والمسلمین اعرافی با تأکید بر این که متأسفانه امروز عقلانیت مرتجع در جهان اسلام، مورد حمایت قدرت های بزرگ غرب قرار گرفته و خشونت های جهان کنونی را رقم زده است، اظهار داشت: اگر جهان غرب در گذشته عقلانیت دینی را دنبال می کرد، هیچ گاه شاهد خشونت های عصر کنونی نبودیم.

* پیشتازی علمای دین در اصلاح انعکاس گفتمان های دینی

رئیس جامعه المصطفی پیشتازی علمای دین در اصلاح انعکاس گفتمان های دینی، برای نجات بشریت از خشونت های ترسیمی استکبار جهانی را مهم دانست و اظهار داشت: همان گونه که ادیان از نقش بسیار مهمی در صلح و امنیت بشر برخودارند، باید در کنار این مقوله بسیار مهم، به معنویت و عدالت جهانی توجه بیشتری داشته باشند.

* دین خمیر مایه وجود بشریت

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با تأکید بر این که دین خمیر مایه وجود بشریت است، اذعان داشت: تبیین قرائت های درست از دین؛ در صلح، امنیت و عدالت جامعه بشری اثرگذار خواهد بود.

وی اظهار داشت: همان گونه که ادیان با کنار کشیدن از عرصه های سیاسی و بدون ایفای نقش سالم سیاسی نمی توانند تأثیرات عمیقی را در جهان بشریت رقم بزنند، سیاست زدگی و افراط در سیاست هم امر درستی نیست.

حجت الاسلام والمسلمین اعرافی با تأکید بر این که گفتمان انقلاب اسلامی، مسائل کلان و عام بشری را مورد توجه قرار داده است، خاطرنشان کرد: گفتمان انقلاب اسلامی به عدالت، صلح، تبعیض های نژادی و اقتصادی، فقر، مسائل خانواده، محیط زیست، یک جانبه گرایی های نظام سلطه، اشغال، جنگ و نیز پدیده زشت تروریسم حساس است.

وی با بیان این که در نظام آموزشی- تحقیقاتی و رشته های آموزشی المصطفی، تمام مسائل مورد نیاز بشری مورد توجه قرار گرفته است، خاطرنشان کرد: در شهر مقدس قم، مراجع و شخصیت های بزرگ، برنامه های گفتمانی وسیعی را برای مبارزه با تکفیر و ترور اجرا نموده اند، که در حال پیگیری است.

امام جمعه قم ضمن ابراز امیدواری از تأثیرات عمیق سفر هیئت های اروپایی در توسعه روابط اروپا و جهان اسلام، خاطرنشان کرد: امیدواریم حضور شما در ایران اسلامی، زمینه های تعمیق ارتباطات اجتماعی و فرهنگی جهان اسلام و مسیحیت را به دنبال داشته باشد.

* تأکید بر راه اندازی کارگروه مشترک دینی در سطح عالی

وی ضمن پیشنهاد راه اندازی کارگروه مشترک ثابتی در سطح عالی دینی بین ایران و رومانی اظهار داشت: در صورت تصویب این کارگروه در مراکز دینی و علمی، تأثیرات عمیقی در تعاملات روز افزون این دو کشور رقم خواهد خورد.

حجت الاسلام والمسلمین اعرافی در پایان تأکید کرد: ایران در عین انقلابی بودن اهل گفتگو است و تکیه گاه بسیار ارزشمندی برای شناخت آموزه های اسلامی به شمار می رود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha