پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
حجت الاسلام والمسلمین اعرافی

حوزه/ رئیس جامعه المصطفی با تأکید بر این که بعثت تلاقی دو تجلی و به هم رسیدن دو هنر نمایی بزرگ خداوند متعال است، یادآور شد: در این هنر نمایی، شریف ترین و عزیزترین انسان ها، بالاترین نسخه هدایت را دریافت می کند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» ، حجت الاسلام والمسلمین اعرافی ظهر امروز در مراسم فارغ التحصیلی تعدادی از دانش آموختگان جامعه المصطفی، ضمن تبریک ایام با سعادت بعثت نبی مکرم اسلام(صلی الله علیه و آله) با بیان این که هیچ نعمتی بالاتر از طلوع خورشید نبوت و رسالت پیامبر اعظم(صلی الله علیه و آله) نیست، تصریح کرد: قرآن کریم به درستی و جامعیت همه ابعاد وجود مبارک رسول الله(صلی الله علیه و آله) را به تصویر کشیده است.

بعثت بالاترین رویداد عالم ملک و ملکوت

وی بعثت را بالاترین رویداد همه عالم ملک و ملکوت عنوان کرد و ابراز داشت: در این روز تجلی خداوند متعال با همه اسماء و صفات در وجود پیامبر خدا و رخ نمایی ذات اقدس الهی در قرآن کریم جلوه گر است.

بعثت تلاقی و تجلی دو هنر نمایی بزرگ خداوند است

حجت الاسلام والمسلمین اعرافی با تأکید بر این که بعثت تلاقی دو تجلی و به هم رسیدن دو هنر نمایی بزرگ خداوند متعال است، یادآور شد: در این هنر نمایی، شریف ترین و عزیزترین انسان ها، بالاترین نسخه هدایت را دریافت می کند.

امام جمعه قم با اشاره به این که همه الطاف الهی در وجود مبارک نبی مکرم اسلام(صلی الله علیه و آله) جمع شده است و رحمت پیامبر اوج مهربانی ایشان به شمار می رود، خاطرنشان کرد: بعثت شکوه رحمت عامه و خاصه خداوند در وجودی جامع است؛ این وجود پر رحمت به هنگامی که خشم الهی در ایشان تجلی می یافت، کسی توان ایستادگی در برابر شکوهش را نداشت.

ودیعه الهی و نور آسمانی در رستاخیر مبعث تحقق پیدا کرده است

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان این که مهربانی، خشم، تواضع و شجاعت پیامبر گرامی(صلی الله علیه و آله) بی حد و حصر و مانند است، افزود: این ودیعه الهی و نور آسمانی است که در رستاخیر مبعث تحقق پیدا نموده است.

پاسخ تمام نیازهای بشر را می توان در بعثت یافت

امام جمعه قم ضمن تأکید بر جایگاه والای بعثت پیامبر مهربانی ها، با بیان این که هرآنچه امروز نیاز داریم در بعثت رسول الله(صلی الله علیه و آله) وجود دارد، تصریح کرد: بعث بشریت را به عدالت، نجابت، سعادت، عرفان، معنویت، اخلاق و نیز همبستگی امت اسلامی و مقاومت در برابر ظلم دعوت می کند.

دانش آموختگان نور افشان و تلألو معنویت در کشورها

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که طالبان معرفت که با عشق و شوق آمده و با کولاباری از مسئولیت رهسپار می شوند، باید نور افشان و تلألو معنویت در کشورهای خود باشند، اظهار داشت: معرفی درست اسلام با تمام جامعیت آن نخستین نکته مهمی است که باید مورد توجه دانش آموختگان معارف ناب الهی اسلامی قرار گیرد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: جامعه المصطفی مروج قرائتی از اسلام است، که خاندان پیامبر اعظم(صلی الله علیه و آله) به ما آموخته اند؛ باید مبشر اسلامی که هرکدام از دوستی، مهربانی، عدالت، جهاد و مقاوت را در نهان خود متبلور می سازد، باشیم.

توجه به نگاه راهبردی از مهمترین الزامات فعالیت بین المللی

وی با اشاره به این که مبشران معارف ناب الهی باید از نگاه راهبردی و کلان برخوردار باشند، خاطرنشان کرد: حرکت هایی که از نگاه راهبردی برخودرار نباشند، نمی توانند پاسخگوی نیازهای جهانی باشند. طلاب و دانش آموختگان باید از عمق استراتژیک و نگاه راهبردی برخوردار باشند.

رئیس جامعه المصطفی با بیان این که بهره مندی از نگاه راهبردی اقتضائات و شرایط زیادی دارد و می تواند معادلات بین المللی را تغییر دهد، ابراز داشت: باید ضمن شناخت عمیق اسلام و معارف الهی، شناخت جهان و آشنایی نسبت به معادلات آن را مورد توجه قرار دهیم.

وی در ادامه عمق بینش و نگاه استراتژیک امام خمینی(ره) را از مهمترین تفاوت های ایشان با علمای هم عصرشان دانست و تصریح کرد: توجه به عمق نگاه استراتژیک امام خمینی(ره) و شناخت افکار، اندیشه ها و جریانات دنیا از ضرورت های فعالیتی جامعه المصطفی است؛ برخورداری از نگاه راهبردی و استراتژیک ضرورتی است که عالمان دین باید به آن مجهز شوند.

حجت الاسلام والمسلمین اعرافی آمادگی برای حضور در تمام قلمروهای علمی، فکری و فرهنگی ضمن رعایت تمام شئون آن را از مهمترین انتظارات پیش روی جامعه المصطفی عنوان کرد و ابراز داشت: در این عصر نمی توان تبیین معارف ناب الهی را فقط به گوشه محراب و منبر خلاصه نمود؛ باید محراب و منبر با همه کرسی ها و عرصه های فکری و فرهنگی گره بخورد.

نقش هنر در رواج اندیشه ها، آیین ها و فکرها نباید فراموش شود

رئیس جامعه المصطفی با تأکید بر این که جامعه المصطفی با نگاه عام، جهان شمول و متنوع، گام های بزرگی را عرصه های مختلف تبیین معارف ناب الهی برداشته است، ابراز داشت: عرصه هنر و نقش آن در رواج اندیشه ها، گسترش آیین ها و فکرها را نباید فراموش کرد.

همچنان از غائبان صحنه هنر هستیم

 وی با بیان این که ایران اسلامی علی رغم برداشتن قدم های بزرگ، همچنان در صحنه هنر غائب است، خاطرنشان کرد: حضور ما در دهه ها رشته هنری، با منطقی که از انقلاب اسلامی آموخته ایم، حضوری کمرنگ است، باید حوزه هنر سرشار از اندیشه دینی شود.

حجت الاسلام والمسلمین اعرافی افزود: هنرهای گوناگون ضمن نفوذ و پنجه اندازی در سراسر زندگی آدمی، سبک های زندگی و نوع زیست بشری را هدف گیری نموده اند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به این که قرآن در ذات خود کتاب هنر است، خاطرنشان کرد: جهت دهی و هدایت گری عرصه های مختلف حوزه هنری امری بسیار مهم است، که باید مورد اهتمام قرار گیرد.

رسالت دین و مبعث را باید در فضای هنر نور افشانی کرد

رئیس جامعه المصطفی با تأکید بر این که رسانه، شبکه ها و فضاهای اجتماعی جهان اسلام، بایستی به هزار زبان و بیان تولیدات جذابی داشته باشند، یادآور شد: رسالت دین و مبعث پیامبر اعظم(صلی الله علیه و آله) را باید در فضای هنر نور افشانی کرد.

وی ظرفیت های گردشگردی و توریسم را فراتر از آن چیزی که امروز اجرا می شود، دانست و اذعان داشت: فضای توریسم و گردشگری باید منور به انوار پیامبر(صلی الله علیه و آله) و بعثت بوده، نور الهی در آن سایه افکنده باشد.

در فضای نخبگانی و دانشگاهی جهان حضور جدی داشته باشیم

حجت الاسلام والمسلمین اعرافی ضمن اشاره به حضور کمرنگ جریان اسلام ناب در فضاهای دانشگاهی جوامع بشری، خاطرنشان کرد: باید در فضاهای نخبگانی جوامع بشری حضوری جدی داشته باشیم.

امام جمعه قم برخورداری از نگاه منسجم، نظام وار و شبکه ای را مهم ارزیابی نمود و ابراز داشت: باید شبکه هم افزایی و ارتباط میان حاملان امانت بزرگ و پیام الهی ایجاد شود. نگاه همبستگی اسلامی و پیروی از مکتب اهل بیت(علیهم السلام) نباید فراموش گردد.

حوزه های دینی جهان اسلام ظرفیت پذیرش دانش پژوهان مذاهب مختلف را ایجاد نمایند

وی با اشاره به این که جامعه المصطفی ضمن برخورداری از شالوده مکتب اهل بیت(علیهم السلام) دانش پژوهانی از تمام مذاهب اسلامی را پذیرش نموده است، اظهار داشت: تمام حوزه های دینی جهان اسلام باید ظرفیت گفتگوی مذاهب و پذیرش دانش پژوهانی از مذاهب مختلف اسلامی را در خود نهادینه نمایند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با تأکید بر این که نگاه همبستگی و همگرایی اسلامی باید به جهان امروز بشارت داده شود، تصریح کرد: بعثت الهام بخش وحدت است و امروز تعصب طائفه ای نباید ما را از پیام وحدت بخش اسلامی دور کند.

برخورداری از نگاه کلان و راهبردی از مهمترین ویژگی های حوزه انقلابی

وی با بیان این که همبستگی درونی فارغ التحصیلان با اخلاق و معنویت، ضرورت امروز جوامع اسلامی است، خاطرنشان کرد: حوزه انقلابی که رهبر معظم انقلاب به آن اشاره می کنند، باید از نگاه کلان و راهبردی برخوردار بوده، معتقد باشد که می توان بشر را با حکمت موعظه حسنه، به سمت عدالت و معنویت رهنمون ساخت.

دانش آموختگان مشعلان فروزان معارف الهی

حجت الاسلام والمسلمین اعرافی در پایان با اشاره به این که دانش آموختگی ممکن است، پایان یک خط باشد؛ ولی پایان دانش آموزی و انجام رسالت الهی نیست، اظهارداشت: معادلات رفتاری، معرفتی، فکری و اخلاقی بشر نیاز به تابش انوار الهی دارد؛ این مهم در این دوران بر عهده شما عزیزان به عنوان مشعلان فروزان معارف الهی نهاده شده است.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha