سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
سیره شهدا

حوزه/ در ادامه سلسله نشست های راهبردی تأسيس مرکز تخصصی فرهنگ جهاد، اولین جلسه آن در سال ۱۳۹۵ برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، این  نشست که به همت مؤسسه روایت سیره شهدا و با حضور اساتید و برنامه ریزان این مرکز  ازجمله آیت الله ری شهری، حجج اسلام والمسلمین  اعرافی، توکل  پناهیان، ماندگاری، مؤمني، اسحاقیان، علیزاده و جمعی دیگر از اساتید مؤسسه روایت سیره شهدا برگزار گردید.

در ابتدای این جلسه حجت الاسلام والمسلمین ماندگاری ضمن خوش آمدگویی و تشکر از شرکت کنندگان در این نشست؛ خلاصه ای از فعالیت 15 ساله ی مؤسسه ی روایت سیره شهدا را در عرصه پژوهش، آموزش، اعزام راویان و تولید محصولات فرهنگی إرائه کرد.

مدیر مؤسسه روایت سیره شهدا در ادامه بیان داشت: این مرکز با هدف نهادینه سازی فرهنگ جهاد و شهادت به شیوه علمی و فقاهتی با تلاشهای فراوان صورت گرفته از سال 1390، بالاخره در اواخر سال 94 کلیات و برنامه رشته فرهنگ جهاد در شورای عالی حوزه های علمیه تصویب شد.

وی در پایان با بیان حجم گسترده برنامه های علمی و اجرایی صورت گرفته برای حصول این نتایج، خاطر نشان کرد: بهره گیری از ظرفیت های مراکز حوزوی و دانشگاهی از سیاست های این مرکز خواهد بود.

در ادامه،  حجت الاسلام والمسلمین  علیرضا  اعرافی ضمن تایید و مبارک دانستن این حرکت، خواستار مطالعه و تبیین جهاد به صورت تطبیقی بین مذاهب و بین ادیان حتی در ادیان غیر ابراهیمی شد و افزود:  این موضوع دارای حساسیت بین المللی است که ناشی از تفاسیر و تبیین و تصویر افراطی و غلط از این مفهوم است در حالی که جهاد معنای عامی است که ماهیت دفاعی دارد.

سپس حجت الاسلام والمسلمین  توکل در کنار ایده آل دانستن دورنمای طرح و مطالب ارزشمند آن، گفت: با توجه به این تنوع موضوعات و ارزش مباحث، می بایست افراد و اساتید بسیار معتمد و متخصص را به کار گرفت تا نتیجه عکس ندهد زیرا اجرای ناصحیح این امور فرجام بسیار مخربی خواهد داشت.

وی اضافه نمود: بسیاری از مشکلات ما در موضوع جهادی است که اهل سنت معرفی می کنند و باید در این باره فکری کرد.

همچنین در ادامه حجت الاسلام والمسلمین پناهیان نیاز به پاسخگویی شبهات جدی بین محافل دانشجویی و غیر دانشجویی به خصوص با وجود تعاملات با اهل سنت را دلیل ضرورت وجود چنین مرکزی دانست.

آیت الله ری شهری نیز ضمن اعتراض به دیدگاه انحرافی برخی از شخصیت ها،  گفت: نباید نگاه ما به گونه ای باشد که برخی فکر می کنند در تفکر جهادی همانند تکفیری ها باید همه را از دم تیغ گذراند بلکه باید به گونه ای جهاد اصیل را معرفی کرد که این تفکر افراطی، جزئی از اسلام به نظر نیاید و بنده در این امور آقای ماندگاری و گروهش را مورد اعتماد و توانمند می بینم.

حجج اسلام اسحاقیان و علیزاده از متولیان پیگیری و تأسيس مرکز تخصصی فرهنگ جهاد ضمن تبیین عمق نگاه اجتهادی در پرداختن به موضوع جهاد در میان رشته های مختلف حوزوی، تذکرهای بزرگان را مورد نظر و توجه ویژه دانستند. همچنین اضافه کردند:  این رشته در صورت اجرای صحیح و جامع تقویت کننده فرهنگ جهاد و روحیه انقلابی در حوزه علمیه و جامعه اسلامی خواهد بود.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha