شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
حجت الاسلام والمسلمین اعرافی

حوزه/ عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان این که باید مسیر مشخص و معینی برای مقابله با تزلزل در تعامل فکری و فلسفی اندیشه های بنیادین دینی در مواجهه های عصر نوین ترسیم گردد، گفت: جامعه المصطفی آماده تعمیق گفتگوهای فکری و فلسفی در حوزه اسلام و مسیحیت است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین اعرافی در دیدار  اسقف اعظم لئو بوکاردی، سفیر واتیکان در ایران، ضمن خوش آمدگویی و ابراز خرسندی از حضور در شهر مقدس قم و جامعه المصطفی، با بیان این که قم، یکی از پایگاه های تولید فکر و اندیشه اسلامی در جهان است، اظهار داشت: به رغم همه مشکلات در سال های اخیر، ایران اسلامی در حوزه دانشگاهی قله های بلندی را فتح نموده است.

* ایران در بسیاری از عرصه های علمی به مرزهای دانشی نزدیک شده است

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان این که جمهوری اسلامی ایران در قلمروهای علمی و فناوری، قدم های بزرگی را برداشته است، گفت: ایران در بسیاری از عرصه های علمی و فناوری، به مرزهای دانشی نزدیک شده است.

وی در ادامه ضمن ارائه گزارشی از فعالیت های حوزه های دینی ایران، خاطرنشان کرد: شهر قم، مرکز آموزش ها و تحقیقات حوزه اسلام با قرائت شیعی است که در آن، بیش از یکصد هزار نفر در حال تحصیل علوم و معارف دینی هستند.

* قم میزبان میهمانانی از 100 ملیت جهان

حجت الاسلام والمسلمین اعرافی با اشاره به این که بزرگترین شخصیت های علمی علوم اسلامی و اکثر مراجع دینی در قم حضور یافته اند، خاطرنشان کرد: این شهر، میزبان میهمانانی از  100 ملیت جهان است که به منظور فراگیری علوم و معارف الهی به این سرزمین وارد شده اند.

* شهر قم ارائه دهنده گفتمانی نو از اسلام

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی شهر قم را یکی بزرگترین شهرهای تربیت عالمان دینی جهان اسلام دانست و یادآور شد: حوزه های دینی شهر مقدس قم و جامعه المصطفی، ارائه دهنده گفتمانی نو از اسلام هستند.

* رقابت اصلی در گفتمان های اسلامی میان شیعه و سنی نیست

وی اسلام متعادل و نیز اسلام تکفیری و تندرو را از مهمترین چهره های ارائه شده از اسلام در عصر کنونی عنوان کرد و ابراز داشت:  رقابت اصلی در گفتمان های اسلامی میان مذاهب شیعی و سنی نیست؛ بلکه دو گفتمان اسلام عقلانی و معتدل و نیز اسلام تکفیری و تندرو با یکدیگر مواجه شده اند.

* کشورهای بزرگ جهان پشتیبان تندروترین قرائت از اسلام

امام جمعه قم تأکید کرد: متأسفانه تندروترین قرائت از اسلام، مورد حمایت کشوری است که پشتیبانی کشورهای بزرگ جهانی را با خود به همراه دارد.

حجت الاسلام والمسلمین اعرافی یادآور شد: بارها در دیدار با سفرای کشورهای مختلف گفته ام؛ متأسفانه برخی از کشورهای غربی از سیستم هایی دفاع می کنند که ضمن عدم درک مردم سالاری؛ نهادهای علمی را پایه ریزی نموده اند، که تندروترین و افراطی ترین تئوری های مذهبی را دنبال می کنند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: تحت حمایت برخی از کشورهای غربی، نظام آموزشی و تولیدات فکری خشونت باری رشد نموده، در حال قدرت یابی است.

* توجه به الهیات ادیان از ویژگی های مهم حوزه علمیه قم است

وی با تأکید بر این که در گفتمان المصطفی، اندیشه عقلی و فلسفی بسیار مهم شمرده می شود، اذعان داشت: در نظام­های آموزشی حوزه های علمیه، ده ها رشته مطالعات تطبیقی شرق و غرب و الهیات ادیان مختلف راه اندازی شده است؛ توجه به الهیات ادیان یکی از ویژگی های مهم حوزه های دینی شهر قم به شمار می رود.

رئیس جامعه المصطفی با بیان این که فکر فسلفی و متد عقلی در اجتهاد، ارتباط انسان ها را به همراه داشته، زمینه گفتگو و تعامل را ایجاد می کند، خاطرنشان کرد: نظام های آموزشی که به اندیشه فلسفی بها نمی دهند، تبعاً ظرفیت گفتگو و تعامل میان ادیان ها را هم ندارند.

* حوزه های علمیه، میراث دار فلسفه کهن

وی ضمن تأکید بر این که حوزه های علمیه، میراث فلفسی دیرینه و تاریخی بزرگی دارد، اظهار داشت:  حوزه اخلاق و عرفان به عنوان حوزه مهم و مشترک بین ادیان الهی، همواره مورد تأکید حوزه های دینی قم بوده است.

* با تمسک به سرمایه مشترک فلسفی و عرفانی جبهه توحیدی بزرگی را ترسیم کنیم

حجت الاسلام والمسلمین اعرافی با اشاره به این که چهره های فسلفی و عرفانی می توانند حلقه های شرق و غرب، شمال و جنوب و اسلام و مسیحیت باشند، یادآور شد: سرمایه مشترک فلسفی، فکری، معرفتی و عرفانی باید مورد توجه طرفین قرار بگیرد. ما در این سرمایه مشترک فلسفی و عرفانی نقاط اشتراک و افتراقی داریم که در نقاط اشتراک می توانیم جبهه توحیدی بزرگی را ترسیم نماییم.

* گستره مطالعات تاریخ فلسفه غرب در حوزه قم، پایه ریز دیالوگ قم و واتیکان

وی با بیان این که حجم مطالعات فلسفی، الهایات مسیحیت و اندیشه های غربی در حوزه علمیه قم را نمی توان در جای دیگری از جهان اسلام مشاهده نمود، ابراز داشت: گستره مطالعات وسیع تاریخ فلسفه غرب در شهر مقدس قم، نشان دهنده حرکت به سمت پایه ریزی دیالوگ بسیار عمیق فلسفی و معرفت شناسی بین قم و واتیکان است.

* المصطفی آماده تعمیق گفتگوهای فکری و فلسفی در حوزه اسلام و مسیحیت است

رئیس جامعه المصطفی ضمن تأکید بر آشنایی طرفین نسبت به حوزه فکر فلسفی و الهیات، خاطرنشان کرد: باید مسیر مشخص و معینی برای مقابله با تزلزل در تعامل فکری و فلسفی اندیشه های بنیادین دینی در مواجهه های عصر نوین ترسیم گردد. جامعه المصطفی آماده تعمیق گفتگوهای فکری و فلسفی در حوزه اسلام و مسیحیت است.

وی در ادامه با اشاره به این که گفتمان انقلاب اسلامی، نگاه الهیاتی نسبت به حوزه های علوم انسانی و اجتماعی دارد، اذعان داشت: جهان غرب در علوم انسانی جدید، این حوزه ها را از تفکرات الهیاتی جدا نموده است؛ در حالی که ما معتقدیم علوم اجتماعی در ذات خود حامل ایدئولوژی است که اندیشه های الهیاتی باید در آن پرتو افکنی نمایند.

* توجه به مبانی الهیاتی در رشته های علوم انسانی، تعمیق کننده گفتگوی اسلام و مسیحیت

حجت الاسلام والمسلمین اعرافی توجه به رویکردهای معنوی، اخلاقی، توحیدی و الهیاتی در علوم انسانی را بسیار مهم دانست و یادآور شد: فلسفه های ناظر به رشته های علوم انسانی را باید بر اساس مبانی الهیاتی ترسیم نمود. این مهم گسترش تعامل و گفتگو بین اسلام و مسیحیت را به دنبال خواهد داشت.

* فقه اسلامی، پاسخگوی نیازهای جهانی تمام اعصار

وی حوزه فقه و حقوق اسلامی را از دیگر جلوه های گفتمان حوزه های علمیه ذکر کرد و ابراز داشت: توجه به رویکرد عقلانی و اجتهادی نقش مهم فقه، تأثیرات زیادی را در زندگی ایجاد می کند. به دلیل بهره گیری فقه از منبع عقل؛ فقه اسلامی، فقه منعطف و پاسخگوی نیازهای جهانی تمام اعصار است.

رئیس جامعه المصطفی افزود: فقه اسلامی با نگاه الهیاتی و در عین حال عقلی، به مسائل مورد ابتلای بشری نگریسته، پاسخ های متناسب با دنیای روز را ارائه می دهد.

* جامعه المصطفی آماده پایه ریزی بنیاد درست در قلمروهای مختلف علمی و معرفتی

 وی ضمن ارائه گزارشی از فعالیت ها و دستاوردهای جامعه المصطفی در عرصه های بین المللی، خاطرنشان کرد: جامعه المصطفی آمادگی دارد تا با همکاری مراکز بین المللی، بنیاد درستی را برای قلمروهای مختلف فلسفی، الهیاتی، اخلاقی، فقهی، اجتماعی و فرهنگی پایه ریزی نماید.

حجت الاسلام والمسلمین اعرافی در پایان تصریح کرد: به صورت مشترک می توان با ترسیم جبهه مشترک توحیدی که با نگاه انسانی، از خشونت مذهبی پرهیز می کند، مبانی الهیات و تفکر قدسی را در عالم منتشر کرد. جامعه المصطفی ضمن آمادگی هر نوع همکاری برای حل معضلات جهانی با مراکز بین المللی، از هیئت های علمی و دینی و پیگیری گفتگوهای فی مابین استقبال می کند.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha