پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
رئیس جامعه المصطفی در دیدار با رئیس سابق پارلمان نیجریه

حوزه/ حرکت علمی جامعه المصطفی در آفریقا، در راستای مصالح این سرزمین و کشورهای آفریقایی است؛ به گونه ای که ارائه این آموزش ها، در توسعه علمی و پیشرفت فرهنگی این سرزمین به ویژه نیجریه تأثیرات فراوانی خواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین اعرافی در دیدار با حاج غالی عمر نائب، رئیس سابق پارلمان نیجریه، ضمن تأکید بر توجه به مسائل کلان بشری در عرصه های مختلف علمی و فرهنگی، اظهار داشت: جامعه المصطفی در تمام عرصه های آموزش علوم اسلامی، ضمن ارائه آموزش معارف اهل بیت(علیهم السلام)، همزمان دانش پژوهانی از مذاهب مختلف اسلامی را بر اساس فقه و معارف مذاهب اسلامی تربیت می کند.

رئیس جامعه المصطفی با بیان این که آشنایی بشر امروز به خصوص مردمان قاره آفریقا با معارف نورانی اهل بیت(علیهم السلام) به نفع دنیا و آخرت مردمان این سرزمین است، اظهار داشت: بشریت امروز نیازمند آشنایی دقیق و فهم عمیق معارف ناب اهل بیت(علیهم السلام) است.

* تلاش برای آشنایی بشر با ذخائر بزرگ معرفتی و اخلاقی

وی خاطرنشان کرد: محروم شدن بشر از معارف نهج البلاغه، صحیفه سجادیه، فقه، عرفان و اخلاق مترقی اهل بیت(علیهم السلام) خسران بزرگی است؛ لذا ما به عنوان بخشی از حوزه های دینی معارف الهی، تلاش می کنیم تا بشر را با این ذخائر بزرگ معرفتی و اخلاقی آشنا نماییم.

* تبیین معارف اهل بیت(ع) به معنای تحمیل معارف دینی و مذهبی نیست

رئیس جامعه المصطفی با اشاره به این که تبیین معارف اهل بیت(علیهم السلام)، به معنای تحمیل معارف دینی و مذهبی نیست، یادآور شد: باید معارفی را که به نفع جامعه بشری است، به انسان امروزی عرضه نماییم.

وی افزود: در عرصه تبیین معارف ناب الهی ما به تمام شیعیان جهان توصیه می کنیم، جز عرضه منطقی معارف اهل بیت(علیهم السلام) کار دیگری را انجام ندهند؛ نباید گرایش به مذهب مترقی اهل بیت(علیهم السلام)، موجبات تفرقه در صفوف مسلمانان و یا رعایت نکردن مسائل وحدت آفرین کشور ها را به همراه داشته باشد.

* نشر پایه های مشترک معرفتی، تحکیم کننده وحدت اسلامی

امام جمعه قم با تأکید بر این که جامعه المصطفی و حوزه علمیه قم، خود را مدافع اعتقادات اسلامی همه مسلمانان می داند، خاطرنشان کرد: باید کارهای پایه ای قوی در عرصه اندیشه ها و اعتقادات مشترک اسلامی صورت گیرد؛ جامعه المصطفی بر این باور است که نشر پایه های مشترک معرفتی در جهان اسلام، تحکیم وحدت اسلامی را به دنبال خواهد داشت.

وی در ادامه ضمن تأکید بر آشنایی بیشتر با ظرفیت های شهر مقدس قم، خاطرنشان کرد: قم به عنوان پایگاه بزرگ علمی جهان اسلام و جامعه المصطفی یکی از قطب های بزرگ علم و دانش دینی جهان شناخته می شود.

حجت الاسلام والمسلمین اعرافی با بیان این که در شهر مقدس قم، بیش از 200 مرکز آموزشی و تحقیقاتی فعال است، اظهار داشت: جامعه المصطفی مهمترین مرکز علمی، دینی و بین المللی این شهر بوده، هزاران نفر از قاره های مختلف جهان، در آن تحصیل می کنند.

وی ارائه ده ها رشته در علوم فلسفی، عرفان، علوم شرعی و معارف دینی را از دیگر ظرفیت های شهر مقدس قم عنوان کرد و ابراز داشت: انقلاب اسلامی به عنوان انقلاب ایستاده در برابر ظلم و ستم، برای همه مظولمان عالم احترام قائل است و خود را در کنار آنها تصور می کند؛ در این میان قاره آفریقا از جایگاه ممتازی برخوردار است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ضمن اشاره به تفاوت جریان های انقلابی و تکفیری در جهان اسلام، اذعان داشت: انقلاب اسلامی ضمن تأکید بر مبارزه با ظلم و ستم، این مبارزه را به صورت منطقی و عقلانی به پیش می برد و همواره از تفرقه آفرینی و تفرقه افکنی میان ملت های جهان پرهیز می کند.

* حرکت علمی المصطفی در آفریقا، در راستای مصالح سرزمینی است

رئیس جامعه المصطفی با بیان این که از اکثر کشورهای آفریقایی، دانش پژوهانی در جامعه المصطفی تحصیل می کنند، اظهار داشت: حرکت علمی جامعه المصطفی در آفریقا، در راستای مصالح این سرزمین و کشورهای آفریقایی است؛ به گونه ای که ارائه این آموزش ها، در توسعه علمی و پیشرفت فرهنگی این سرزمین به ویژه نیجریه تأثیرات فراوانی خواهد داشت.

حجت الاسلام والمسلمین اعرافی در ادامه به حوادث تلخ و ناگوار سالهای اخیر در نیجریه اشاره نمود و اذعان داشت: امیدواریم با تدابیر، حکمت و صبوری دولت نیجریه، این مسائل برطرف شده، نگرانی های احتمالی رفع گردد.

وی با بیان این که نگرانی وسیعی در میان علما، مراجع دینی و نهادهای علمی شهر قم، نسبت به حوادث نیجریه وجود دارد، ابراز داشت: ما به عنوان مسلمان و وظیفه دینی، نسبت به حوادث ناگوار و سرنوشت آسیب دیدگان به ویژه شیخ زکزاکی حساس بوده، امیدواریم این مسائل به شکل کاملاً منطقی حل گردد.

* نفوذ بیگانگان مهمترین علل اتفاقات نیجریه

امام جمعه قم با بیان این که ضمن احترام به دولت و ارتش نیجریه، معتقدیم باید وحدت نیجریه و امنیت این کشور و مصالح آن رعایت گردد، تأکید کرد: نفوذ بیگانگان در جریان های مختلف، مهمترین علل اتفاقات نیجریه بوده، بر این باوریم که دولت و ارتش نیجریه می توانند با تدبیر این مسائل را حل نمایند.

رئیس جامعه المصطفی یادآور شد: انتظار داریم ارتش و مردم نیجریه هوشیاری بیشتری در برابر جریانات صهیونیستی و غربی معاند اسلام و نیز جریانات تکفیری که موجبات این همه فساد را در دنیا اسلامی فراهم نموده اند، داشته باشند.

* کنترل جریانات معاند و تکفیری، راهکار بسیاری از معضلات جهان اسلام

وی افزود: اگر جریانات معاند و تکفیری کنترل نشوند، معضلات زیادی را در جهان اسلام ایجاد خواهند کرد؛ به گونه­ای که اغلب معضلات کنونی در کشورهای جهان اسلام دستاورد این گروه­های معاند و تکفیری است؛ امیدواریم هیچ کس فریب دسیسه­های این جریانات را نخورد.

* تربیت یافتگان المصطفی سرمایه های بزرگ ملت های جهان

حجت الاسلام والمسلمین اعرافی با تأکید بر این که جامعه المصطفی همه مسلمانان و غیر مسلمانان را به وحدت و همکاری برای پیشرفت آفریقا و نیجریه در همه ابعاد علمی، فنی و فرهنگی دعوت می کند، اظهار داشت: مطمئن باشید در آینده ای نه چندان دور، در جامعه المصطفی و ایران اسلامی شخصیت های بزرگ علمی تربیت خواهند شد، که این عزیزان سرمایه های بزرگی برای ملت و دولت نیجریه خواهند بود.

امام جمعه قم در بخش دیگری از سخنان خود، سفر به ترکیه و دیدار با عالی­ترین مقام دینی این کشور را مورد توجه قرار داد و یادآور شد: در دیدار با دکتر محمد گورمز، رئیس سازمان امور دیانت ترکیه، گفتگوهای مهمی رد و بدل شد.

وی افزود: در دیدار با رئیس سازمان دیانت ترکیه، توافق شد تا در سطح عالی علمایی، 10 نفر از بزرگترین شخصیت های علمی ترکیه و 10 نفر از علمای ایران، به عنوان هیئت 20 نفره، شورای علمایی به منظور سیاستگذاری ارتباطات بومی و فرهنگی میان ایران و ترکیه را راه اندازی نمایند.

* تأکید بر راه اندازی هیئت بلند پایه علمی و دینی بین کشورهای اسلامی

رئیس جامعه المصطفی ضمن اشاره به شکل گیری هیئت بلند پایه علمی و دینی بین ایران و ترکیه، اذعان داشت: این حرکت، در تعامل میان تشیع، تسنن و نیز کشورهای اسلامی به ویژه دو کشور ایران و ترکیه اثرگذار خواهد بود، این ارتباط اثرات مثبتی را در جهان اسلام به همراه خواهد داشت.

وی با تأکید بر این که همین پیشنهاد را به کشورهای دیگر اسلامی داده­ایم تا هیئتی به منظور بررسی مسائل مشترک راه اندازی شود، خاطرنشان کرد: این پیشنهاد ضمن ارائه به علمای کشور مصر، حتی به عربستان نیز ارسال شده و در آن تأکید شده است که در دنیای امروز با گفتگو و مباحثه می تواند همه مسائل را حل نمود.

حجت الاسلام والمسلمین اعرافی یادآور شد: با فراهم سازی زمینه هایی همکاری، این پیشنهاد را می توان در کشور نیجریه نیز مطرح نمود. این مهم نیازمند مذاکره خوب و ارتباط بنیادین است؛ تا بتوان بر همه ساحت ها، از جمله ساحت­های سیاسی و اجتماعی اثرگذار بود.

وی ضمن اشاره به این که ما به همه مسلمانان توصیه می کنیم، که بر اساس منطق اسلامی روابط خود را دنبال نموده از هرچیزی که به وحدت مسلمانان لطمه می زنند پرهیز نمایند، اظهار داشت: بر این باوریم که قضیه زاریا اقدامی نامتعارف بود و در آن با جماعتی که سلاحی نداشتند برخورد شد.

امام جمعه قم با تأکید بر این که هیچگاه از آموزش های دینی ارائه شده در ایران اسلامی تکفیر، ترور و خشونت بیرون نمی آیند، ابراز داشت: جامعه المصطفی ضمن محکومیت هرگونه حرکت تند و افراطی که وحدت اسلامی و تعارض به مقدسات مذاهب اسلامی را نشانه گیری می کند، از آن به تشیع انگلیسی و تسنن آمریکایی تعبیر می کند.

وی در بخش پایانی سخنان خود با بیان این که واقعیات ایران اسلامی با آنچه که در غرب و شرق عالم گفته می شود، تفاوت زیادی دارد، تصریح کرد:  ایران اسلامی در سالهای اخیر، موفق به فتح قله های بزرگ در عرصه های مختلف علمی و فن آوری شده است.

* ایران تمام دستاوردهای علمی خود را سرمایه بشریت و جهان اسلام می داند

رئیس جامعه المصطفی تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران، همه آنچه را که به دست آورده سرمایه بشریت، به ویژه جهان اسلام می داند و سخاوتمندانه تلاش می نماید تا این دستاوردها را در خدمت کشورهای اسلامی قرار دهد.

حجت الاسلام والمسلمین اعرافی در پایان ضمن تقدیر از تلاش های صورت گرفته با بیان این که سلام ما را به مردم نیجریه ابلاغ نمایید، اظهار داشت: امیدواریم ضمن پیگیری مباحث مطرح شده، دیدار ها در ایران و نیجریه استمرار پیدا کند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha