جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
بوهاری رئیس جمهور نیجریه

حوزه/ شیعیان نیجریه طی نامه‌ای سرگشاده، از سکوت محمد بوهاری رئیس جمهور کشور نیجریه در رابطه با کشتار شیعیان زاریا انتقاد و تصریح کردند: چطور رئیس جمهور می‌تواند هنوز به رغم اعتراض عده زیادی از افراد برجسته و شناخته شده در مقابل این بی‌عدالتی وحشتناک همچنان ساکت بماند؟

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه به نقل از onlinenigeria.com، شیعیان نیجریه روز گذشته طی نامه‌ای سرگشاده، از سکوت محمد بوهاری رئیس جمهور کشور نیجریه در رابطه با کشتار شیعیان زاریا انتقاد کردند.

در این نامه آمده است: رئیس جمهور در سخنرانی خود به مناسبت روز دموکراسی عملا تمامی چالش‌هایی را که در یک سال گذشته از دوران ریاست جمهوری خود با آن‌ها روبرو شده برشمرد اما حاضر نشد به فاجعه وحشتناکی که ملتش در 12 نوامبر سال گذشته با آن روبرو شد اشاره‌ای بکند. فاجعه‌ای که در آن ارتش ملی ما بیش از 1 هزار شهروند غیرنظامی بی‌دفاع و بی‌اسلحه را در زاریا که از اعضای جنبش اسلامی بودند به شهادت رساند. حادثه‌ای که در آن  دنیا رسما با افشای یک قبر دسته جمعی مداخله کرد. قبری دسته جمعی از 347 پیکر شیعیان کشته شده که با دخالت دولت ایالتی کادونا در تلاش برای مخفی نگه داشتن جنایت وحشتناکشان حفر شده بود.

 چطور رئیس جمهور می‌تواند هنوز به رغم اعتراض عده زیادی از افراد برجسته و شناخته شده در مقابل این بی‌عدالتی وحشتناک همچنان ساکت بماند؟

بدتر از آن اینکه دولت نیجریه با بی‌اعتنایی کامل به قانون این کشور رهبر جنبش اسلامی شیخ ابراهیم زاکزاکی را پس از شلیک چندین گلوله به شدت مجروح کرده، سه پسرش را به شهادت رسانده و او را به همراه همسرش ربوده است. خانه‌اش را به آتش کشیده و انسان‌های بی‌گناه را در آن خانه از جمله خواهرش در آتش زنده زنده سوزانده‌اند.

رهبر جنبش اسلامی از زمان ربوده شدنش به دست ارتش تا کنون به صورت غیرقانونی و بدون هیچ گونه محکومیت و دادگاهی همراه با صدها تن از اعضای جنبش در بازداشت بسر می‌برند. این حیرت انگیز و غیرقابل باور است که چگونه رئیس جمهور در چنین شرایطی می‌تواند در سکوت بسر ببرد؟ پس از این حادثه جنبش اسلامی لیستی از هشتصد نفر از افراد گمشده این جنبش را منتشر کردند. شدت این جنایت و رفتار غیرانسانی ارتش علیه شهروندان به گونه‌ای بود که یکی از روحانیون برجسته چندین روز عزای عمومی اعلام کرد.

جرائم مرتکب شده بدست ارتش در زاریا به قدری شدید بود که به افشاگری و گزارش‌های گروه‌های بین‌المللی حقوق بشر جنایت علیه بشریت عنوان شده و فضای بیشتری برای عذر و بهانه وجود ندارد. رئیس جمهور بیش از این نمی‌تواند تظاهر به ناآگاهی کند و ما سکوت رئیس جمهور در مقابل فاجعه زاریا را نمی‌پذیریم.

هنوز کارهای بسیاری باید انجام شود. باید با روش‌های علمی مختلف، کسانی که در گورهای دسته جمعی دفن شده‌اند شناسایی شده تا پیکر آن‌ها به خانواده‌هایشان برگردانده شود و مراسم تشیع آنان بااحترام انجام شود. آن‌هایی که در بازداشت بسر می‌برند بدون تاخیر آزاد شده و نزدیک به 1 هزار و 300 کودک یتیم و 1 صد نوزاد متعلق به بازداشت شدگان باید از سرنوشت والدین خود اطلاع یابند. حتی اگر رئیس جمهور می‌خواهد در مورد واقعه زاریا سکوت کند لااقل عدالت را درباره این نوزادان و کودکان یتیم به اجرا درآورد.

ما از دولت بوهاری می‌خواهیم که به صورت عمومی ناکامی خود را در برابر جنایت علیه بشریت زاریا اعلام کرده و اقدامات لازم برای اصلاح این مسئله در پیش بگیرد و برای شروع شیخ ابراهیم زاکزاکی رهبر ما را از زندان آزاد کند.

ابراهیم موسی

رئیس بخش رسانه‌ای جنبش اسلامی در نیجریه

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha