جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
حجت الاسلام علیرضا اعرافی

حوزه/ عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی نگاه تحقیقی و پژوهشی بر تعلیم و تربیت را از مهمترین ویژگی های ستاد آموزش موفق عنوان کرد و اظهار داشت: در دنیای امروز، بدون نگاه علمی و پژوهشی، تعلیم و تربیت راه به جایی نمی برد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین علیرضا اعرافی امروز در دیدار مدیرکل آموزش و پرورش استان قم  که در سازمان مرکزی جامعه المصطفی  برگزار شد،ضمن گرامیداشت هفته معلم و تبریک ایام ماه مبارک رجب، تصریح کرد: امیدواریم با اعمال اذکار و ادعیه های این ماه مبارک، سکوی پرشی برای تعالی معنوی و حرکت به سمت درک ماه شعبان و رمضان را رقم بزنیم.

رئیس جامعه المصطفی در ادامه ضمن تقدیر از اقدامات و درخشش های آموزش و پرورش در حوزه های سخت و نرم آموزشی و تربیتی، اظهار داشت: از این همه شور و شوق، به ویژه خدمات اسکان نوروزی آموزش و پرورش در ایام نوروز امسال صمیمانه قدردانیم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی به گستره تاثیراتی استان قم در جهان معاصر اشاره نمود و ابراز داشت: نقش و شعاع اثر و مدیریت شما مدیران و فعالان استان قم، فراتر از این شهر بوده، کشور و جهان را می تواند تحت تأثیر قرار دهد.

حجت الاسلام والمسلمین اعرافی با بیان این که دامنه و شعاع کار مدیران و سیاست گذاران آموزش و پرورش فوق العاده مهم و در خور مطالعه، بازسازی و پیشرفت دائمی است، خاطرنشان کرد: تربیت و مدیریت دو مقوله پیچیده، چند لایه و فوق العاده دشواری است که با در هم تنیده شدن ابعاد و اضلاع پیچیده انسان را تحت الشعاع فعالیتی خود قرار می دهد.

وی با بیان این که جایگاه شما به عنوان مدیران و معلمان از حساسیت خاصی برخوردار است، اذعان داشت: مسئولیت انسان تابعی از عوامل است که از مهمترین آن می توان به برخورداری از علم و پیش روی در مدارج علمی اشاره نمود. صدها روایت، حدیث و عقل بشر شاهد و گواه گره خوردن مسئولیت آدمی با علم بشر هستند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر این که مسئولیت بیشتر، تابعی از علم و دانش بیشتر است، خاطرنشان کرد: معلم و مدیران تعلیم و تربیت، باید از دانشی مثال زدنی برخوردار باشند.

حجت الاسلام والمسلمین اعرافی با بیان این که توانایی و قدرت آدمی نیز مسئولیت آدمی را افزایش می ­دهد، یادآور شد: علم، قدرت و شعاع و دامنه کار انسان، از مهمترین پایه های مسئولیت آدمی هستند. به گونه ای که برد و شعاع میزان کار و الگوبرداری دیگران از این فعالیت ها،  گستره مسئولیت آدمی را متفاوت می کند.

رئیس جامعه المصطفی افزود: علم و دانایی، قدرت و توانایی و نیز دامنه و شعار کار و میزان تأثیرگذاری از لحاظ کمی و کیفی، سه عنصر مهم در تعیین درجه مسئولیت ما و شما است.

وی با تأکید بر این که سه عنصر مذکور در معلم و مدیر تربیتی جمع شده است، خاطرنشان کرد: مدیریت تعلیم و تربیت، همانند خود تعلیم و تربیت از شاخص هایی برخودار است که آموزش و پرورش باید نماد این شاخص ها باشد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی نیروی انسانی را از مهمترین نماد شاخص ها در آموزش و پرورش عنوان کرد و یادآور شد: اگر در این شاخص ها نقصی وجود داشته باشد، فعالیت های صورت گرفته، ابتر خواهد ماند.

حجت الاسلام والمسلمین اعرافی با بیان این که قوام کار مدیریت و تعلیم، بر عشق و انگیزه وافر استوار است، اظهار داشت: عشق جایگزین بسیاری از کاستی ها در فعالیت های آموزشی و تعلیم و تربیتی است. قوام کار معلم و مدیر تعلیم و تربیت به عشق و انگیزه است.

وی در ادامه ضمن اشاره به آیات و روایاتی در باب ارزش و جایگاه تعلیم و تربیت، عشق به متعلم و تعلیم و تربیت را رکن اصلی فعالیت آموزش و پرورش دانست و خاطرنشان کرد: بر اساس آیات و روایات اسلامی، برداشتن گام های سست و اشتباه توسط منادیان عرصه تعلیم و تربیت، برای وجود مبارک نبی مکرم اسلام(صلی الله علیه و آله) سخت و دشوار است.

رئیس جامعه المصطفی مهمترین کار دانشگاه فرهنگیان را تربیت منابع انسانی با وجودی لبریز از عشق به تعلیم و تربیت عنوان کرد و یادآور شد: عشق به متعلم و انگیزه سرشار نسبت به تعلیم و تربیت، جبران کننده بسیاری از کمبودها در عرصه تعلیم و تربیت خواهد بود.

حجت الاسلام والمسلمین اعرافی در ادامه به تأسیس حوزه علیمه قم اشاره نمود و اذعان داشت: همزمان با تأسیس حوزه علمیه قم، با قدرت بخشی به رضا خان پهلوی، موج تضعیف بنیان های دینی و تربیتی در کشور ایجاد شده بود و این عشق و انگیزه متولیان عرصه تربیتی جامعه اسلامی بود، که باعث ایجاد قدم های بزرگ در این حوزه شد.

وی عشق استاد شاگردی و انگیزه سرشار را موتور محرک تعلیم و تربیت عنوان کرد و خاطرنشان کرد: مدیر و معلم فراتر از معادلات شکلی و ظاهری باید کار کند، باید مدیران و معلمان دائم این عشق و انگیزه را باز تولید کرده، بازسازی نمایند.

امام جمعه قم بر پاسداشت عشق و انگیزه در نظام تعلیم و تربیت تأکید نمود و اظهار داشت: ارتباطات و معادله های انسانی که بر روابط آموزش و پرورش حاکم است، مطللب مهمی است که نباید از آن غافل شد؛ در نظام تعلیم و تربیت دوستی و مهربانی و اخلاق حرف اول را می زند.

حجت الاسلام والمسلمین اعرافی ضمن تأکید بر اخلاق تعاملی در فضای تعلیم و تربیت، یادآور شد: کتاب منیه المرید، از بهترین کتاب هایی است که شاخص های زیادی را ذکر نموده، به ارتباطات انسانی و روابط ویژه حاکم بر فضای تعلیم و تربیت اشاره می کند.

وی تصریح کرد: در مدیریت تعلیم و تربیت اصل تشابه، مشارکت، داد ستد فکری و همدلی و هم افزایی مجموعه برای پیشبرد کار بسیار مهم بوده، تعلیم و تربیت وقتی موفق می شود که معلم و شاگر حس کند که نقش آفرین و موثر است. برانگیختن حس حضور و مشارکت معلم و دانش آموز در برنامه ریزی های کار ستاد، امر بسیار مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی خلاقیت، ابداء و نوآوری مستمر را از دیگر نکات مهم تربیتی عنوان کرد و اظهار داشت: فعالیت های روتین از پارادوکس های تعلیم و تربیت بوده، متناقض بودن برنامه ریزی و نظم با خلاقیت و ابداء، نباید مانع چنین رویکردی باشد.

وی با بیان این که تعلیم و تربیت نیازمند جذابیت است، اظهار داشت: ایجاد روش های جدید و پرنشاط همراه با عنصر خلاقیت و ابداء به کارهای تربیتی عمق می­ بخشد.

حجت الاسلام والمسلمین اعرافی درون سازی ارزش ها و مصونیت بخشی را از دیگر نکات مهم تربیتی ذکر کرد و اذعان داشت: مصونیت ذاتی و درونی و بنیادی از اهمیت بالایی برخوردار بوده، باید با درون سازی و پایه ریزی بنیان ها کاری نمود که خود شخص بتواند از ارزش ها صیانت نماید؛ در این عرصه نباید به این فکر باشم که این راه تربیتی باید منحصراً از درون بجوشد.

امام جمعه قم در ادامه سند تحول آموزش و پرورش را نیز مورد توجه قرار داد و خاطرنشان کرد: تولیدات عمیق در بخش های تربیت اسلامی، نیازمند کار مضاعف بوده، در حوزه های علمیه به عنوان پیشتازان تعلیم و تربیت، نیازمند توجه به عرصه تعلیم و تربیت هستیم.

وی نگاه تحقیقی و پژوهشی بر تعلیم و تربیت را از مهمترین ویژگی های ستاد آموزش موفق عنوان کرد و اظهار داشت: در دنیای امروز بدون نگاه علمی و پژوهشی، تعلیم و تربیت راه به جایی نمی برد. اقتصاد پژوهش در آموزش و پرورش بسیار کم بوده، در ستاد باید برای پاسخ گویی به نیازهای نظام تربیتی بودجه های پژوهشی ترسیم گردد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی باز تولید و توجه به نیازهای فکری در عرصه نظام تعلیم را از مهمترین وظایف مهم حوزه و دانشگاه دانست و اظهار داشت: احیا و تعالی کرامت اصحاب آموزش و پرورش باید جدی گرفته شود، نباید به دلایل اقتصادی و غیر اقتصادی این جایگاه رفیع آسیبی ببیند.

حجت الاسلام والمسلمین اعرافی با تأکید بر این که معلمی باید شغل برتر نظام های اداری و ساختارهای سازمانی باشد، خاطرنشان کرد: مسئولین باید با اعمال برنامه ریزی های منسجم، برای ارتقاء جایگاه آموزش و پرورش تلاش های مضاعفی داشته باشند. این مهم مستلزم این است که در ابعاد علمی، روحی و شخصیتی، اقتصادی و شغلی نگاهی نو داشته، زیرساخت ها با نگاهی نو ایجاد شود.

امام جمعه قم ضمن تأکید بر تلاش برای احیای جایگاه معنوی، اخلاقی، علمی، اجتماعی و فرهنگی معلم، اظهار داشت: نباید از ارتقاء دانشی و مهارتی معلمان و کارشناسان غافل بود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان این که قم از کانال های مختلف اثر پذیر بوده، اثرگذار است، خاطرنشان کرد: نباید از فرصت ها و تهدیدهای پیش رو غافل شویم.

وی با اشاره به این که اضلاع علمی قم، باید مراقب تهدیدها بوده، با استفاده از فرصت های پیش رو، جایگاه برازنده و الهام بخش قم در سراسر گیتی را مستحکم تر نمایند، ابراز داشت: میهمانان غیر ایرانی شهر مقدس قم، باید به عنوان سفیرانی برای انتقال فکر و اندیشه اسلامی مورد توجه قرار گیرند.

حجت الاسلام والمسلمین اعرافی در پایان با تأکید بر این که درخشش، تعالی و سرآمدی آموزش و پرورش استان قم در همه عالم می تواند تأثیرگذار باشد، تصریح کرد: مدیران تعلیم و تربیتی قم باید با نگاه بین المللی تربیت شوند و آموزش و پرورش می­تواند در این راستا نقش آفرین باشد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha