جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت الاسلام والمسلمین اعرافی

حوزه/ مجموعه های حوزوی برای ارتقای جایگاه جهانی خود باید جشنواره هایی را برگزار کنند و با نگاهی عمیق تر، خود را برای اشاعه فرهنگ اسلام ناب در منطقه و جهان مهیا نمایند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» حجت الاسلام والمسلمین علیرضا اعرافی، در دیدار رئیس و دبیران جشنواره پژوهشی بین المللی بانو امین که در سازمان مرکزی جامعةالمصطفی برگزارشد، از اقدامات و تلاش های جامعه الزهرا(س) در حوزه پژوهش و به ویژه در برگزاری جشنواره بانو امین، تقدیر به عمل آورد.

وی، جامعة الزهراء(س) را نهادی دیرپا و خوش سابقه در میان مراکز حوزوی خواند و ابراز داشت: جامعة الزهرا(س)، طی سال ها، مسیر بالندگی را پیموده است و مدیران سابق و فعلی آن در حوزه های آموزش، تربیت، تحصیل، پژوهش و دیگر قلمروها، موفقیت های در خور تحسینی به دست آورده اند.

رئیس المصطفی با تاکید بر این مطلب که جامعه الزهرا(س) باید ماوای معرفتی و اخلاقی برای حرکت علمی خواهران در ایران و سایر کشورها باشد، خاطرنشان کرد: انتظار می رود با تلاش مضاعف و عزم جدی، برای دست یافتن به این جایگاه علمی، گام های بزرگتری برداشته شود و جامعه الزهرا(س)، با توجه به سابقه درخشان خود، می تواند با نگاهی کلان تر به این جایگاه دست یابد.

حجت الاسلام والمسلمین اعرافی، در بخش دیگری از سخنان خود، برگزاری جشنواره ها را یکی از ابزارهای مهم غرب در مسیر خط دهی به فرهنگ و افکار جوامع برشمرد و ابراز داشت: دنیای غرب با برگزاری جشنواره، اهدای جوایز علمی و نیز سامانه های رتبه بندی، در کنار ابرازهای دیگری مانند فیلم، رسانه و هنر، به بسط و گسترش آرام و طبیعی فرهنگ خود می پردازد.

وی با تاکید بر لزوم بکارگیری این گونه ابزارها توسط نهادهای حوزوی، به منظور ارتقای محتوایی و عمق بخشی بین المللی، اظهار داشت: مجموعه های حوزوی برای ارتقای جایگاه جهانی خود باید جشنواره هایی را برگزار کنند و با نگاهی عمیق تر، خود را برای اشاعه فرهنگ اسلام ناب در منطقه و جهان مهیا نمایند. در این راستا، تشکیل کنسرسیومی میان مراکز حوزوی به منظور ایجاد هماهنگی در برگزاری جشنواره ­ها و همایش ها، می تواند موجب هم افزایی و تعامل بیشتر میان برگزار کنندگان گردد.

امام جمعه قم، برگزاری جشنواره بانوی امین را فرصتی ارزشمند در جهت ارائه الگوهای اسلامی، به ویژه در مبحث خانواده و زن مسلمان دانست و تاکید کرد: در حوزه خانواده و زن مسلمان، معارف بسیاری در اسلام وجود دارد که هنوز پردازش نشده است. این جشنواره می تواند علاوه بر پرداختن به مباحث کلان، به مسائل خانواده و زن در حوزه­ های تفسیر، حدیث، اخلاق، فقه، تاریخ و فلسفه نیز بپردازد زیرا طرح این مسائل از نیازهای مهم جامعه به شمار می آید.

وی با اشاره به تحقیقات و پژوهش های فراوان صورت گرفته در غرب با موضوع زنان وخانواده، اذعان داشت: با وجود تمام تلاش های علمی که به ویژه پس از انقلاب در این عرصه شده است، همچنان نیازمند کار بسیار بیشتری در این رابطه هستیم و با این وجود، جامعه الزهرا(س) می تواند نگاه پژوهشی خود را به سمت زن، خانواده و تعاملات اجتماعی مربوط به آن سوق دهد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، در پایان، هدایت آثار در مسیر صحیح و مورد نیاز جامعه را یکی از وظایف مهم جشنواره ها خواند و افزود: در برگزاری جشنواره بانو امین، تنوع مخاطب، موضوعات و سطوح باید مورد توجه قرار گیرد؛ هم چنین تنوع زبانی می تواند در عمق بخشی به جشنواره و افزایش گستره بین المللی آن موثر واقع گردد.

ارسال بیش از هزارو 700 اثر به جشنواره بانو امین

دکتر سیده سعیده غروی، رئیس جشنواره بانو امین و معاون پژوهش جامعة الزهرا نیز در این دیدار اظهار داشت: جامعه الزهرا(س) در سال های اخیر با اهتمام به تحقیق و پژوهش، شاهد تحول چشمگیری بوده که برگزاری جشنواره بانو امین نیز از نتایج این تحول پژوهشی به شمار می آید.

وی هدف از برگزاری این جشنواره را شناسایی ظرفیت پژوهشی بانوان و نیز ظرفیت شناسی آثار ارائه شده توسط آنان خواند و گفت: جشنواره بانو امین با استقبال بسیار خوبی مواجه گردید و 1707 اثر، تا نیمه دی ماه سال 94 ، به دبیرخانه جشنواره ارسال شد و  128 اثر، به زبان های غیر فارسی بوده اند.

خانم غروی، با اشاره به برگزاری هشت پیش نشست موضوعی برای برگزاری این جشنواره، گزارشی از اقدامات معاونت پژوهش جامعه الزهرا(س) در یک سال اخیر را ارائه نمود و تصریح کرد: هم اکنون نبض پژوهش در متن جامعه الزهرا قرار گرفته است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha