شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
حجت الاسلام علیرضا اعرافی

حوزه/ رئیس جامعه المصطفی(ص) با تأکید بر این که استکبار جهانی به دنبال تغییر گفتمان تبادل نظر و گفتگوی مذاهب و ادیان به یک جنگ است، گفت: باید ضمن شناخت دقیق مخاطرات پیش روی جهان، راه غلبه بر این چالش ها را بیابیم.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین علیرضا اعرافی در دیدار تعدادی از دانش آموختگان تایلندی شرکت کننده در دوره­ های موسسه الحکمت، تصریح کرد: خدمات شما در عرصه­ های مختلف علمی، فرهنگی، مدیریت و تحصیل بسیار مغتنم و ارزشمند است و امیدواریم این تلاش ها مورد لطف، عنایت و توجه خداوند متعال قرار گیرد.

رئیس جامعه المصطفی در ادامه ضمن گرامیداشت مناسبت های ماه مبارک رجب، اظهار داشت: ماه رجب، شعبان و رمضان، قله­ های بلند سال بوده، فیوضات مقرر شده در این  ماه ها قابل وصف نیست.

چگونگی تفاوت های زمانی

وی با بیان این که بر خلاف آنچه فلاسفه گمان می کنند که زمان ها و قطعه های زمانی با یکدیگر تفاوتی نداشته، آنها را تنها می توان بر اساس تفاوت مظروف های زمانی و حوادثی که روی می دهد، تقسیم بندی نمود، اظهار داشت:  ظاهر بسیاری از آیات و روایات اسلامی مبین تفاوت زمانی بوده، آنها را به دو عامل تفاوت بالارض و بالذات تقسیم می نماید.

حجت الاسلام والمسلمین اعرافی ملکوتی بودن قطعه های زمانی را از مهمترین مولفه های تفاوتی عنوان کرد و ابراز داشت: تفاوت در خیر، برکت، جایگاه و شرافت در مقاطع زمانی به صورت بالذات وجود دارد، این قطعه های زمانی از ذاتی شفاف و درخششی مثال زدنی برخوردار بوده، به نوعی برخی از رویدادها به خاطر ظرفیت این ماه در آن قرار گرفته اند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه گواهان اعمال آدمی در روز قیامت را نیز مورد توجه قرار داد و اظهار داشت: زمان ها از جمله شاهدان و ناظران اعمال انسان بوده، روزی گواه افعال آدمی خواهند بود.

وی با تأکید بر این که ماه های رجب، شعبان و رمضان شرافت بالایی دارند، یادآور شد: این ایام از استعدادی فراوان برای رشد و کمال معنوی برخوردارند و برای ایشان اعمال خاص و برنامه ­های ویژه­ ای مقرر شده است.

ماه رجب، نقطه آغازین درک شب قدر

امام جمعه قم با تأکید بر این که ماه رجب، ماه شروع حرکت برای رسیدن به ماه رمضان و درک شب های قدر است، خاطرنشان کرد: حقیقت شب قدر و روز عید فطر برای کسی درک پذیر خواهد بود، که 90 روز و شب، ولو دقایقی بیدار بوده با خداوند متعال راز و نیاز نماید.

حجت الاسلام والمسلمین اعرافی ضمن تأکید بر تلاش برای درک هرچه بیشتر ظرفیت های الهی این ایام، اظهار داشت: ممکن است کسی به دنیا بیاید و از دنیا برود و ملکوت رجب، شعبان و رمضان را درک نکند. دعاهای این ایام انسان را آماده حرکت و پرواز به سوی قرب الهی می کند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی به فرازهایی از دعای ماه مبارک رجب، اشاره نمود و ابراز داشت: اگر آدمی راه خویش را به سمت شیطان ترسیم نماید؛ افسردگی، زیان، قحطی و در نهایت هلاکت، نصیبش خواهد شد.

وی با تأکید بر این که هر راهی جز راه الهی ثمره­ای جز ناامیدی و هلاکت در بر ندارد، خاطرنشان کرد: اگر آدمی به سمت خداوند متعال قدم بردارد، همه راه ها شاه راهی با افق های باز و چشم اندازهای روشن خواهد بود.

رئیس جامعه المصطفی(ص) با اشاره به این که انسان یک لحظه بدون هدایت الهی نمی تواند قدم بردارد، تصریح کرد: هدایت الهی متوقف بر اجتهاد آدمی است و غفلت بزرگترین مانع این مسیر می باشد.

مخاطرات پیش روی جریان اسلام ناب

حجت الاسلام والمسلمین اعرافی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن اشاره به مخاطرات پیش روی جریان اسلام ناب، اظهار داشت: باید ضمن شناخت دقیق مخاطرات پیش رو، راه غلبه بر این چالش ها را بیابیم.

وی دامن زدن به اختلافات دینی و مذهبی را نخستین چالش پیش روی جهان کنونی عنوان کرد و ابراز داشت: جنگ مسلمان و غیر مسلمان و نیز جنگ های میان مذهبی جهان اسلام، از مهمترین برنامه های استکبار جهانی است. همواره باید تلاش نماییم تا در دام دسیسه های شوم دشمنان اسلام قرار نگیریم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با تأکید بر این که استکبار جهانی به دنبال تغییر گفتمان تبادل نظر و گفتگوی مذاهب و ادیان به یک جنگ است، خاطرنشان کرد: نخستین آفت این نقشه شوم، دامن جهان اسلام را در بر خواهد گرفت.

حجت الاسلام والمسلمین اعرافی ضمن اشاره بر تحمل سختی ها و توجه به منطقی استوار در عرصه های گوناگون، خاطرنشان کرد: اختلاف نظر و سلیقه ها نباید انسان ها را از خطوط قرمز خارج نموده، یک پارچگی و یکدستی جوامع انسانی را هدف گیری نماید.

تشیع انگلیسی و تسنن امریکایی، دو تیغه یک قیچی

رئیس جامعه المصطفی(ص) تشیع انگلیسی و تسنن آمریکایی را از دیگر چالش های پیش روی جهان کنونی ذکر کرد و اذعان داشت: تشیع انگلیسی مکمل تسنن امریکایی بوده، دو تیغه یک قیچی هستند که دشمنان اسلام راه انداحته اند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه با بیان این که دانش آموختگان المصطفی باید از نگاه راهبردی و کلان برخودار باشند، اظهار داشت:  نگاه راهبردی، نیازمند کار همگانی، علمی و بلند مدت است که باید با همفکری صورت گیرد.

اهمیت نگاه راهبردی در فعالیت های بین المللی

 امام جمعه قم یادآور شد: ما و شما به عنوان حاملان پیام دین مسئولیت بسیار سنگینی در قبال بشر داریم و این مسئولیت نیازمند نگاه کلان و مدیریت راهبردی است؛ نگاه راهبردی، مانع بسیار بزرگی برای اختلافات بوده، هم افزایی ها را گسترش خواهد داد.

وی ضمن تأکید بر اهتمام هرچه بیشتر دانش آموختگان برای نقش آفرینی در حوزه های مختلف آموزشی، پژوهشی و فرهنگی، اظهار داشت: پیگیری کارهای عمیق و استاندار می تواند دستاوردهای چشم گیری را به دنبال داشته باشد.

حجت الاسلام والمسلمین اعرافی در پایان با اشاره به این که هویت سازی نباید با رویکرد انفکاکی و مستقل از جامعه صورت گیرد، خاطرنشان ساخت: دنیای امروز، دنیای تحکیم پایه های اعتقادی بوده، هویت معارف اهل بیتی در جوامع مختلف انسانی، باید در تعایش و تعامل با مذاهب اسلامی صورت گیرد.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha