جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
استغفار/ دعا

حوزه / روزی های مادی به راحتی دست یافتنی است، زیرا خداوند از روز اول خلقت روزی های مادی انسان را درزیر زیرزمین و روی زمین فراهم کرده ولی روزی های معنوی بدست آوردنش سخت بوده و باید این روزی را از خداوند طلب کنیم.

سرویس علمی فرهنگی خبرگزاری «حوزه»، درادامه شرح دعا های روزانه ماه مبارک رمضان به قلم حجت الاسلام و المسلمین سید مجتبی رسولی جویباری  شرح دعای روز پانزدهم را منتشر می کند .

اللهمّ ارْزُقْنی فیهِ طاعَةَ الخاشِعین واشْرَحْ فیهِ صَدْری بإنابَةِ المُخْبتینَ بأمانِكَ یا أمانَ الخائِفین.

خدایا در این روز مرا فرمانبرداری خاشعین روزی فرما و سینه ام را به بازگشت دلدادگان بگشا( شرح صدر مردان خداترس به من عطا فرما)، به حق امان دادنت ای ایمنی دل های ترسان.

اللهمّ ارْزُقْنی فیهِ طاعَةَ الخاشِعین

انواع روزی: مادی و معنوی

روزی مادی خداوند، الی ماشاءالله شامل زمین، دریا، آسمان، باران و ... است؛ روزی معنوی هم، توفیقات الهی جهت رشد، تکامل و سعادت انسان می باشد.

این فراز از دعا، روزی های معنوی را بیان می کند، زیرا اصل، روزی معنوی است؛ خداوند از روز اول خلقت به فکر روزی های مادی انسان ها بوده و معادن زیرزمینی از قبیل نفت، گاز و غیره، و در روی زمین هم درخت، میوه ها، سبزیجات، دریا، ماهی و غیره را برای انسان ها آفریده است؛ و روزی های مادی به راحتی دست یافتنی است، ولی روزی های معنوی بدست آوردنش سخت بوده و باید این روزی را از خداوند طلب کنیم. ( اللهم ارزقنی توفیق الطاعه- بعدالمعصیه- توفیق الشهاده- حج بیتک الحرام و غیره)

روزی طاعت خاشعین

طاعت، امتثال امر پروردگار است که در احکام خمسه خلاصه می شود؛ طاعت عام و عبادت خاص

اطاعت، به خود انسان، احوالات او و نیّاتش بستگی دارد، لذا درجات مختلف دارد؛ و بهترین نوع آن، طاعت خاشعین می باشد.

خشوع حالتی خاص است که شخص، تمام وجودش معطوف و متوجه خداوند می باشد، حتی اعضاء و جوارح نیز تحت تاثیر مقام و عظمت خداوند قرار می گیرند. (لَوْ أَنْزَلْنَا هَذَا الْقُرْآنَ عَلَى جَبَلٍ لَرَأَيْتَهُ خَاشِعًا مُتَصَدِّعًا مِنْ خَشْيَةِ اللَّهِ، حشر/21)

طاعت و عبادت خاشعین با دیگران فرق دارد، آنها در مقابل عظمت خداوند، بی اختیار به زمین می افتند و گریه می کنند. (وَيَخِرُّونَ لِلْأَذْقَانِ يَبْكُونَ وَيَزِيدُهُمْ خُشُوعًا، إسراء/109)

خشوع در نماز، بسیار تاکید شده است، (الَّذِینَ هُمْ فِي صَلَاتِهِمْ خَاشِعُونَ، مومنون/2) اگر نماز با حضور قلب و خشوع باشد، تَنْهَى عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنْكَرِ می شود، لذا شخص ، مرتکب دروغ، تهمت، غیبت، بی عفتی، بی حجابی و غیره نمی شود.

*خشوع و تکبر متضاد هم هستند

خشوع و تکبر متضاد هم هستند. خشوع انسان را به خدا نزدیک می کند، چون خشوع، ظرف جمع آوری رضا و خشنودی خداوند است و هرکس رضایت پروردگار را بدست آورد، به او نزدیک می شود؛ اما کبر و غرور انسان را از خداوند دور می کند. شیطان نیز با تکبر، شیطان رجیم شد. (أَبَى وَاسْتَكْبَرَ، بقره،34)

سنگر فاصله بین انسان و شیطان، خشوع و تواضع است.

تکبر، اعمال را از بین می برد؛ همان طوری که 6000 سال عبادت شیطان با یک لحظه تکبر از بین رفت.

حالا از خدا می خواهیم: اللهمّ ارْزُقْنی فیهِ طاعَةَ الخاشِعین، باید تلاش کنیم.

واشْرَحْ فیهِ صَدْری بإنابَةِ المُخْبتینَ-  

شرح صدر همراه خاشعین است، زیرا مخبتین از خَبَت به معنای زمین هموار و نرم بوده و مخبتین انسان های نرم، متواضع، فروتن و خاشع را گویند.

صفات مخبتین:

وَبَشِّرِ الْمُخْبِتِين، الَّذِينَ إِذَا ذُكِرَ اللَّهُ وَجِلَتْ قُلُوبُهُمْ وَالصَّابِرِينَ عَلَى مَا أَصَابَهُمْ وَالْمُقِيمِي الصَّلَاةِ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنْفِقُونَ (حج، 35-34)

1- با نام خدا دلهایشان مملو از خوف خدا می شود.

2- در برابر مصائب، صابر و شکیبا هستند.

3-  اهل نمازند.

4- اهل انفاقند.

با توجه به این صفات مشخص می گردد که مخبتین، مرحله عالی خاشعین است.

بأمانِكَ یا أمانَ الخائِفین

به مقام امان خداوند متوسل می شویم، چون اگر او امان دهد، از همه مشکلات و انحرافات محفوظ میمانم. لذا اگر خشوع و انابه و بازگشت به سوی خدا باشد، امنیت می آید والا هم در دنیا و هم در آخرت گرفتار می شویم.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha