جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
حجت الاسلام علی اکبر عندلیبی

حوزه/ تولیت مدرسه علمیه امام صادق(ع) داراب اظهار داشت: تهمت زدن به برادر دینی، موجب زایل شدن ایمان در قلب انسان می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»از فارس، حجت الاسلام علی اکبر عندلیبی تولیت مدرسه علمیه امام صادق(ع) شهرستان داراب در نشست اخلاقی معاونین مدرسه و طلاب این حوزه علمیه که به مناسبت ایام ماه رمضان، روز گذشته در نمازخانه این مدرسه برگزار شد، با توجه به مسئله افترا زدن بعضی از نا آگاهان جامعه، اظهار داشت: یکی از کارهایی که در اسلام ممنوع شده تهمت زدن به دیگران است.

مسئول مدرسه علمیه امام صادق(ع) داراب بیان کرد: به دروغ  ،کاری را به کسی نسبت دادن که باعث عیب او شود، مانند این که بگوید فلان کس شراب خوار است یا مال مردم را خورده، در حالی که آن شخص این گناهان را نکرده، این نسبت دروغ، همان تهمت زدن یا بهتان و یا افترا است.

وی افزود: انسان مسلمان و معتقد به خدا، همیشه باید مایه ی آبرو و عزت دیگران باشد نه انکه با تهمت و غیبت، آبرو و احترام شان را ببرد، از همین رو است که در اسلام کارهایی را که به آبروی مسلمان لطمه وارد می کند از جمله تهمت، حرام و ممنوع شده است.

استاد حوزه علمیه داراب گفت: تعبیرهایی که در قرآن در مورد بهتان و افترا آمده، نشان دهنده آن است که تهمت زدن گناه معمولی نیست، بلکه از گناهان بزرگ است و همه مردم بدی آن را تشخیص می دهند.

وی گفت: کسی که تهمت می زند از مسیر هدایت دور گردیده آنچنان که خداوند را فراموش کرده و از نظر شخصیت، بسیار بی ارزش است که برای شخصیت دیگران ارزش و اعتباری قائل نیست و بی پروا دیگران را به کارهای زشت نسبت می دهد.

حجت الاسلام عندلیبی تصریح کرد: مسلمان باید قبل از هر اتفاق و حادثه ای مواظب رفتار، کردار و گفتار خود باشد و نگذارد که با کارها و یا رفتارهای ناپسندش، بهانه ای به دست دیگران بیافتد، چون مردم در قضاوت های خود یکسان نیستند و پایه قضاوت شان بر اساس شرع و یا عقل صورت نمی گیرد

وی اضافه کرد: چه بسیار افرادی که پایه قضاوت آنها هواهای نفسانی و وسوسه های شیطانی است و یا آن که به صرف دیدن بدون محاسبه قضاوت می کنند و قضاوت هایی که بر اساس خواسته های نفس و یا وسوسه های شیطان باشد، قطعا نتیجه بد و زیان آور خواهد داشت.

تولیت مدرسه امام صادق(ع) داراب گفت: بنابراین دستور ارزشمند اسلام این است که قبل از اتفاق افتادن هر حادثه و یا انتشار پیدا کردن هر شایعه ای انسان با ایمان خودش باید مواظبت کند و از رفتن به مراکز بد و یا تماس با انسان های آلوده و یا رفتارهای نادرست خودداری کند.

وی در پایان خاطر نشان کرد: بهتان زدن، گناهی نیست که تنها عذاب دوزخ داشته باشد، بلکه خداوند، نوع عذاب سخت را برای آن در نظر گرفته است.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha