چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
مبارزه با هوای نفس

حوزه/ تولیت مدرسه علمیه محمدیه شیراز گفت: پیروی از هوای نفس یکی از وسایلی است که انسان را به هلاکت معنوی و سقوط روحی یعنی انکار معاد، انبیاء و حساب و روز قیامت می کشاند و این اثر از خطرناکترین آثار گناه است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از شیراز، حجت الاسلام و المسلمین جواد حائری شیرازی تولیت مدرسه علمیه محمدیه(ص) شیراز در نشست اخلاقی طلاب این مدرسه با تاکید بر خودسازی اظهار داشت: پیروی از هوای نفس موجب ایمان نیاوردن به روز قیامت می شود.

وی افزود: انسان وقتی اسیر شهوت و نفس شد بر سر راه خود با قوانین و احکام اجتماعی یا دینی برخورد می کند که جلوی او را گرفته و از پیشروی و آزادی نامحدود او جلوگیری می کند؛ آن وقت است که میان قانون و پیروی از هوای نفس برخورد به وجود می آید و انسان هواپرست قانون الهی و اجتماعی را زیر پا می گذارد تا به خواسته دل برسد.

تولیت مدرسه علمیه محمدیه(ص) شیراز با اشاره به احادیث و روایات بیان کرد: حضرت علی علیه الاسلام  می فرماید که آنچه مردم را به هلاکت و نابودی می کشاند یکی آرزویی که انسان به واسطه آن آخرت خود را فراموش سازد و دیگری هوا و هوسی که از راه حق او را باز دارد، می باشد.

وی گفت: پیروی از هوای نفس یکی از وسایلی است که انسان را به هلاکت معنوی و سقوط روحی یعنی انکار معاد، انبیاء و حساب و روز قیامت می کشاند و این اثر از خطرناکترین آثار گناه است.

حجت الاسلام و المسلمین  حائری شیرازی خاطر نشان کرد: قرآن کریم در آیات بسیاری انکار مقدسات دینی، بی ایمانی و گمراهی کفار را نتیجه و پیروی از هوای نفس دانسته و صریحا این حقیقت را به مردم گوشزد فرموده است، به عنوان مثال در سوره طه آیه 16 در داستان حضرت موسی(ع) پس از آگاه ساختن او از قطعیت روز جزا به او فرمود آن کس که به روز جزا ایمان نیاورده و از هوای نفس خود پیروی کرده است تو را از ایمان به آن باز ندارد که هلاک خواهی شد.

وی در ادامه گفت: در تاریخ نیز ملاحظه می شود که خیلی افراد بودند که هیچ گونه عنادی با دین نداشته اندجز آنکه هوای نفس و پیروی از تمایلات نفسانی مانع ایمان آنها شده است.

استاد حوزه علمیه شیراز در پایان یادآور شد: پس بنابراین افراد برای آنکه به هلاکت و نابودی دچار نشوند نباید در شهوات از نفس خود اطاعت و پیروی کنند.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha