دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
کد خبر: 386189
۸ تیر ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۴
حجت الاسلام طاهری پاکدل

حوزه/ تولیت مدرسه امام سجاد(ع) شیراز در جلسه بررسی غفلت و آثار آن در آیات قرآن گفت: غفلت مایه عقب ماندگی انسان بوده و او را از رسیدن به حقایق و معنویات باز می دارد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از شیراز، حجت الاسلام و المسلمین حسن طاهری پاکدل، تولیت مدرسه علمیه امام سجاد(ع) شیراز در نشست اخلاقی اساتید این مدرسه، با توجه به مسئله غفلت و آثار آن در زندگی روزمره  بر اساس روایات و احادیث اظهار داشت: بدبختی و ناکامی انسان نتیجه غفلت او در کارها می باشد.

وی بیان کرد: یکی از واژه هایی که در قرآن و روایات اسلامی زیاد به کار رفته و درباره آن بحث شده واژه غفلت است، این واژه مثل واژه علم و دانش، شک و گمان به انسان نسبت داده می شود.

تولیت مدرسه علمیه امام سجاد(ع) شیراز اضافه کرد: همان طور که معرفت و دانش انسان به چیزی، آثار مثبت و مفیدی برای انسان دارد، بی توجهی و غفلت تیز آثار ناخوشایندی را به دنبال خواهد داشت.

استاد اخلاق حوزه شیراز گفت: از این جهت است که منابع اسلامی همانند قرآن و روایات و هم چنین بزرگان دین ما همواره به مردم توصیه می کردند که هوشیار باشید و دچار سنگینی خواب غفلت نشوید.

وی خاطر نشان کد: غفلت باعث می شود که انسان از وظایف اصلی خود و انچه را که باید به آن توجه داشته باشد و انجام بدهد باز بماند.

قرآن و غفلت

حجت الاسلام و المسلمین طاهری پاکدل بیان کرد: در قرآن بیش از سی مورد کلمه غفلت در آیات مختلف به کار رفته است. در بعضی از این آیات درباره خداوند آمده و با صراحت غفلت را از خداوند نفی کرده و تاکید کرده است که خداوند به هیچ وجه از انسان و کارهای او غافل نیست.

وی افزود: انسان بر اثر غفلت زیاد ،از نعمت هایی که خداوند به او عطا کرده همانند قلب، چشم و گوش استفاده درست نمی کند و در نتیجه هویت انسانی خود را کم کم از دست می دهد و در رفتار و کردار خود عاقلانه و از روی شعور عمل نمی کند و گویا از زندگی، هدفی جز خواسته های حیوانی ندارد.

تولیت مدرسه امام سجاد(ع) شیراز، با اشاره به آیه 108 سوره نحل پیرامون مسئله غفلت گفت: در قرآن سبب اصلی خوردن، خوابیدن و به سر بردن زندگی بدون توجه به وظایف حقیقی و واقعی را غفلت انسان معرفی می کند.

*غفلت از نگاه روایات اسلامی

حجت الاسلام و المسلمین طاهری پاکدل، با توجه به اینکه با بررسی روایات اسلامی در موضوع غفلت موجب دست یابی به نکات مهمی خواهیم شد، اظهار داشت: با تدبر در روایات موجود و معتبر پیرامون موضوع غفلت انسان با آثار و پیامدهای ناگوار آن آشنا می شود و متوجه اهمیت و ارزش دانش و به هوش بودن در کارهای روز مره می نماید.

وی اضافه کرد: غفلت مایه عقب ماندگی انسان بوده و او را از رسیدن به حقایق و معنویات باز می دارد و جز ضرر و پشیمانی چیزی را برای انسان به وجود نمی آورد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha