جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام حسین ملک مکان - فارس

حوزه/رئیس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه استان فارس گفت: امام علی(ع) همواره یار و یاور مظلومان بودند و هیچ زمانی اجازه ندادند مظلومی مورد ظلم و ستم ظالم قراربگیرد که این نشان دهنده عدالت ایشان است.

حجت الاسلام حسین ملک مکان، رئیس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه استان فارس در آستانه فرا رسیدن شهادت امیرالمومنین حضرت علی(ع) در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در شیراز با اشاره به ابعاد شخصیتی امام علی(ع) گفت: تنها کسی که به عنوان مولود کعبه از آن یاد می شود، حضرت علی(ع) است که این نشان از لیاقت، شایستگی و عظمت ایشان است.

وی با بیان این که حضرت علی(ع) نه در اطراف کعبه بلکه با شکافته شدن دیوار خانه کعبه و داخل شدن مادرشان به خانه خدا چشم به جهان گشودند، افرود: همان گونه که در دعاها نیز می خوانیم تولد ایشان در خانه کعبه نشان دهنده این است که حضرت علی(ع) از ارحام مطهره متولد شده اند.

 اولین مرد مسلمان

رئیس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه استان فارس، از امیرالمومنین(ع) به عنوان اولین مرد مسلمان نام برد و ابراز داشت: امام علی(ع) در سن 10 سالگی به دین مبین اسلام ایمان آوردند و به تعبیر قرآن کریم جزء مقربان درگاه الهی به شمار می روند.

حجت الاسلام ملک مکان، با اشاره به این که حضرت علی(ع) بیشتر عمر گرانبهای خودشان را در کنارحضرت محمد(ص) سپری کردند، خاطر نشان کرد: ایشان به وسیله پیامبر(ص) تربیت شدند،خلق و خوی پیامبر(ص) را به خوبی دریافت کردند و با دین مقدس اسلام آشنایی کامل داشتند.

فروختن جان در برابر خشنودی خدا

حجت الاسلام ملک مکان در بخش دیگری از سخنانش به شب لیله المبیت اشاره کرد و بیان داشت: در شب اول ربیع الاول هنگامی که مشرکان نقشه کشیده بودند تا شبانه به منزل پیامبر حمله کنند و ایشان ر ابه قتل برسانند حضرت علی(ع) با شجاعت تمام در بستر پیامبر(ص) به جای ایشان آرمیدند تا نقشه دشمنان اسلام خنثی شود و جان پیامبر در امان بماند.

* شجاعت در جنگ /  کلید فتح نبردها

رئیس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه استان فارس، به دلاوری،شجاعت و شهامت حضرت علی(ع) در جنگ ها اشاره کرد و گفت: حضرت علی(ع) هیچ وقت در زمان جنگ پشت به دشمن نبودند و از جنگ فرار نکردند که در همین راستا، روایت است که زره ایشان پشت نداشته است چون هیچ وقت در جنگ ها فرار را اختیار نکردند.

وی ادامه داد: در جنگ و نبردها چه در زمان پیامبر (ص) چه بعد از رحلت ایشان هر جا گره و مشکلی به وجود می آمد حضرت علی (ع) با درایت خودشان مشکل را برطرف می کردند.

علی مرد عدالت

حجت الاسلام ملک مکان، با بیان این که همه ائمه اطهار مجری عدالت بودند ، تصریح کرد: عدالت  یکی از ویژگی های بارز حضرت علی(ع) است که  ایشان با عدالت شناخته می شوند.

وی افزود: امام علی(ع) همواره یار و یاور مظلومان بودند و هیچ زمانی اجازه ندادند مظلومی مورد ظلم و ستم ظالم قراربگیرد که این نشان دهنده عدالت ایشان است.

*اولین مظلوم عالم

رئیس شورای ساسیت گذاری ائمه جمعه استان فارس، حضرت علی(ع) را سرآمد همه خوبی ها بیان کرد و بیان داشت: امام علی(ع) با داشتن ویژگی های چون مولود کعبه، داماد پیامبر(ص)، همسر فاطمه الزهرا(س)، عدالت، شجاعت، شهامت و... ولی به عنوان اولین مظلوم عالم نیز لقب گرفتند.

حجت الاسلام ملک مکان افزود: هر چند پیامبر(ص) در واقعه تاریخی و مسلم غدیر امام علی(ع) را به عنوان امام و جانشین بعد از خودشان معرفی و توصیه کردند که بعد از ایشان حضرت علی(ع) امام و ولی مسلمان است، ولی بعد از رحلت ایشان مردم از پیمان خود برگشتند و با توطئه ها و نقشه های دشمنان اسلام حضرت علی(ع) را 25 سال خانه نشین کردند.

وی خاطر نشان کرد: حضرت علی(ع) به خاطر حفظ اسلام و جلوگیری از به وجود آمدن تفرقه بین مسلمانان سکوت  اختیار و از حق مسلم خودشان چشم پوشی کردند تا این که زمینه فراهم شد و مردم به سوی ایشان برگشتند.

حجت الاسلام ملک مکان، بُعد دیگری از مظلومیت حضرت علی(ع) را شهادت همسر ایشان حضرت فاطمه (س) بیان و تصریح کرد: دشمنان دین مقدس اسلام و مذهب تشیع حضرت فاطمه (س) را در سن 18 سالگی به شهادت رساندند که این نشان دهنده مظلومیت و تنهایی حضرت علی(ع) است.

علی مقتول عدالت

رئیس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه استان فارس در پایان سخنانش با یادآوری عدالت حضرت علی(ع) بیان کرد: دشمنان اسلام و کسانی که از عدالت حضرت علی(ع) به خشم آمده بودند تصمیم به قتل ایشان گرفتند که در نهایت در سحرگاه 19 ماه مبارک رمضان در حالی که در محراب نماز بودند ایشان را با ضربه شمشیر زهرآلود زخمی  کردند که  در نهایت در 21 ماه رمضان به شهادت رسیدند.

 

 

 

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha