جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام ناصر رفیعی

حوزه/ عضو هیئت علمی جامعه المصطفی(ص) گفت: برخی عباراتی را به ادعیه و زیارات اضافه می کنند؛ این اشتباه است، باید همان عبارتی که از کلام مبارک معصوم(ع) خارج می شود، اطاعت شده یا گفته شود.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» حجت الاسلام والمسلمین رفیعی در بیست و ششمین روز از ماه مبارک رمضان در جمع نمازگزاران و زائران کریمه اهل بیت(س) با اشاره به آیات سوره مبارکه نور اطاعت از خدا و پیامبر را وظیفه ای بر دوش بندگان دانست.
وی درباره ویژگی هایی که خداوند به نبی مکرم اسلام(ص) عطا کرد، گفت: خداوند در قیامت مقامی به پیامبر می دهد که شفاعت ایشان حدی ندارد، خداوند کوثر را به ایشان عطا کرد، او را از گزند دیگران حفظ کرد، شرح صدر به این پیامبر الهی عطا نمود و... .
عضو هیئت علمی جامعه المصطفی(ص) به وظایف بندگان در برابر چنین پیامبری با این جایگاه اشاره کرد و گفت: وظیفه ما در برابر ایشان، اطاعت است. زمانی پیامبر الهی، امر الهی را به گوش مردم می رساند و در اینجا اطاعت از ایشان، اطاعت از خداوند است، این نوع اطاعت، اطاعت طریقی است.
وی با بیان این که پیامبر در این مقام تنها وظیفه ابلاغ کردن اوامر الهی را دارد، گفت: برخی از  اوامر و احکام نبی مکرم اسلام(ص)، تصمیمات و...، از سوی خودشان بود، در اینجا وظیفه ما همانند اطاعت طریقی، اطاعت محض از این پیامبر الهی می باشد. اطاعت از این فرامین پیامبر(ص) نیز مانند اطاعت از فرمان خداست.
حجت الاسلام والمسلمین رفیعی با اشاره به ماجرای جناب زید، فرزندخوانده پیامبر(ص) در قرآن کریم گفت: جناب زید که غلام حضرت خدیجه سلام الله علیه بود، توسط این بانو به پیامبر اسلام(ص) بخشیده شد و پیامبر نیز او را به عنوان فرزندخواندگی خود انتخاب کرد. پیامبر زینب، دختر عمه خود را که از خانواده ای معروف و ثروتمند بود، را برای او خواستگاری کرد که با مخالفت هایی از سوی خانواده او مواجه شد؛ در اینجا آیه نازل شد که اطاعت از تصمیمی که پیامبر می گیرد، بر همگان واجب است.
وی خاطرنشان کرد: متأسفانه برخی در ازدواج، ملاک را جایگاه و اموال افراد قرار می دهند. مشاهده می شود پسر و دختر متدین هستند، ولی از نظر جایگاه خانوادگی و مالی در جایگاه بالایی قرار ندارند، همین مسئله موجب عدم انتخاب آنها می شود.
عضو هیئت علمی جامعه المصطفی(ص) با بیان این اطاعت از کلام معصوم(ع) باید بدون کم و زیاد شدن، انجام شود، ادامه داد: برخی عباراتی را به ادعیه و زیارات اضافه می کنند؛ این اشتباه است، باید همان عبارتی که از کلام مبارک معصوم خارج می شود، اطاعت شده یا گفته شود، چراکه اگر معصومین لازم می دانستند، مسلماً خود این عبارات را کم یا زیاد می کردند.
وی منحصر دانستن مخالفت با پیامبر و ائمه(ع)به زمان حیات دنیایی آنها را نادرست عنوان کرد و گفت: بر اساس روایتی از نبی مکرم اسلام(ص)، ایشان نسبت به برخی امور در آخر الزمان ابراز نگرانی کردند که از جمله آنها خفیف شمردن دین است، برخی انسان ها همه امور را مهم می دانند، ولی در امور دینی مانند حج، خمس، زکات، نماز و...، کوتاهی می کنند و آنها را سبک می شمارند.
حجت الاسلام والمسلمین رفیعی فروختن حکم را دیگر نگرانی پیامبر اسلام(ص) در آخرالزمان عنوان کرد و قطع رابطه (قطع ارحام) با خویشان، خواندن قرآن با غنا و مقدم دانستن کسی که از نظر دینی بالاتر نیست (کنار گذاشتن عالمان و مؤمنان) را از دیگر نگرانی های رسول اکرم(ص) برشمرد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha